Koszałki-Opałki

Listopad u „Koszałków – Opałków”.

  • Odkrywam świat wokół mnie.
  • Obszar fizyczny :
  • aktywne uczestnictwo w zabawach rytmicznych, ruchowych i muzycznych, naśladowczych,
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej.
  • Obszar emocjonalny:
  • -doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych                     i innych ludzi,
  •  kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami.
  • Obszar społeczny:
  •  posługiwanie się imieniem i nazwiskiem, nazwą miejscowości zamieszkania, nazwą kraju (elementy składowe adresu),
  •  kształtowanie przynależności i tożsamości narodowej (jestem Polakiem, mieszkam w Polsce).
  • Obszar poznawczy:
  • rozróżnianie głoski „t” w nagłosie i wygłosie,
  • poznanie obrazu graficznego głoski „t” – litery „T”, „t”,
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów i sprawnego ich przeliczania,
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się pełnym zdaniem na temat własnego miejsca zamieszkania,
  • kształtowanie umiejętności globalnego rozpoznawania napisów,
  • kształtowanie orientacji przestrzennej – określanie położenia przedmiotów względem własnej osoby                       ( „przede mną”, „za mną”, „obok mnie”, „z prawej strony”, „z lewej strony”, „blisko”, „daleko”, „dalej”),
  • kształtowanie umiejętności posługiwania się pojęciami matematycznymi („mały”, „mniejszy”, „mniej”, „duży”, „większy”, „dużo”, „tyle samo”, „o tyle więcej”, „o tyle mniej”).
  • Moja ojczyzna – Polska .
  • Obszar fizyczny:
  • aktywne uczestnictwo w zabawach rytmicznych, ruchowych, muzycznych i naśladowczych
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej,
  •  kształtowanie właściwego napięcia mięśniowego podczas czynności związanych z pisaniem i wycinaniem.
  • Obszar emocjonalny:
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych                     i innych ludzi,
  •  kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami,
  • wdrażanie do wyrażania własnych uczuć i emocji w społecznie akceptowany sposób.
  • Obszar społeczny:
  •  kształtowanie tożsamości narodowej poprzez ukazanie największych miast Polski, sylwetek sławnych Polaków, piękna przyrody, różnorodnych smaków kuchni regionalnych,
  •  kształtowanie przynależności do społeczności lokalnej (mała ojczyzna),
  • kształtowanie postawy otwartości na potrzeby drugiego człowieka, w tym rozwijanie cech, z których słyną Polacy (uczynność, gościnność, wspólne biesiadowanie, wspólne śpiewanie).
  • Obszar poznawczy:
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat (mała i wielka ojczyzna, podróżowanie, środki lokomocji),
  • kształcenie umiejętności syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej,
  • poznanie obrazu graficznego głoski „l” – litery „L”, „l”,
  • kształtowanie umiejętności globalnego rozpoznawania napisów,
  • kształtowanie orientacji przestrzennej – określanie położenia przedmiotów względem własnej osoby („przede mną”, „za mną”, „obok mnie”, „z prawej strony”, „z lewej strony”, „bliżej”, „dalej”),
  • -klasyfikowanie przedmiotów zgodnie z podanym kryterium (jednym, np. kształt, kolor, wielkość lub dwoma łącznie),
  • -przeliczanie w zakresie „5”.
  • Dawniej i dziś.
  • Obszar fizyczny:
  • kształtowanie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy ciała w różnych sytuacjach,
  • aktywne uczestnictwo w różnych ćwiczeniach ruchowych z przyborami,
  • rozwijanie sprawności i zwinności ruchowej przez zabawy ruchowe.
  • Obszar emocjonalny:
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych                                   i innych ludzi,
  • budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach (umiejętność czekania na swoją kolej, umiejętność wygrywania i przegrywania).
  • Obszar społeczny:
  • wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole, podporządkowania się określonym zasadom,
  • wdrażanie do komunikowania się z dziećmi i osobami dorosłymi z wykorzystaniem komunikatów werbalnych i pozawerbalnych.
  • Obszar poznawczy:
  •  wspomaganie rozwoju mowy oraz umiejętności komunikacyjnych,
  • rozbudzanie zainteresowania światem liter, wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się wskazaną literą,
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat,
  • poznanie obrazu graficznego głoski „u” – litery „U”, „u”,
  •  wspomaganie myślenia operacyjnego – kształtowanie pojęcia liczby, zapoznanie z graficznym zapisem liczby „6”,
  • wdrażanie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1–6,
  • kształtowanie świadomości własnego ciała i wyznaczania kierunków w przestrzeni od własnego ciała.
  •  Podróżujemy w dawne czasy.
  • Obszar fizyczny:
  • kształtowanie zręczności, zwinności, równowagi, orientacji oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas ćwiczeń gimnastycznych i zabaw ruchowych,
  • aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych.
  • Obszar emocjonalny:
  • doskonalenie rozpoznawania i nazywania podstawowych uczuć i emocji,
  • kształtowanie uczuć patriotycznych.
  • Obszar społeczny:
  • wdrażanie do przestrzegania ustalonych reguł,
  • rozwijanie umiejętności oceniania swojego zachowania.
  • Obszar poznawczy:
  • kształtowanie umiejętności wypowiadania się na dany temat pełnymi zdaniami,
  • kształtowanie umiejętności syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej,
  • poznanie obrazu graficznego głoski „k” – litery „K”, „k”,
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania liter i czytania sylab i prostych wyrazów,
  • wdrażanie do uważnego słuchania tekstu literackiego,
  • wspomaganie myślenia operacyjnego – kształtowanie pojęcia liczby, zapoznanie z graficznym zapisem liczby „7”,
  • wdrażanie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1–7.

Październik u „Koszałków – Opałków”

  • Pani Jesień i jej wspaniałe stroje.
  • Obszar fizyczny:
  • aktywne uczestnictwo w zabawach rytmicznych, ruchowych i muzycznych,
  • wdrażanie do poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych.
  • Obszar emocjonalny
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi,
  • wdrażanie do wyrażania emocji i uczuć w społecznie akceptowany sposób.
  • Obszar społeczny:
  • doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych w różnych sytuacjach,
  • budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych – wyrażanie potrzeb własnych, zauważanie potrzeb innych,
  • wdrażanie do respektowania norm społecznych zawartych w kontrakcie grupowym (czekanie na swoją kolej, ustępowanie, pomaganie słabszym/potrzebującym).
  • Obszar poznawczy:
  • doskonalenie analizy słuchowej na poziomie sylaby,
  • rozróżnianie głoski „a” w nagłosie i wygłosie,
  • poznanie obrazu graficznego głoski „a” – litery „A”, „a”,
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów i sprawnego ich przeliczania,
  • poznanie obrazu graficznego liczby „2”,
  • wdrażanie do posługiwania się pojęciami dotyczącymi cech charakterystycznych dla pór roku.
  • Co nam jesień w koszu niesie?
  • Obszar fizyczny:
  • kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania się podczas posiłków,
  • wdrażanie do używania chwytu pisarskiego podczas rysowania i kolorowania,
  • wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwania się nożyczkami.
  • Obszar emocjonalny:
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych dzieci oraz respektowania ich u innych.
  • Obszar społeczny:
  • doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych w różnych sytuacjach,
  • budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach (umiejętność czekania, w tym czekania na swoją kolej, umiejętność wygrywania i przegrywania).
  • Obszar poznawczy:
  • rozbudzanie zainteresowania zmianami zachodzącymi w przyrodzie,
  • wdrażanie do posługiwania się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych,
  • poznanie obrazu graficznego głoski „e” – litery „E”, „e”,
  • usprawnianie funkcji słuchowej i wzrokowej (rozpoznawanie liter „e”, „E” wśród innych liter, rozróżnianie głoski „e” w nagłosie i wygłosie),
  • poznanie obrazu graficznego liczby „3”,
  • rozwijanie spostrzegania wzrokowego przez dostrzeganie rytmów w serii elementów.
  • Uczymy się dbać o swoje zdrowie.
  • Obszar fizyczny:
  • wdrażanie do poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych,
  • wdrażanie do dbania o prawidłową pozycję ciała w różnych sytuacjach,
  • rozwijanie samodzielności w zakresie czynności higienicznych (korzystanie z toalety, mycie rąk, mycie zębów).
  • Obszar emocjonalny:
  • kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami.
  • Obszar społeczny:
  • wdrażanie do porozumiewania się za pomocą komunikacji werbalnej i niewerbalnej,
  • budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach.
  • Obszar poznawczy:
  • rozwijanie poczucia rytmu muzycznego,
  • kształcenie umiejętności syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej,
  • kształtowanie umiejętności określania kierunków (prawa, lewa) oraz położenia (obok, przed, za, między, nad, pod),
  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
  • poznanie obrazu graficznego głoski „i” – litery „I”, „i”,
  • poznanie obrazu graficznego liczby „4”.
  • Niezwykły rytm przyrody.
  • Obszar fizyczny:
  • aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych i ćwiczeniach,
  • wdrażanie do używania chwytu pisarskiego podczas rysowania i kolorowania,
  • rozwijanie samodzielności w zakresie czynności higienicznych i samoobsługowych.
  • Obszar emocjonalny:
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi,
  • wdrażanie do respektowania cudzych emocji.
  • Obszar społeczny:
  • wdrażanie do respektowania praw i obowiązków swoich i innych osób,
  • budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach.
  • Obszar poznawczy:
  • kształtowanie umiejętności syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej,
  • poznanie obrazu graficznego głoski „m” – litery „M”, „m”,
  • rozwijanie umiejętności dostrzegania rytmu i stałego następstwa dni i nocy, pór roku,
  • poznanie obrazu graficznego liczby „5”,
  • rozwijanie poczucia rytmu muzycznego.

 

Uwaga! 

Dnia 30 września (poniedziałek) idziemy do kościoła na przedstawienie o aniołach. Prosimy w tym dniu o ubiór dostosowany do warunków atmosferycznych.

Drodzy Rodzice !

W dniu 09.10.2019 r. odbędzie się wycieczka autokarowa do Bramy Poznania ICHOT. Weźmiemy udział  w zajęciach edukacyjnych w muzeum i zwiedzimy Ostrów Tumski. Prosimy o wpłatę 23 zł. na konto skarbników poszczególnych grup do dnia 07.10.2019r.

 

UWAGA !

Prosimy uprzejmie Rodziców, aby  dzieci  przyniosły na zajęcia  03.09.19r.(wtorek) jedną pamiątkę z wakacji.

Wrzesień u „Koszałków – Opałków”

  • Przyjaciele w przedszkolu
  • Obszar fizyczny:
  • uczestniczenie w zabawach integracyjnych, ruchowych i muzycznych,
  • poprawne wykonywanie ćwiczeń gimnastycznych.
  • Obszar emocjonalny:
  • kształtowanie umiejętności wyrażania własnych emocji.
  • Obszar społeczny:
  •  współdziałania w grupie rówieśniczej,
  • budowanie świadomości przynależności do grupy przedszkolnej,
  • wypracowanie kontraktu grupy – ustalenie zasad zachowania i przestrzeganie ustalonych reguł i zasad obowiązujących podczas pobytu w przedszkolu.
  • Obszar poznawczy:
  • wypowiadanie się na określony temat,
  • kształtowanie umiejętności globalnego rozpoznawania napisów,
  • określanie kierunków (prawa, lewa, góra, dół) oraz położenia (obok, przed, za, między, nad, pod).
  • Jesteśmy bezpieczni
  • Obszar fizyczny:
  • aktywny udział w zabawach integracyjnych, ruchowych i muzycznych.
  • Obszar emocjonalny:
  • proszenie o pomoc w sytuacjach trudnych i radzenie sobie w nowych sytuacjach.
  • Obszar społeczny:
  • kształtowanie umiejętności społecznych – posługiwanie się imieniem i nazwiskiem, znajomość zasad poruszania się w terenie zabudowanym i zasad przechodzenia przez jezdnię,
  • respektowanie zasad zabawy w grupie,
  • kształtowanie umiejętności komunikowania się z dziećmi i dorosłymi, wyrażania swoich oczekiwań.
  • Obszar poznawczy:
  • kształtowanie umiejętności poprawnego wymawiania głosek, rozróżnianie głoski w nagłosie i wygłosie (na początku i na końcu słowa),
  • wskazywanie zawodów wykonywanych przez rodziców oraz zawodów związanych z udzielaniem pomocy w różnych sytuacjach (lekarz, pielęgniarka, ratownik medyczny, policjant, strażak).
  • Razem się bawimy
  • Obszar fizyczny:
  • używanie chwytu pisarskiego podczas rysowania i posługiwanie się nożyczkami – cięcie po liniach prostych,
  • poprawne wykonywanie ćwiczeń gimnastycznych.
  • Obszar emocjonalny:
  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych.
  • Obszar społeczny:
  • integrowanie się z grupą rówieśniczą, nabywanie umiejętności współpracy w grupie
  • przestrzeganie ustalonych zasad podczas zabawy.
  • Obszar poznawczy:
  • klasyfikowanie przedmiotów ze względu na wielkość, kolor i kształt,
  •  tworzenie zbiorów o takiej samej liczbie elementów, ustawianie elementów rosnąco i malejąco (od najmniejszego do największego), szacowania „na oko” (więcej, mniej, tyle samo), przeliczanie elementów.
  • Różni ludzie – to my
  • Obszar fizyczny:
  • ćwiczenia w posługiwania się nożyczkami – cięcie po łukach,
  • poprawne wykonywanie ćwiczeń gimnastycznych.
  • Obszar emocjonalny:
  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozumienia emocji i uczuć własnych i innych.
  • Obszar społeczny:
  • budowanie świadomości przynależności do grupy przedszkolnej,
  • kształtowanie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec rówieśników i dorosłych,
  • wdrażanie do respektowania norm społecznych zawartych w kontrakcie grupowym  (czekanie na swoją kolej, ustępowanie, pomaganie słabszym/potrzebującym).
  • Obszar poznawczy:
  • kształtowanie umiejętności odróżniania elementów fikcyjnych od rzeczywistych,
  • doskonalenie analizy słuchowej na poziomie sylaby,
  • poznanie obrazu graficznego głoski „o” – litery „O”, „o”,
  • poznanie obrazu graficznego liczby „1”.