Koszałki-Opałki

Kwiecień u „Koszałków – Opałków”

  •  Kwiecień – plecień, bo przeplata trochę zimy i trochę lata…
    Obszar fizyczny:
  •  kształtowanie sprawności ciała i koordynacji ruchowej,
  •  aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych i muzycznych,
  •  poprawne wykonywanie podstawowych ćwiczeń kształtujących nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała.
  • Obszar emocjonalny:
  •  przedstawianie swoich emocji i uczuć z użyciem charakterystycznych dla dziecka form wyrazu,
  •  wdrażanie do radzenia sobie z negatywnymi emocjami np. z przegraną.
  • Obszar społeczny:
  •  ćwiczenie obdarzania uwagą innych dzieci i osób dorosłych,
  •  wyrażanie szacunku wobec siebie i innych osób oraz dla odmiennych poglądów i pomysłów.
  • Obszar poznawczy:
  •  wdrażanie do uważnego słuchania i rozmawiania na podany temat,
  •  wdrażanie do systematycznego rejestrowania zjawisk pogodowych,
  •  wdrażanie do odkrywania tajemnic związanych ze zjawiskami pogodowymi, szukanie odpowiedzi na nie w różnych źródłach informacji,
  •  rozpoznawanie liter, odczytywanie sylab i krótkich wyrazów utworzonych z poznanych liter (w formie drukowanej),
  •  klasyfikowanie według różnych kryteriów, uogólnianie według wybranego klucza klasyfikacji
  •  objaśnianie kolejności zdarzeń w prostych historyjkach obrazkowych,
  •  układanie i rozwiązywanie zagadek oraz twórczych opowiadań.
  •  Wielkanocne pisanki, wyklejanki i malowanki.
  • Obszar fizyczny:
  • kształtowanie sprawności fizycznej, zwinności i koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas ćwiczeń gimnastycznych i zabaw ruchowych,
  • wykonywanie podstawowych ćwiczeń kształtujących nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała.
  • Obszar emocjonalny:
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi.
  • Obszar społeczny:
  • respektowanie norm społecznych, przestrzeganie zasad w czasie gier i zabaw.
  • Obszar poznawczy:
  • zapoznanie z tradycjami Świąt Wielkanocnych,
  • doskonalenie umiejętności tworzenia zbiorów, przeliczania i porównywania liczby elementów w zbiorze,
  • rozwijanie zdolności uważnego słuchania ze zrozumieniem i krytycznego odbioru utworu literackiego (dostrzeganie jego humorystycznych treści, nazywanie pozytywnych i negatywnych cech charakteru bohaterów),
  •  poznanie graficznego obrazu litery ,,J”, ,,j” oraz odnajdywanie litery w wyrazach,
  • rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego, rozumienie zmian odwracalnych i nieodwracalnych,
  • przygotowanie do nauki pisania – kształtowanie lepszej koordynacji wzrokowo-ruchowej i wyrabianie płynności ruchów ręki w kreśleniu znaków literopodobnych zgodnie z kierunkiem kreślenia.
  • Tajemnice komputerów i robotów
  • Obszar fizyczny:
  •  aktywne uczestnictwo w zabawach rytmicznych, muzycznych, naśladowczych oraz sprawnościowych,
  •  kształtowanie ogólnej sprawności oraz koordynacji ruchowej.
  • Obszar emocjonalny:
     przedstawianie swoich emocji i uczuć z użyciem charakterystycznych dla dziecka form wyrazu,
  •  kształtowanie umiejętności radzenia sobie z przegraną/porażką.
  • Obszar społeczny:
  •  wdrażanie do obdarzania uwagą innych,
  •  kształtowanie umiejętności nawiązywania i utrzymywania pozytywnych relacji z innymi,
  •  rozwijanie umiejętności współpracy z rodzicem / rodzeństwem.
  • Obszar poznawczy:
  •  rozróżnianie czynności, aktywności, które pozytywnie wpływają na nasze zdrowie, od tych, które szkodzą,
  •  odróżnianie elementów świata rzeczywistego od elementów świata fikcyjnego,
  •  poznanie graficznego obrazu litery ,,F”, ,,f” oraz odnajdywanie litery w wyrazach,
  •  doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 16,
    doskonalenie umiejętności rozpoznawania podstawowych figur geometrycznych,
  •  wdrażanie do poprawnego posługiwanie się zwrotami dotyczącymi stosunków wielkościowych (większy, mniejszy, dłuższy, krótszy, wyższy, niższy),
    wyrażanie swojego rozumienia świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu.
  • Duzi i mali obrońcy przyrody.  
  • Obszar fizyczny:
  • kształtowanie sprawności ciała i koordynacji ruchowej,
  • aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych, muzycznych i naśladowczych,
  • wdrażanie do podejmowania prób prowadzenia ćwiczeń porannych.
  • Obszar emocjonalny:
  •  dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej,
  •  kształtowanie umiejętności panowanie nad emocjami,
  •  wdrażanie swoich własnych strategii radzenia sobie z negatywnymi emocjami, wspieranych przez osoby dorosłe lub rówieśników.
  • Obszar społeczny:
  •  wdrażanie do uważnego słuchania dzieci i osób dorosłych,
  •  nazywanie i rozpoznawanie wartości związanych z umiejętnościami społecznymi, w tym szacunek do przyrody i dbanie o jej dobro,
  • przejawianie poczucia własnej wartości jako osoby i wyrażanie szacunku wobec innych osób.
  • Obszar poznawczy:
  • odczytywanie krótkich wyrazów z poznanych liter, rozpoznawanie liter, którymi dziecko jest zainteresowane na skutek zabawy,
  • układanie rytmów z przedmiotów, rozróżnianie podstawowych figur geometrycznych,
  • odpowiadanie na pytania, rozwiązywanie zagadek,
  • posługiwanie się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, w tym segregacji śmieci; spostrzeganie procesów związanych z oczyszczaniem wody,
  •  wdrażanie do posługiwania się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla innych,
  • podejmowanie samodzielnej aktywności poznawczej: zagospodarowanie kącika przyrodniczego; zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi,
  • rozwijanie matematycznego myślenia.
  • Co to znaczy być odkrywcą ?
  • Obszar fizyczny:
  • pobudzanie do samodzielnego działania przez inicjowanie zabaw konstrukcyjnych,
  •  usprawnianie motoryki małej,
  •  wykonywanie podstawowych ćwiczeń kształtujących nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała,
  •  rozwijanie sprawności ciała i koordynacji w stopniu pozwalającym na rozpoczęcie systematycznej nauki czynności złożonych, takich jak czytanie i pisanie.
  • Obszar emocjonalny:
  •  kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami,
  •  szukanie wsparcia w sytuacjach trudnych emocjonalnie; wdrażanie własnych strategii ze wsparciem osób dorosłych lub rówieśników.
  • Obszar społeczny:
  • ocenianie swojego zachowania w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych; przyjmowanie, respektowanie i tworzenie zasad zabawy w grupie, współdziałanie z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych.
  • Obszar poznawczy:
  •  wyrażanie swojego rozumienia świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą języka mówionego,
  •  rozpoznawanie poznanych liter,
  • wykonywanie własnych eksperymentów językowych, nadawanie znaczenia czynnościom, nazywanie ich, tworzenie żartów językowych i sytuacyjnych, uważne słuchanie i nadawanie znaczenia swoim doświadczeniom,
  • odczytywanie krótkich wyrazów utworzonych z poznanych liter w formie napisów drukowanych dotyczących treści znajdujących zastosowanie w codziennej aktywności,
  • wykonywanie własnych eksperymentów językowych (nadawanie znaczenia czynnościom, nazywanie ich, tworzenie żartów językowych i sytuacyjnych),
  • rozwijanie wyobraźni muzycznej przez eksperymentowanie rytmem, głosem i dźwiękami,
  •  wyrażanie ekspresji twórczej podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy,
  •  klasyfikowanie przedmiotów według różnych warunków,
  •  eksperymentowanie, szacowanie, przewidywanie, dokonywanie pomiaru długości przedmiotów z wykorzystaniem np. dłoni, stopy,
  •  określanie kierunków i ustalanie położenia przedmiotów w stosunku do własnej osoby, a także w stosunku do innych przedmiotów,
  •  rozróżnianie strony lewej i prawej,
  •  wdrażanie do poprawnego liczenia przez przeliczanie elementów zbiorów w różnych sytuacjach,
  •  podejmowanie samodzielnej aktywności poznawczej, np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi, korzystanie z nowoczesnej technologii.

Marzec u „Koszałków – Opałków”

  • Ziemia – nasza planeta .
  • Obszar fizyczny:
  • kształtowanie sprawności fizycznej, zwinności i koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas ćwiczeń gimnastycznych oraz zabaw ruchowych,
  • inicjowanie zabaw konstrukcyjnych z wykorzystaniem materiałów użytkowych, w tym materiałów naturalnych.
  • Obszar emocjonalny:
  •  przedstawianie swoich emocji i uczuć z użyciem charakterystycznych dla dziecka form wyrazu,
  •  dostrzeganie wartości emocjonalnej otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej.
  • Obszar społeczny:
  •  respektowanie i tworzenie zasad zabawy w grupie, współdziałanie z dziećmi w zabawie,
  •  wdrażanie do uważnego słuchania rówieśników oraz osób dorosłych,
  •  respektowanie norm społecznych zawartych w kontrakcie grupowym.
  • Obszar poznawczy:
  •  wdrażanie do posługiwania się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, dotyczących życia zwierząt, roślin, ludzi w środowisku przyrodniczym,
  •  zapoznanie z obrazem graficznym litery G, g, odczytywanie krótkich wyrazów utworzonych z poznanych liter w formie napisów drukowanych dotyczących treści znajdujących zastosowanie w codziennej  aktywności,
  •  doskonalenie umiejętności przeliczania i posługiwania się liczebnikami porządkowymi w zakresie  od 1 do 10 ,
  •  wyrażanie swojego rozumienia świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych,
  •  rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności.
  • Życie na naszej planecie.
  • Obszar fizyczny:
  •  kształtowanie sprawności ciała i koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  •  usprawnianie małej motoryki,
  •  inicjowanie zabaw konstrukcyjnych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów.
  • Obszar emocjonalny:
  •  doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozumienia emocji oraz uczuć własnych i innych ludzi,
  •  kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami w różnych sytuacjach,
  •  dostrzeganie wartości emocjonalnej otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej.
  • Obszar społeczny:
  •  respektowanie i tworzenie zasad zabawy w grupie, współdziałanie dziećmi w zabawie,
  •  wdrażanie do komunikowania się z dziećmi i osobami dorosłymi, z wykorzystaniem komunikatów werbalnych i pozawerbalnych,
  • wyrażanie swoich oczekiwań społecznych wobec innego dziecka, grupy.
  • Obszar poznawczy:
  •  wdrażanie do posługiwania się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, dotyczących życia zwierząt, roślin i ludzi w środowisku przyrodniczym,
  •  poznanie obrazu graficznego litery Ł, ł, odczytywanie krótkich wyrazów utworzonych z poznanych liter                   w formie napisów drukowanych dotyczących treści znajdujących zastosowanie w codziennej aktywności,
  • doskonalenie umiejętności przeliczania i posługiwania się liczebnikami porządkowymi w zakresie                              od 1 do 10 ,
  •  wyrażanie swojego rozumienia świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych.
  • Wyruszamy w kosmos .
  • Obszar fizyczny:
  • aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych na świeżym powietrzu oraz w zabawach muzyczno-ruchowych i w tańcach,
  •  kształtowanie sprawności ciała i koordynacji ruchowej,
  •  wdrażanie do bezpiecznego posługiwania się nożyczkami – cięcie po liniach prostych.
  • Obszar emocjonalny:
  •  doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi,
  •  doskonalenie umiejętności radzenia sobie z agresją, złością i gniewem.
  • Obszar społeczny:
  •  rozwijanie umiejętności oceniania swojego zachowania w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych,
  •  przejawianie poczucia wartości jako osoby, nawiązywanie relacji rówieśniczych .
  • Obszar poznawczy:
  •  wdrażanie do poprawnego posługiwania się językiem polskim,
  •  rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat pełnym zdaniem,
  •  klasyfikowanie obrazków ze względu na kształt,
  •  przyporządkowywanie określonej cyfry do oznaczenia właściwej liczebności zbioru,
  •  wdrażanie do posługiwania się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych,
  •  rozpoznawanie poznanych liter,
  •  rozróżnianie podstawowych figur geometrycznych ,
  •  rozwijanie umiejętności określania kierunków przedmiotów i wskazywania ich położenia względem własnej osoby ,
  •  doskonalenie umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych,
  •  rozwijanie wyobraźni oraz ekspresji plastycznej dziecka.
  • Witaj Wiosno !
  • Obszar fizyczny:
  • wdrażanie do zdrowego stylu życia (dobór stroju, aktywność, hartowanie organizmu),
  •  rozwijanie motoryki małej i dużej ,
  •  aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach koordynujących ruchy całego ciała – ćwiczenia rytmiczne,
  •  wdrażanie do sprawnego posługiwania się ołówkiem, kredką, mazakiem oraz nożyczkami.
  • Obszar emocjonalny:
  •  wdrażanie do rozwijania samodyscypliny (działanie zgodnie z zasadami i ustalonym rytmem np. dnia),
  •  samodzielne inicjowanie aktywności (poczucie inicjatywy i motywacji wewnętrznej),
  • kształtowanie umiejętności empatycznego zachowywania się,
  •  dostrzeganie piękna przyrody w swojej okolicy,
  •  nazywanie swoich emocji w kontakcie ze zwierzęciem, np. radość, zaskoczenie, strach.
  • Obszar społeczny:
  •  dzielenie się z innymi dziećmi swoimi wrażeniami,
  •  wypowiadanie się na temat swoich przemyśleń, wynikających z poznawania życia zwierząt i roślin.
  • Obszar poznawczy:
  •  podtrzymywanie zainteresowania literami i czytaniem,
  •  kształtowanie umiejętności wnioskowania matematycznego i twórczego myślenia przy prostych zadaniach matematycznych,
  •  zakładanie zielnika, uczestniczenie w prostych eksperymentach przyrodniczych,
  •  określanie zmian odwracalnych i nieodwracalnych w przyrodzie oraz najbliższym otoczeniu,
  •  nazywanie niektórych gatunków kwiatów i owoców na podstawie zdjęć oraz wyglądu, wskazywanie podobieństw i różnic,
  •  rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności.

Drodzy Rodzice !

Uprzejmie informujemy, iż dnia 3.03.2020 r.( wtorek ) grupa starszaków weźmie udział w Turnieju Sportowym dla przedszkoli w Gminie Mosina „Od najmłodszych lat w sportowy świat”. W związku z powyższym prosimy w miarę możliwości o strój sportowy: biała koszulka z krótkim rękawem, ciemne i długie  (czarne lub granatowe ) legginsy lub spodnie dresowe.                                      Strój sportowy oraz buty sportowe (adidasy lub trampki) prosimy aby tego dnia dzieci miały w osobnym worku w szatni !  Z góry dziękujemy !

 

Luty u „Koszałków – Opałków”

  •  Jak powstają obrazy i rzeźby ?
    Obszar fizyczny:
  • kształtowanie sprawności fizycznej, zwinności i koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas ćwiczeń gimnastycznych i zabaw ruchowych,
  • wykonywanie podstawowych ćwiczeń kształtujących nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała.
  • Obszar emocjonalny:
  •  doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi,
  •  dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej.
  • Obszar społeczny:
  •  rozwijanie umiejętności oceniania swojego zachowania w kontekście podjętych czynności i zadań                               oraz przyjętych norm grupowych,
  •  respektowanie norm społecznych, przestrzeganie zasad w czasie gier i zabaw grupowych.
  • Obszar poznawczy:
  •  rozpoznawanie liter, odczytywanie sylab, krótkich wyrazów i zdań,
  •  odpowiadanie na pytania pełnym zdaniem, układanie historyjek obrazkowych, rozwiązywanie zagadek,
  •  odczytywanie treści obrazów, wyodrębnianie i nazywanie ich elementów, wyjaśnianie ich znaczenia                                                            i przesłania,
  •  klasyfikowanie przedmiotów według podanych kryteriów,
  •  określanie kierunków i ustalanie położenia przedmiotów w stosunku do własnej osoby, a także                               w stosunku do innych przedmiotów,
  •  podejmowanie samodzielnej aktywności poznawczej,
  •  wyjaśnianie, czym zajmuje się osoba wykonująca dany zawód.
  • Odkrywam świat muzyki.
  • Obszar fizyczny:
  •  wdrażanie do poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych,
  •  rozwijanie motoryki małej,
  •  kształtowanie sprawności fizycznej, zwinności i koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas ćwiczeń gimnastycznych i zabaw ruchowych.
  • Obszar emocjonalny:
  •  wdrażanie do przedstawiania swoich uczuć za pomocą ruchu i gestu,
  •  wdrażanie do wyrażania uczuć i emocji w społecznie akceptowany sposób.
  • Obszar społeczny:
  • budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach
  •  respektowanie zasad panujących w grupie,
  •  wdrażanie do uważnego i aktywnego słuchania rówieśników i nauczycieli/dorosłych.
  • Obszar poznawczy.
  •  nazywanie i rozróżnianie instrumentów oraz ich dźwięków,
  •  poznanie różnych form tańca,
  •  poznanie różnych rodzajów muzyki,
  •  poznanie obrazu graficznego liczby 10,
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 10,
  •  poznanie obrazu graficznego głoski „r” – litery „R”, „r”.
  • W teatrze .
  • Obszar fizyczny:
  •  rozwijanie sprawności motorycznej w zakresie szybkości, skoczności, zwinności i zręczności,
  •  inicjowanie zabaw konstrukcyjnych, majsterkowanie, budowanie, z wykorzystaniem zabawek, materiałów użytkowych, w tym materiałów naturalnych,
  •  wdrażanie do stosowania chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia i prób pisania.
  • Obszar emocjonalny:
  •  wdrażanie do panowania nad własnymi emocjami,
  •  kształtowanie umiejętności przekształcania emocji negatywnych w pozytywne.
  • Obszar społeczny:
  •  nazywanie i rozpoznawanie wartości związanych z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi,
  •  ćwiczenie obdarzania uwagą innych dzieci i osób dorosłych,
  •  ocenianie swojego zachowania w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych.
  • Obszar poznawczy:
  •  wdrażanie do poprawnego posługiwania się językiem polskim (artykulacja, używanie form gramatycznych, stosowanie struktur logicznych w wypowiedziach),
  •  odróżnianie elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości,
  •  wdrażanie do zadawania pytań i odpowiadanie na nie pełnym zdaniem,
  • rozwijanie wyobraźni muzycznej poprzez słuchanie, odtwarzanie i tworzenie muzyki, śpiewanie piosenek                i ruch przy muzyce.
  • Jesteśmy artystami !
  • Obszar fizyczny:
  •  aktywne uczestnictwo w zabawach muzyczno-ruchowych,
  •  wykonywanie podstawowych ćwiczeń kształtujących nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała.
  • Obszar emocjonalny:
     rozpoznawanie i nazywanie podstawowych emocji, próby radzenia sobie z ich przeżywaniem,
  •  kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami, w tym przekształcania emocji negatywnych                            w pozytywne.
  • Obszar społeczny:
  •  kształtowanie poczucia własnej wartości, określenie swoich mocnych stron, zainteresowań i upodobań,
  •  wyrażanie szacunku wobec siebie i innych osób, nawiązywanie relacji rówieśniczych z przestrzeganiem tych wartości.
  • Obszar poznawczy:
  •  budzenie zainteresowania czytelnictwem,
  •  rozwijanie umiejętności odczytywania krótkich wyrazów utworzonych z poznanych liter,
  • wdrażanie do zadawania pytań i odpowiadania na nie pełnym zdaniem,
  •  rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności,
  •  klasyfikowanie przedmiotów według podanych kryteriów,
  •  określanie kierunków i ustalanie położenia przedmiotów,
  •  przeliczanie elementów zbiorów (z prawej do lewej i z lewej do prawej)
  •  ustalanie liczebności zbiorów,
  •  wskazywanie zawodów wykonywanych przez rodziców i osoby z najbliższego otoczenia.

 

 

Drodzy Rodzice !

Serdecznie proszę o zgłoszenie się chętnych Rodziców, którzy upieką ciasta na nasz Dzień Babci  i Dziadka w dniu 21.01.2020 r.

Jednocześnie informujemy i prosimy o zaproszenie tylko 2 gości od 1 dziecka, ze względu na warunki lokalowe.   Z góry dziękujemy !

   Styczeń u „Koszałków – Opałków”

  • Jak mija czas ?
  • Obszar fizyczny:
  • aktywne uczestnictwo w zabawach muzyczno-ruchowych i w tańcach ,
  • nauka kroku dostawnego.
  • Obszar emocjonalny:
  • wdrażanie do wyrażania emocji za pomocą ruchu ( śpiew, taniec, improwizacje).
  • Obszar społeczny:
  • rozwijanie świadomości przynależności do grupy przedszkolnej,
  • doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych w różnych sytuacjach,
  • budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach.
  • Obszar poznawczy:
  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania liter,
  • wdrażanie do czytania liter, sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter,
  • rozróżnianie głoski „b” w nagłosie i wygłosie,
  • poznanie obrazu graficznego głoski „b” – litery „B”, „b”,
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów i sprawnego ich przeliczania,
  • poznanie obrazu graficznego liczby „9”,
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 9,
  • wdrażanie do posługiwania się nazwami dni tygodnia i miesięcy.
  • Sporty zimowe dla każdego.
  • Obszar fizyczny:
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych na świeżym powietrzu,
  • wdrażanie do zdrowego stylu życia (dobór stroju, aktywność, właściwe odżywianie, hartowanie organizmu),
  • ustalenie zasad i miejsca bezpiecznej zabawy na świeżym powietrzu,
  • uświadomienie niebezpieczeństw grożących podczas niewłaściwie zorganizowanej zabawy.
  • Obszar emocjonalny:
  • wdrażanie do wyrażania emocji w trakcie zabaw na świeżym powietrzu,
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozumienia emocji i uczuć własnych                                                 i  innych ludzi,
  • wdrażanie do respektowania cudzych emocji.
  • Obszar społeczny:
  • rozwijanie świadomości przynależności do grupy przedszkolnej,
  • doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec kolegów, koleżanek i dorosłych w różnych sytuacjach (zaproszenie do tańca i zabawy),
  • budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach.
  • Obszar poznawczy:
  • poznanie obrazu graficznego głoski „c” – litery „C”, „c”,
  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania liter,
  • wdrażanie do czytania liter, sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter,
  • budowanie czynnego i biernego słownika dziecka (stosowanie nazw dyscyplin sportowych i zabaw zimowych),
  • poznanie obrazu graficznego liczby „0”,
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 9,
  • przeliczanie i porównywanie liczebności zbiorów,
  • segregowanie, klasyfikowanie przedmiotów (rekwizytów, przyborów) według podanego kryterium,
  • kształtowanie umiejętności posługiwania się pojęciami: mniej, więcej, tyle samo, po równo,
  • rozwijanie wrażliwości i wyobraźni muzycznej.
  • Zabawy z babcią i dziadkiem.
  • Obszar fizyczny:
  • aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych na świeżym powietrzu oraz w zabawach muzyczno-ruchowych i w tańcach,
  • uświadomienie niebezpieczeństw grożących podczas niewłaściwie zorganizowanej zabawy.
  • Obszar emocjonalny:
  • kształtowanie przywiązania do tradycji rodzinnych,
  • rozwijanie wrażliwości dziecka na otaczającą go rzeczywistość,
  • kształtowanie umiejętności obdarowywania innych przemyślanymi prezentami adekwatnymi do możliwości dziecka.
  • Obszar społeczny:
  • kształtowanie postaw prospołecznych (składanie życzeń, wręczanie prezentów),
  • kształtowanie umiejętności wykonywania drobnych prac porządkowych w domu i przedszkolu,
  • kształtowanie nawyku utrzymywania czystości i porządku w najbliższym otoczeniu,
  • rozwijanie umiejętności pracy w parze i w grupie.
  • Obszar poznawczy:
  • kształcenie umiejętności syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej,
  • poznanie obrazu graficznego głoski „n” – litery „N”, „n”,
  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania liter,
  • wdrażanie do czytania liter, sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter,
  • kształtowanie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby,
  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego – porządkowanie historyjki obrazkowej według kolejności zdarzeń (poprawne stosowanie zwrotów i wyrażeń dotyczących czasu: wcześniej, najpierw, potem, później, następnie, po tym, przedtem),
  • dodawanie i odejmowanie na konkretach (bez wprowadzenia pojęć dodawania i odejmowania),
  • rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności,
  • kształtowanie poczucia rytmu i interpretacji muzyki ruchem.
  • Zimowe obserwacje i eksperymenty.
  • Obszar fizyczny:
  • aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych na świeżym powietrzu,
  • wdrażanie do zdrowego stylu życia (dobór stroju, aktywność, hartowanie organizmu),
  • uświadomienie niebezpieczeństw grożących podczas niewłaściwie zorganizowanej zabawy.
  • Obszar emocjonalny:
  • uwrażliwienie na potrzeby zwierząt,
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania i rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi.
  • Obszar społeczny:
  • budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach.
  • Obszar poznawczy:
  • kształtowanie umiejętności wypowiadania się na dany temat pełnymi zdaniami,
  • kształcenie umiejętności syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej,
  • poznanie obrazu graficznego głoski „p” – litery „P”, „p”,
  • wdrażanie do czytania liter, sylab i wyrazów utworzonych z poznanych lite,r
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 9,
  • przeliczanie i porównywanie liczebności zbiorów,
  • dodawanie i odejmowanie na konkretach (bez wprowadzenia pojęć dodawania i odejmowania),
  • kształtowanie umiejętności wyznaczania kierunków w przestrzeni od własnego ciała,                                                      budowanie dziecięcej wiedzy o świecie przyrodniczym (obserwacja wody w różnych stanach skupienia, przeprowadzanie doświadczeń i obserwacji)
  • zachęcenie do opieki nad ptakami w zimowych warunkach poprzez wskazanie konkretnych działań.

Drodzy Rodzice !

Uprzejmie przypominamy  o występie naszych dzieci z Jasełkami  w Mosińskim Ośrodku Kultury w poniedziałek tj. 16 grudnia o godzinie 11:30 .                          Dlatego w tym dniu prosimy o elementy stroju,  aby dzieci miały na sobie już rano ( rajstopy, koszulki, spodnie ). A także dostosować ubiór do pogody, gdyż tym razem  idziemy do MOK -u.                                                                             Jednocześnie informujemy, iż obiad tego dnia będzie ok. 12:45 ( jak wrócimy z Przeglądu) .

Mikołajki tuż, tuż!

W piątek 6 grudnia to data, która jednoznacznie kojarzy się z odwiedzinami bardzo lubianego gościa- św. Mikołaja. Prosimy, żeby w tym dniu wszystkie „Wesołe skrzaty” ubrane były w ubrania koloru czerwonego oraz w miarę możliwości mikołajowe czapkiTo z pewnością pozwoli nam na wspaniałą, wspólną zabawę.

Drodzy Rodzice grupy starszaków!

W tym roku przygotowujemy Jasełka, na które  z przyjemnością Państwa zaprosimy 10.12.2019r.  na godz. 16:30, już teraz podajemy termin aby mogli    Państwo sobie zarezerwować to popołudnie  na przedstawienie i spotkanie świąteczne w naszym przedszkolu. Z naszymi Jasełkami wystąpimy także w Mosińskim Ośrodku Kultury w Mosinie 16.12.br. Odnośnie strojów do przedstawienia będziemy konsultować się z Państwem indywidualnie.

Grudzień u „Koszałków – Opałków”.

  •  Nasze rodziny.
  •  Obszar fizyczny:
  • kształtowanie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy ciała w różnych sytuacjach,
  • aktywne uczestnictwo w różnych ćwiczeniach ruchowych z przyborami,
  • rozwijanie sprawności i zwinności ruchowej przez zabawy ruchowe,
  • wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas spacerów i wycieczek.
  • Obszar emocjonalny:
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi,
  • wyrażanie swoich emocji i uczuć stosownie do sytuacji,
  • kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami w różnych sytuacjach,
  • wdrażanie do kulturalnego komunikowania własnych potrzeb i oczekiwań np. prezentu.
  • Obszar społeczny:
  • wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole, podporządkowanie się określonym zasadom,
  • wdrażanie do komunikowania się z dziećmi i osobami dorosłymi z wykorzystaniem komunikatów werbalnych i
  • pozawerbalnych,
  • kształtowanie umiejętności okazywania szacunku i wdzięczności członkom rodziny.
  • Obszar poznawczy:
  • wspomaganie rozwoju mowy oraz umiejętności komunikacyjnych,
  • rozbudzanie zainteresowania światem liter,
  • wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się wskazaną literą,
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat swojej rodziny,
  • wdrażanie do poprawnego posługiwania się poznanymi pojęciami: „kuzyn”, „wujek”, „krewny”, „stryjek”,
  • „ciocia”, „prababcia”, „pradziadek”, „szwagier”, „siostrzenica”, „bratanek,”
  • kształtowanie umiejętności zadawania pytań i odpowiadania na nie,
  • poznanie obrazu graficznego głoski „d” – litery „D”, „d”,
  • wspomaganie myślenia operacyjnego – kształtowanie pojęcia liczby,
  • zapoznanie z graficznym zapisem liczby „8”,
  • wdrażanie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1–8,
  • myślenia w zakresie orientacji w przestrzeni, stosowania pojęć odnoszących się do położenia przedmiotów w
  •  przestrzeni: „po prawej”, „po lewej”, „z tyłu”, „z przodu”, „obok”, „między”.
  • Co to znaczy być dobrym?
  • Obszar fizyczny:
  • aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych i ćwiczeniach porannych,
  • wdrażanie do poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych,
  • wdrażanie do utrzymania prawidłowej pozycji ciała w różnych sytuacjach (ćwiczenia gimnastyczne, zabawy).
  • Obszar emocjonalny:
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi,
  • budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach (umiejętność czekania, w
  • tym czekania na swoją kolej, umiejętność wygrywania i przegrywania).
  • Obszar społeczny:
  • doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec kolegów, koleżanek i dorosłych w
  •  różnych sytuacjach,
  • budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach,
  • wdrażanie do komunikowania się z dziećmi i osobami dorosłymi z wykorzystaniem komunikatów werbalnych i
  • pozawerbalnych.
  • Obszar poznawczy:
  • wspomaganie rozwoju mowy oraz umiejętności komunikacyjnych,
  • rozbudzanie zainteresowania światem liter,
  • wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się wskazaną literą,
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat,
  • poznanie obrazu graficznego głoski „y” – litery „y”, „Y”,
  • rozwijanie umiejętności dostrzegania powtarzających się rytmów i ich kontynuowanie,
  • dodawanie i odejmowanie na konkretach (bez wprowadzenia pojęć),
  • wdrażanie do poprawnego stosowania liczebników głównych i porządkowych.
  • Boże Narodzenie.
  • Obszar fizyczny:
  • aktywne uczestnictwo w zabawach naśladowczych,
  • aktywny udział w drobnych pracach porządkowych w sali przedszkolnej (jako element przygotowania do
  •  świąt).
  • Obszar emocjonalny:
  • kształtowanie przywiązania do tradycji rodzinnych,
  • rozwijanie wrażliwości dziecka na otaczającą go rzeczywistość,
  • kształtowanie umiejętności przyjmowania prezentów i dzielenia się z innymi,
  • kształtowanie umiejętności obdarowywania innych przemyślanymi prezentami adekwatnymi do możliwości
  • dziecka.
  • Obszar społeczny:
  • kształtowanie postaw prospołecznych (pomaganie słabszym i potrzebującym – ludziom i zwierzętom),
  • kształtowanie umiejętności wykonywania drobnych prac porządkowych w domu i przedszkolu,
  • kształtowanie nawyku utrzymywania czystości i porządku w najbliższym otoczeniu,
  • rozwijanie umiejętności pracy w parze i w grupie.
  • Obszar poznawczy:
  • poznawanie zwyczajów i tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia,
  • wzbogacanie czynnego i biernego słownictwa o nazwy potraw, zwyczajów i czynności związanych z Bożym
  • Narodzeniem,
  • doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów zgodnie z podanym warunkiem lub według
  •  samodzielnie ustalonego kryterium,
  • nauka wybranych fragmentów kolęd,
  • kształtowanie nawyku śpiewania podczas wykonywania prac plastycznych, porządkowych itp.

 Listopad u „Koszałków – Opałków”.

  • Odkrywam świat wokół mnie.
  • Obszar fizyczny :
  • aktywne uczestnictwo w zabawach rytmicznych, ruchowych i muzycznych, naśladowczych,
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej.
  • Obszar emocjonalny:
  • -doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych                     i innych ludzi,
  •  kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami.
  • Obszar społeczny:
  •  posługiwanie się imieniem i nazwiskiem, nazwą miejscowości zamieszkania, nazwą kraju (elementy składowe adresu),
  •  kształtowanie przynależności i tożsamości narodowej (jestem Polakiem, mieszkam w Polsce).
  • Obszar poznawczy:
  • rozróżnianie głoski „t” w nagłosie i wygłosie,
  • poznanie obrazu graficznego głoski „t” – litery „T”, „t”,
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów i sprawnego ich przeliczania,
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się pełnym zdaniem na temat własnego miejsca zamieszkania,
  • kształtowanie umiejętności globalnego rozpoznawania napisów,
  • kształtowanie orientacji przestrzennej – określanie położenia przedmiotów względem własnej osoby                       ( „przede mną”, „za mną”, „obok mnie”, „z prawej strony”, „z lewej strony”, „blisko”, „daleko”, „dalej”),
  • kształtowanie umiejętności posługiwania się pojęciami matematycznymi („mały”, „mniejszy”, „mniej”, „duży”, „większy”, „dużo”, „tyle samo”, „o tyle więcej”, „o tyle mniej”).
  • Moja ojczyzna – Polska .
  • Obszar fizyczny:
  • aktywne uczestnictwo w zabawach rytmicznych, ruchowych, muzycznych i naśladowczych
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej,
  •  kształtowanie właściwego napięcia mięśniowego podczas czynności związanych z pisaniem i wycinaniem.
  • Obszar emocjonalny:
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych                     i innych ludzi,
  •  kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami,
  • wdrażanie do wyrażania własnych uczuć i emocji w społecznie akceptowany sposób.
  • Obszar społeczny:
  •  kształtowanie tożsamości narodowej poprzez ukazanie największych miast Polski, sylwetek sławnych Polaków, piękna przyrody, różnorodnych smaków kuchni regionalnych,
  •  kształtowanie przynależności do społeczności lokalnej (mała ojczyzna),
  • kształtowanie postawy otwartości na potrzeby drugiego człowieka, w tym rozwijanie cech, z których słyną Polacy (uczynność, gościnność, wspólne biesiadowanie, wspólne śpiewanie).
  • Obszar poznawczy:
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat (mała i wielka ojczyzna, podróżowanie, środki lokomocji),
  • kształcenie umiejętności syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej,
  • poznanie obrazu graficznego głoski „l” – litery „L”, „l”,
  • kształtowanie umiejętności globalnego rozpoznawania napisów,
  • kształtowanie orientacji przestrzennej – określanie położenia przedmiotów względem własnej osoby („przede mną”, „za mną”, „obok mnie”, „z prawej strony”, „z lewej strony”, „bliżej”, „dalej”),
  • -klasyfikowanie przedmiotów zgodnie z podanym kryterium (jednym, np. kształt, kolor, wielkość lub dwoma łącznie),
  • -przeliczanie w zakresie „5”.
  • Dawniej i dziś.
  • Obszar fizyczny:
  • kształtowanie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy ciała w różnych sytuacjach,
  • aktywne uczestnictwo w różnych ćwiczeniach ruchowych z przyborami,
  • rozwijanie sprawności i zwinności ruchowej przez zabawy ruchowe.
  • Obszar emocjonalny:
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych                                   i innych ludzi,
  • budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach (umiejętność czekania na swoją kolej, umiejętność wygrywania i przegrywania).
  • Obszar społeczny:
  • wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole, podporządkowania się określonym zasadom,
  • wdrażanie do komunikowania się z dziećmi i osobami dorosłymi z wykorzystaniem komunikatów werbalnych i pozawerbalnych.
  • Obszar poznawczy:
  •  wspomaganie rozwoju mowy oraz umiejętności komunikacyjnych,
  • rozbudzanie zainteresowania światem liter, wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się wskazaną literą,
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat,
  • poznanie obrazu graficznego głoski „u” – litery „U”, „u”,
  •  wspomaganie myślenia operacyjnego – kształtowanie pojęcia liczby, zapoznanie z graficznym zapisem liczby „6”,
  • wdrażanie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1–6,
  • kształtowanie świadomości własnego ciała i wyznaczania kierunków w przestrzeni od własnego ciała.
  •  Podróżujemy w dawne czasy.
  • Obszar fizyczny:
  • kształtowanie zręczności, zwinności, równowagi, orientacji oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas ćwiczeń gimnastycznych i zabaw ruchowych,
  • aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych.
  • Obszar emocjonalny:
  • doskonalenie rozpoznawania i nazywania podstawowych uczuć i emocji,
  • kształtowanie uczuć patriotycznych.
  • Obszar społeczny:
  • wdrażanie do przestrzegania ustalonych reguł,
  • rozwijanie umiejętności oceniania swojego zachowania.
  • Obszar poznawczy:
  • kształtowanie umiejętności wypowiadania się na dany temat pełnymi zdaniami,
  • kształtowanie umiejętności syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej,
  • poznanie obrazu graficznego głoski „k” – litery „K”, „k”,
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania liter i czytania sylab i prostych wyrazów,
  • wdrażanie do uważnego słuchania tekstu literackiego,
  • wspomaganie myślenia operacyjnego – kształtowanie pojęcia liczby, zapoznanie z graficznym zapisem liczby „7”,
  • wdrażanie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1–7.

Październik u „Koszałków – Opałków”

  • Pani Jesień i jej wspaniałe stroje.
  • Obszar fizyczny:
  • aktywne uczestnictwo w zabawach rytmicznych, ruchowych i muzycznych,
  • wdrażanie do poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych.
  • Obszar emocjonalny
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi,
  • wdrażanie do wyrażania emocji i uczuć w społecznie akceptowany sposób.
  • Obszar społeczny:
  • doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych w różnych sytuacjach,
  • budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych – wyrażanie potrzeb własnych, zauważanie potrzeb innych,
  • wdrażanie do respektowania norm społecznych zawartych w kontrakcie grupowym (czekanie na swoją kolej, ustępowanie, pomaganie słabszym/potrzebującym).
  • Obszar poznawczy:
  • doskonalenie analizy słuchowej na poziomie sylaby,
  • rozróżnianie głoski „a” w nagłosie i wygłosie,
  • poznanie obrazu graficznego głoski „a” – litery „A”, „a”,
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów i sprawnego ich przeliczania,
  • poznanie obrazu graficznego liczby „2”,
  • wdrażanie do posługiwania się pojęciami dotyczącymi cech charakterystycznych dla pór roku.
  • Co nam jesień w koszu niesie?
  • Obszar fizyczny:
  • kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania się podczas posiłków,
  • wdrażanie do używania chwytu pisarskiego podczas rysowania i kolorowania,
  • wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwania się nożyczkami.
  • Obszar emocjonalny:
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych dzieci oraz respektowania ich u innych.
  • Obszar społeczny:
  • doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych w różnych sytuacjach,
  • budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach (umiejętność czekania, w tym czekania na swoją kolej, umiejętność wygrywania i przegrywania).
  • Obszar poznawczy:
  • rozbudzanie zainteresowania zmianami zachodzącymi w przyrodzie,
  • wdrażanie do posługiwania się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych,
  • poznanie obrazu graficznego głoski „e” – litery „E”, „e”,
  • usprawnianie funkcji słuchowej i wzrokowej (rozpoznawanie liter „e”, „E” wśród innych liter, rozróżnianie głoski „e” w nagłosie i wygłosie),
  • poznanie obrazu graficznego liczby „3”,
  • rozwijanie spostrzegania wzrokowego przez dostrzeganie rytmów w serii elementów.
  • Uczymy się dbać o swoje zdrowie.
  • Obszar fizyczny:
  • wdrażanie do poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych,
  • wdrażanie do dbania o prawidłową pozycję ciała w różnych sytuacjach,
  • rozwijanie samodzielności w zakresie czynności higienicznych (korzystanie z toalety, mycie rąk, mycie zębów).
  • Obszar emocjonalny:
  • kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami.
  • Obszar społeczny:
  • wdrażanie do porozumiewania się za pomocą komunikacji werbalnej i niewerbalnej,
  • budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach.
  • Obszar poznawczy:
  • rozwijanie poczucia rytmu muzycznego,
  • kształcenie umiejętności syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej,
  • kształtowanie umiejętności określania kierunków (prawa, lewa) oraz położenia (obok, przed, za, między, nad, pod),
  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
  • poznanie obrazu graficznego głoski „i” – litery „I”, „i”,
  • poznanie obrazu graficznego liczby „4”.
  • Niezwykły rytm przyrody.
  • Obszar fizyczny:
  • aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych i ćwiczeniach,
  • wdrażanie do używania chwytu pisarskiego podczas rysowania i kolorowania,
  • rozwijanie samodzielności w zakresie czynności higienicznych i samoobsługowych.
  • Obszar emocjonalny:
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi,
  • wdrażanie do respektowania cudzych emocji.
  • Obszar społeczny:
  • wdrażanie do respektowania praw i obowiązków swoich i innych osób,
  • budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach.
  • Obszar poznawczy:
  • kształtowanie umiejętności syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej,
  • poznanie obrazu graficznego głoski „m” – litery „M”, „m”,
  • rozwijanie umiejętności dostrzegania rytmu i stałego następstwa dni i nocy, pór roku,
  • poznanie obrazu graficznego liczby „5”,
  • rozwijanie poczucia rytmu muzycznego.

 

Uwaga! 

Dnia 30 września (poniedziałek) idziemy do kościoła na przedstawienie o aniołach. Prosimy w tym dniu o ubiór dostosowany do warunków atmosferycznych.

Drodzy Rodzice !

W dniu 09.10.2019 r. odbędzie się wycieczka autokarowa do Bramy Poznania ICHOT. Weźmiemy udział  w zajęciach edukacyjnych w muzeum i zwiedzimy Ostrów Tumski. Prosimy o wpłatę 23 zł. na konto skarbników poszczególnych grup do dnia 07.10.2019r.

 

UWAGA !

Prosimy uprzejmie Rodziców, aby  dzieci  przyniosły na zajęcia  03.09.19r.(wtorek) jedną pamiątkę z wakacji.

Wrzesień u „Koszałków – Opałków”

  • Przyjaciele w przedszkolu
  • Obszar fizyczny:
  • uczestniczenie w zabawach integracyjnych, ruchowych i muzycznych,
  • poprawne wykonywanie ćwiczeń gimnastycznych.
  • Obszar emocjonalny:
  • kształtowanie umiejętności wyrażania własnych emocji.
  • Obszar społeczny:
  •  współdziałania w grupie rówieśniczej,
  • budowanie świadomości przynależności do grupy przedszkolnej,
  • wypracowanie kontraktu grupy – ustalenie zasad zachowania i przestrzeganie ustalonych reguł i zasad obowiązujących podczas pobytu w przedszkolu.
  • Obszar poznawczy:
  • wypowiadanie się na określony temat,
  • kształtowanie umiejętności globalnego rozpoznawania napisów,
  • określanie kierunków (prawa, lewa, góra, dół) oraz położenia (obok, przed, za, między, nad, pod).
  • Jesteśmy bezpieczni
  • Obszar fizyczny:
  • aktywny udział w zabawach integracyjnych, ruchowych i muzycznych.
  • Obszar emocjonalny:
  • proszenie o pomoc w sytuacjach trudnych i radzenie sobie w nowych sytuacjach.
  • Obszar społeczny:
  • kształtowanie umiejętności społecznych – posługiwanie się imieniem i nazwiskiem, znajomość zasad poruszania się w terenie zabudowanym i zasad przechodzenia przez jezdnię,
  • respektowanie zasad zabawy w grupie,
  • kształtowanie umiejętności komunikowania się z dziećmi i dorosłymi, wyrażania swoich oczekiwań.
  • Obszar poznawczy:
  • kształtowanie umiejętności poprawnego wymawiania głosek, rozróżnianie głoski w nagłosie i wygłosie (na początku i na końcu słowa),
  • wskazywanie zawodów wykonywanych przez rodziców oraz zawodów związanych z udzielaniem pomocy w różnych sytuacjach (lekarz, pielęgniarka, ratownik medyczny, policjant, strażak).
  • Razem się bawimy
  • Obszar fizyczny:
  • używanie chwytu pisarskiego podczas rysowania i posługiwanie się nożyczkami – cięcie po liniach prostych,
  • poprawne wykonywanie ćwiczeń gimnastycznych.
  • Obszar emocjonalny:
  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych.
  • Obszar społeczny:
  • integrowanie się z grupą rówieśniczą, nabywanie umiejętności współpracy w grupie
  • przestrzeganie ustalonych zasad podczas zabawy.
  • Obszar poznawczy:
  • klasyfikowanie przedmiotów ze względu na wielkość, kolor i kształt,
  •  tworzenie zbiorów o takiej samej liczbie elementów, ustawianie elementów rosnąco i malejąco (od najmniejszego do największego), szacowania „na oko” (więcej, mniej, tyle samo), przeliczanie elementów.
  • Różni ludzie – to my
  • Obszar fizyczny:
  • ćwiczenia w posługiwania się nożyczkami – cięcie po łukach,
  • poprawne wykonywanie ćwiczeń gimnastycznych.
  • Obszar emocjonalny:
  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozumienia emocji i uczuć własnych i innych.
  • Obszar społeczny:
  • budowanie świadomości przynależności do grupy przedszkolnej,
  • kształtowanie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec rówieśników i dorosłych,
  • wdrażanie do respektowania norm społecznych zawartych w kontrakcie grupowym  (czekanie na swoją kolej, ustępowanie, pomaganie słabszym/potrzebującym).
  • Obszar poznawczy:
  • kształtowanie umiejętności odróżniania elementów fikcyjnych od rzeczywistych,
  • doskonalenie analizy słuchowej na poziomie sylaby,
  • poznanie obrazu graficznego głoski „o” – litery „O”, „o”,
  • poznanie obrazu graficznego liczby „1”.