Luty u ,,Leśnych Ludków”
Zimowe zabawy
- Przygotowanie do życia w grupie społecznej poprzez szanowanie wytworów pracy kolegów i koleżanek, wdrażanie do spokojnego oczekiwania na swoją kolej oraz przestrzegania reguł zabawy.
- Poznanie zasad bezpiecznego zachowania w czasie zabaw zimowych, dostrzeganie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu.
- Doskonalenie umiejętności wypowiadania się poprzez wyrażanie swych pragnień w sposób zrozumiały dla otoczenia, utrwalanie zasady, że mówi tylko jedna osoba, wzbogacanie słownika czynnego.
- Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, słowno-ruchowej oraz zmysłu dotyku, rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała.
- Doskonalenie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej oraz syntezy słuchowej.
- Wdrażanie do uważnego słuchania utworu, wiązanie zmian zachodzących w przyrodzie z aktualną pora roku, zachęca nie do aktywnego spędzania czasu na powietrzu zimą.
- Doskonalenie liczenia, rozwijanie wyobraźni przestrzennej i utrwalanie znajomości podstawowych figur geometrycznych, wdrażanie do doprowadzania pracy do końca.
- Kształtowanie umiejętności budowania wypowiedzi poprawnej gramatycznie.
Czas na bal
- Zwracanie uwagi na odkładanie zabawek na wyznaczone miejsce.
- Wdrażanie do porozumiewania się umiarkowanym głosem.
- Zachęcanie do pomagania sobie nawzajem w codziennych sytuacjach.
- Wdrażanie do życia w grupie społecznej poprzez zgodne współdziałanie w zespole, przestrzeganie reguł i zasad dotyczących bezpieczeństwa.
- Wzbogacanie słownictwa o wyrazy i określenia : karnawał, maska, mały- mniejszy, duży- większy, długi- dłuższy, krótki- krótszy.
- Usprawnianie orientacji czasowo- przestrzennej, kształcenie wyobraźni i poczucia rytmu.
- Rozwijanie wyobraźni i pomysłowości w pracach plastycznych, sprawności manualnej ( kreślenie linii falistej z góry na dół)
- Doskonalenie umiejętności przeliczania , używania liczebników głównych i porządkowych.
- Zapamiętywanie i wykonywanie poleceń złożonych.
Znamy różne sklepy
- Dostrzeganie różnorodności sklepów i ich specyfiki, posługiwanie się nazwami sklepów.
- Nabywanie umiejętności formułowania swobodnych wypowiedzi na dany temat.
- Kształtowanie poczucia własnej wartości poprzez doświadczanie sprawstwa i kreatywnego działania podczas prac plastycznych.
- Wdrażanie do używania zwrotów grzecznościowych i kulturalnego zachowania się w sklepie.
- Wzbogacanie słownika o nazwy sklepów , zapoznanie z pracą ekspedientki, poznawanie polskich środków płatniczych, kształtowanie rozumienia sensu kupna, sprzedaży i płacenia.
- Przyporządkowanie do różnych rodzajów sklepów rzeczy, które można w nich kupić.
- Porównywanie ciężaru przedmiotów za pomocą wagi szalkowej, stosowanie określeń : ciężki- lekki, waży tyle samo.
- Ćwiczenia oddechowe jako utrwalanie prawidłowych nawyków oddechowych, kontrolowanie fazy wydechu, wdrażanie do kontrolowania i zmian natężenia głosu.
- Wdrażanie do życia w grupie społecznej poprzez naukę czerpania radości ze wspólnej zabawy, przestrzegania reguł oraz zasad bezpieczeństwa, poszanowania efektów pracy.
Styczeń u ,,Leśnych Ludków”
Tydzień za tygodniem
- Doskonalenie umiejętności wypowiadania się poprzez wyrażanie swych pragnień w sposób zrozumiały dla otoczenia, utrwalanie zasady, że mówi tylko jedna osoba, wzbogacanie słownika czynnego.
- Wdrażanie do życia w grupie społecznej przez naukę czerpania radości ze wspólnej zabawy, przestrzegania reguł oraz zasad bezpieczeństwa.
- Poszerzanie wiedzy na temat pór roku, miesięcy –posługiwanie się nazwami.
- Zapoznanie z rodzajami zegarów i dawnymi sposobami odmierzania czasu.
- Rozwijanie pamięci, spostrzegawczości oraz syntezy wzrokowej.
- Doskonalenie sprawności manualnej, wdrażanie do właściwego trzymania narzędzia malarskiego.
- Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, słowno-ruchowej oraz zmysłu dotyku, rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała.
- Uwrażliwianie na muzykę, rozwijanie poczucia rytmu oraz spostrzegawczości.
Zima bywa mroźna
- Zachęcanie do pomagania sobie nawzajem w codziennych sytuacjach.
- Wdrażanie do życia w grupie społecznej poprzez zgodne współdziałanie w zespole, przestrzeganie reguł i zasad dotyczących bezpieczeństwa.
- Rozwijanie kreatywności przez zachęcanie dotworzenia różnorodnych kompozycji z mozaiki geometrycznej.
- Poszerzanie wiedzy na temat zjawisk pogodowych występujących zimą.
- Rozwijanie wyobraźni i pomysłowości w pracach plastycznych.
- Poznawanie właściwości lodu na podstawie samodzielnie przeprowadzonych obserwacji i poszerzanie wiedzy na temat zjawisk występujących w otoczeniu zimą.
- Doskonalenie umiejętności przeliczania , używania liczebników głównych i porządkowych, tworzenie zbiorów równolicznych.
- Posługiwanie się określeniami: długi, krótki, mniej, więcej.
Święto Babci i Dziadka
- Uświadomienie ważnej roli dziadków w życiu dzieci, budzenie szacunku i przywiązania do członków rodziny.
- Nabywanie umiejętności formułowania swobodnych wypowiedzi na dany temat.
- Utrwalanie znajomości schematu ciała, próby rysowania postaci człowieka.
- Nabieranie wiary we własne umiejętności i pokonywanie nieśmiałości podczas występów przed kamerą.
- Kształtowanie poczucia własnej wartości poprzez doświadczanie sprawstwa i kreatywnego działania podczas prac plastycznych.
- Rozwijanie pomysłowości i wyobraźni przy tworzeniu upominków dla babć i dziadków.
- Ćwiczenia oddechowe jako utrwalanie prawidłowych nawyków oddechowych, kontrolowanie fazy wydechu, wdrażanie do kontrolowania i zmian natężenia głosu.
- Wdrażanie do życia w grupie społecznej poprzez naukę czerpania radości ze wspólnej zabawy, przestrzegania reguł oraz zasad bezpieczeństwa, poszanowania efektów pracy.
Grudzień u ,,Leśnych Ludków”
Czekamy na Mikołaja
- Wdrażanie do życia w grupie społecznej poprzez naukę czerpania radości ze wspólnej zabawy, przestrzegania reguł oraz zasad bezpieczeństwa.
- Kształtowanie nawyku zachowywania porządku w najbliższym otoczeniu.
- Doskonalenie umiejętności wypowiadania się poprzez wyrażanie swych pragnień w sposób zrozumiały dla otoczenia, utrwalanie zasady, że mówi tylko jedna osoba, wzbogacanie słownika czynnego.
- Wdrażanie do poszanowania prac własnych i kolegów.
- Rozwijanie pamięci, spostrzegawczości oraz syntezy wzrokowej.
- Doskonalenie sprawności manualnej, wdrażanie do właściwego trzymania narzędzia malarskiego, zapełnianie kolorem konturów obrazka.
- Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, słowno-ruchowej oraz zmysłu dotyku, rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała.
- Uwrażliwianie na muzykę, rozwijanie poczucia rytmu oraz spostrzegawczości słuchowej poprzez rozpoznawanie dźwięków wysokich i niskich, cichych i głośnych.
- Wdrażanie do używania określeń : lekki, ciężki, miękki , twardy, gładki , szorstki.
Zimą pamiętamy o ptakach.
- Zachęcanie do pomagania sobie nawzajem w codziennych sytuacjach.
- Przygotowanie do życia w grupie społecznej poprzez wdrażanie do zgodnej zabawy wspólnymi zabawkami.
- Rozpoznawanie i nazywanie: wróbla, gołębia, sikory i wrony; różnicowanie wielkości duży- mały, grupowanie elementów według wielkości.
- Rozumienie potrzeby dokarmiania ptaków w zimie.
- Odwzorowywanie układu elementów z figur geometrycznych, wdraża nie do estetycznego wykonania pracy.
- Ustalanie kolejności zdarzeń i używanie określeń z tym związanych: na początku, potem, na koniec.
- Doskonalenie liczenia w dostępnym zakresie, wprowadzanie dzieci w sens rozwiązywania zadań z treścią wymagających dodawania i odejmowania.
- Wdrażanie do uważnego słuchania, obserwowania i wykonywania poleceń.
- Kształcenie umiejętności wyrażania emocji poprzez ruch i muzykę/elementy muzykoterapii/.
Coraz bliżej Święta
- Doskonalenie umiejętności budowania poprawnej gramatycznie wypowiedzi na dany temat.
- Kształtowanie poczucia własnej wartości poprzez doświadczanie sprawstwa i kreatywnego działania podczas prac plastycznych.
- Zapoznanie z tradycją Świąt Bożego Narodzenia , śpiewania kolęd w czasie świąt oraz ze zwyczajem składania życzeń świątecznych.
- Podawanie nazw ozdób choinkowych , określanie ich wielkości, kształtu, koloru, posługiwanie się określeniami : na górze, niżej, wyżej, na dole, obok, nad, pod, na środku.
- Kształtowanie umiejętności dostrzegania następstwa czasu i używanie określeń :na początku, potem, na końcu.
- Wdrażanie do życia w grupie społecznej poprzez naukę czerpania radości ze wspólnej zabawy, przestrzegania reguł oraz zasad bezpieczeństwa, poszanowania efektów pracy.
- Rozwijanie pomysłowości i wyobraźni przy tworzeniu własnych kompozycji.
- Ćwiczenia oddechowe jako utrwalanie prawidłowych nawyków oddechowych, kontrolowanie fazy wydechu, wdrażanie do kontrolowania i zmian natężenia głosu.
LISTOPAD U ,,LEŚNYCH LUDKÓW”
Deszczowa pogoda
- Wzbogacanie słownictwa o wyrazy określające pogodę.
- Doskonalenie umiejętności formułowania wypowiedzi ustnych na podany temat.
- Wdrażanie do uważnego słuchania, wykonywania poleceń i obserwowania.
- Doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej, odwzorowywanie układu o powtarzającym się rytmie.
- Rozwijanie sprawności manualnej, ruchowej, uwagi i pamięci.
- Doskonalenie umiejętności liczenia i posługiwania się liczebnikami porządkowymi.
- Rozwijanie umiejętności tworzenia rytmicznego układu wg wzoru.
- Kształcenie słuchu i poczucia rytmu oraz umiejętności rozwijanie wyobraźni dźwiękotwórczej.
Jest coraz chłodniej
- Zachęcanie do pomagania sobie nawzajem w codziennych sytuacjach.
- Wdrażanie do uważnego słuchania, obserwowania i wykonywania poleceń.
- Kształcenie umiejętności wyrażania emocji poprzez ruch i muzykę/elementy muzykoterapii/
- Wdrażanie do podejmowania samodzielnych decyzji.
- Zwrócenie uwagi na ubieranie się stosownie do warunków pogodowych.
- Doskonalenie umiejętności przeliczania, porównywania i stosowania określeń : długi- dłuższy-najdłuższy, krótki-krótszy-najkrótszy.
Zwierzęta przygotowują się do zimy
- Rozwijanie wrażliwości na świat przyrody, wzbogacanie wiedzy na temat zwierząt żyjących w lesie, ich mieszkań, zapoznanie ze sposobem odżywiania i zwyczajami.
- Kształtowanie poczucia własnej wartości poprzez doświadczanie sprawstwa i kreatywnego działania podczas prac plastycznych.
- Wdrażanie do życia w grupie społecznej poprzez naukę czerpania radości ze wspólnej zabawy, przestrzegania reguł oraz zasad bezpieczeństwa, poszanowania efektów pracy.
- Wyrabianie zainteresowania książką jako źródłem wiedzy.
- Doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie 5, porównywanie liczebności, określanie cech wielkościowych.
- Rozwijanie pomysłowości i wyobraźni przy tworzeniu własnych kompozycji.
Dbamy o czystość
- Rozwijanie wiedzy na temat wagi przestrzegania zasad higieny osobistej , wdrażanie do dbania o swój wygląd, rozumienie konieczności używania swoich przyborów do higieny.
- Kształtowanie nawyku porozumiewania się umiarkowanym głosem.
- Kształcenie słuchu i poczucia rytmu, rozwijanie wyobraźni twórczej i odtwórczej.
- Doskonalenie umiejętności porządkowania zdarzeń w czasie z użyciem określeń czasowych: na początku, później, na koniec.
- Wzbogacanie słownictwa o określenia : pełno, pusto, dużo, mniej, wysoko, nisko, niżej, wyżej.
- Wiązanie opisu słownego z przedmiotem.
- Doskonalenie umiejętności wykorzystywania określeń opisujących kolejność wykonywanych czynności
- Wdrażanie do przestrzegania reguł, zasad bezpieczeństwa i zgodnej zabawy.
PAŹDZIERNIK U „LEŚNYCH LUDKÓW”
Jesień daje nam owoce
- Poznanie drzew owocowych: jabłoni, gruszy, śliwy oraz znaczenia jedzenia owoców dla zdrowia.
- Doskonalenie umiejętności przeliczania oraz grupowania według określonej cechy.
- Wdrażanie do uważnego słuchania, wykonywania poleceń i obserwowania.
- Poprawne posługiwanie się pojęciami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni.
- Rozwijanie sprawności manualnej, ruchowej, uwagi i pamięci.
- Nabywanie doświadczeń związanych z konstruowaniem.
- Rozwijanie umiejętności tworzenia rytmicznego układu wg wzoru.
- Kształcenie słuchu i poczucia rytmu oraz umiejętności rozpoznawania dźwięków wysokich i niskich.
Jesień daje nam warzywa
- Rozwijanie zmysłu dotyku i węchu.
- Poznanie znaczenia jedzenia warzyw dla zdrowia.
- Kształtowanie umiejętności różnicowania kształtów: podłużny , okrągły.
- Utrwalanie nazw i kolorów warzyw.
- Porównywanie wyglądu i smaku ogórków surowych i kiszonych.
- Doskonalenie umiejętności przeliczania, porównywania i stosowania określeń : dużo- mało, mniej, więcej, tyle samo.
- Poznanie jadalnych części roślin : korzeń, łodyga , liść.
- Rozwijanie umiejętności modelowania podstawowych kształtów z masy plastycznej, wdrażanie do właściwego trzymania kredki.
- Wdrażanie do porozumiewania się umiarkowanym głosem.
Dary jesieni
- Poznawanie nazw drzew liściastych: dąb, kasztanowiec, jarząb oraz ich owoców.
- Wdrażanie do rozumienia określeń : pień, gałęzie, liście, żołądź, kasztan, korale jarzębiny a także rząd , szereg, długi, krótki, taki sam.
- Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej, koordynacji wzrokowo- ruchowej i sprawności manualnej, szybkiej reakcji na sygnał słuchowy.
- Kształcenie umiejętności słyszenia w separacji od widzenia , uwrażliwianie na dźwięki płynące z otoczenia, rozwijanie poczucia rytmu.
- Doskonalenie umiejętności liczenia , kształtowanie pojęcia liczb 1,2,3,4, porównywanie liczebności zbiorów i tworzenie zbiorów równolicznych. Posługiwanie się liczebnikami porządkowymi.
- Utrwalanie wiadomości o darach jesieni.
- Rozwijanie pomysłowości i wyobraźni przy tworzeniu własnych kompozycji.
Grzyby
- Poznanie zasad bezpiecznego zachowania w lesie .
- Poszerzanie wiedzy przyrodniczej na temat zwierząt i roślin leśnych, poznanie budowy grzyba.
- Kształcenie słuchu i poczucia rytmu, rozwijanie wyobraźni twórczej i odtwórczej.
- Doskonalenie umiejętności porządkowania zdarzeń w czasie z użyciem określeń czasowych: na początku, później, na koniec.
- Rozwijanie umiejętności układania elementów od najmniejszego do największego z użyciem liczebników porządkowych.
- Utrwalanie znajomości kolorów, doskonalenie umiejętności kolorowania obszaru określonego konturem.
- Wdrażanie do przestrzegania reguł, zasad bezpieczeństwa i zgodnej zabawy.
WRZESIEŃ U ,,LEŚNYCH LUDKÓW”
- W przedszkolu:
- Utrwalamy znajomość imion kolegów i koleżanek.
- Poznajemy zasady bezpieczeństwa obowiązującej w naszej sali i dotyczących korzystania ze sprzętu terenowego.
- Wdrażamy do zgodnej zabawy wspólnymi zabawkami.
- Kształtujemy nawyk odkładania zabawek na wyznaczone miejsce.
- Wdrażamy do uważnego słuchania czytanego tekstu, reagowania na sygnały słowne i dźwiękowe, kształtujemy słuch i poczucie rytmu, wyobraźnię twórczą i odtwórczą.
- Doskonalimy umiejętność poruszania się w kole wiązanym.
- Rozwijamy umiejętność posługiwania się określeniami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni.
- Jestem przedszkolakiem:
- Przestrzegamy zasad zgodnej zabawy i kodeksu grupowego.
- Kształtujemy codzienne nawyki higieniczne- zwłaszcza poprawne mycie rąk.
- Wdrażamy do używania zwrotów grzecznościowych; proszę, dziękuję, dzień dobry, do widzenia.
- Doskonalimy spostrzegawczość , pamięć wzrokową , sprawność manualną i ruchową.
- Ćwiczymy pamięć słuchową.
- Kształtujemy pojęcie- para.
- Rozwijamy orientację w schemacie własnego ciała i ciała innego człowieka.
- Zapoznajemy się z liczebnikami od 1-5.
- Doskonalimy umiejętność odwzorowywania i manipulowania figurami geometrycznymi.
- Poprawnie posługujemy się określeniami – wysoki, niski, najwyższy.
- Wspólne zabawy:
- Wdrażamy do porozumiewania się miarkowanym głosem .
- Kształtujemy postawy szanowania wytworów pracy kolegów , rozwijamy empatię.
- Zachęcamy do respektowania umów.
- Wyrabiamy szybką reakcję na sygnały słowne i dźwiękowe.
- Doskonalimy sprawność manualną i ruchową, nabywamy doświadczenia związane z konstruowaniem.
- Utrwalamy nazwy kolorów podstawowych.
- Określamy wielkość: mały, średni, duży.
- Rozwijamy zdolność obserwacji oraz swobodnej ekspresji twórczej.
- Na ulicy:
- Zapoznajemy się z podstawowymi zasadami bezpiecznego poruszania się.
- Rozumiemy i posługujemy się wyrazami i wyrażeniami : przejście dla pieszych, pasy, sygnalizator świetlny, pasy bezpieczeństwa, ścieżka rowerowa.
- Rozumiemy konieczność stosowania pasów bezpieczeństwa i fotelików w czasie jazdy samochodem.
- Zapoznajemy się z pracą policjanta oraz wyglądem munduru.
- Kształtujemy umiejętność rozpoznawania wybranych znaków drogowych, ich znaczenia i klasyfikowanie ze względu na kształt.
- Rozwijamy sprawność manualną i ruchową, koordynację wzrokowo-ruchową i poczucie rytmu.
- Wdrażamy do umiejętnego posługiwania się nożyczkami , rozwijamy kreatywność poprzez komponowanie.
- Ćwiczenia z zakresu profilaktyki logopedycznej, usprawnianie narządów mowy.