Leśne ludki

MAJ U „LEŚNYCH LUDKÓW”.

12.05. br. (czwartek) – warsztaty z panią ratownik pt. „Uratuj misia”

17.05 br. (wtorek)  – wycieczka dla całego przedszkola do Gospodarstwa Agroturystycznego Kids Farm k/Przecławia.

MAJ U „LEŚNYCH LUDKÓW”.

  • Jak powstaje książka?
  • Cele ogólne:
  • Poszerzanie wiedzy na temat procesu powstawania książki.
  • Doskonalenie umiejętności wzrokowych – wyróżniania elementów na obrazku; łączenia przedmiotu z jego konturem, składania obrazka z wielu części, itp.
  • Doskonalenie umiejętności wypowiadania się zdaniami na temat sytuacji przedstawionej na obrazku – posługiwanie się czasownikami i przymiotnikami podczas opowiadania treści ilustracji.
  • Budzenie zainteresowania książką i czytaniem .
  • Moje zwierzątko.
  • Cele ogólne:
  • Rozwijanie zainteresowania światem zwierząt domowych.
  • Kształtowanie postawy szacunku dla zwierząt.
  • Kształtowanie umiejętności przeliczania – poszerzanie zakresu liczenia; działanie na zbiorach; wdrażanie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi.
  • Doskonalenie umiejętności dostrzegania i rozumienia rytmów.
  • Mama i Tata.
  • Cele ogólne:
  • Budzenie szacunku i miłości do swoich rodziców.
  • Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat zawodów i zainteresowań rodziców.
  • Motywowanie do interesowania się życiem rodziny i uczestniczenia w nim.
  • Stwarzanie sytuacji umożliwiających dzieciom dostrzegania wprowadzanych zmian – dokładanie, odkładanie i określanie wyniku dodawania i odejmowania.
  • Uświadamianie dzieciom sensu zdarzeń przyczynowo-skutkowych oraz umożliwianie przewidywania następstw.
  • Rozwijanie zainteresowań muzycznych i tanecznych.

KWIECIEŃ  U „LEŚNYCH LUDKÓW”.

  • Kolory Wielkanocy(2 tygodnie).
  • Cele ogólne:
  • Poznawanie zwyczajów regionalnych oraz ogólnopolskich odnoszących się do tradycji świąt Wielkanocnych.
  • Doskonalenie umiejętności nakrywania do stołu oraz kulturalnego zachowywania się podczas posiłków.
  • Kształtowanie zachowań żywieniowych sprzyjających zdrowiu – zachęcanie do próbowania nowych potraw.
  • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
  • Wdrażanie do właściwego zachowania się przy stole i używania zwrotów proszę, dziękuję.
  • Uświadamianie sensu zdarzeń przyczynowo- skutkowych i umożliwianie przewidywania następstw.
  • Chcę być przyjacielem przyrody.
  • Cele ogólne:
  • Propagowanie postawy proekologicznej – szacunku i ochrony przyrody.
  • Kształtowanie szacunku dla ludzi wykonujących zawód pracownika służb komunalnych.
  • Rozwijanie sprawności grafomotorycznej ręki wiodącej.
  • Rozwijanie umiejętności właściwego reagowania na przegraną, znoszenie porażek.
  • Zachęcanie do codziennych spacerów i zabaw na świeżym powietrzu.
  • Doskonalenie percepcji słuchowej – wyróżnianie samogłosek w nagłosie; przelicznie sylab w słowie.
  • Doskonalenie percepcji wzrokowej podczas układania według wzoru i wskazywania takich samych znaków i symboli. 
  • Polska nasza ojczyzna.
  • Cele ogólne:
  • Kształtowanie postawy patriotycznej w kontekście tożsamości narodowej.
  • Rozwijanie zainteresowania dziełami sztuki, tradycjami i obrzędami ludowymi swojego regionu.
  • Kształtowanie umiejętności liczenia i działania na zbiorach.
  • Rozwijanie umiejętności dostrzegania i rozumienia rytmów.
  • Rozwijanie myślenia logicznego podczas zabaw z kodowaniem, odgadywanie zagadek.

MARZEC U „LEŚNYCH LUDKÓW”.

  • Oznaki wiosny.
  • Cele ogólne:
  • Wdrażanie do właściwego ubierania się podczas wczesnej wiosny.
  • Kształtowanie samodzielności w ubieraniu się.
  • Nabywanie odporności poprzez pobyt na świeżym powietrzu jako warunek zdrowia.
  • Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmiana pory roku – wiosenne kwiaty, przyloty ptaków.
  • Zapamiętanie cech typowych dla wczesnej wiosny: zmienna pogoda, pierwsze kwiaty, pąki liściowe na drzewach.
  • Wszystko rośnie.
  • Cele ogólne:
  • Kształtowanie myślenia przyczynowo -skutkowego podczas obserwacji wprowadzanych zmian, porządkowania zdarzeń w historyjce obrazkowej.
  • Kształtowanie umiejętności wnioskowania na podstawie obserwacji wprowadzanych zmian.
  • Kształtowanie umiejętności oceniania odwracalności wprowadzanych zmian na podstawie obserwacji.
  • Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności. 
  • Pracowita wiosna.
  • Cele ogólne:
  • Wdrażanie do opieki nad hodowlą w kąciku przyrody, systematycznej obserwacji i wyciągania wniosków na podstawie jej wyników.
  • Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu jordanowskiego w ogrodzie przedszkolnym.
  • Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej sylabowej.
  • Rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym – dźwięki.
  • Co słychać na wsi?
  • Cele ogólne:
  • Rozwijanie umiejętności związanych z poznawaniem świata zwierząt ze szczególnym uwzględnieniem zwierząt hodowlanych.
  • Kształtowanie umiejętności liczenia i działania na zbiorach.
  • Zachęcanie do codziennego spożywania mleka i przetworów mlecznych –przełamywanie niechęci.
  • Rozwijanie sprawności grafomotorycznej ręki wiodącej.
  • Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów – stałe poszerzanie zakresu liczenia.
  • Kształtowanie umiejętności odkodowywania i kodowania informacji za pomocą znaków, symboli.

KOMUNIKAT- BALIK!

Drodzy Rodzice przypominamy, że 3 lutego (czwartek) w grupie Leśnych ludków odbędzie się „Bal u Neptuna”. Będzie on tematycznie związany z tematyką morską. Uprzejmie prosimy o ubranie dzieci w stroje balowe w domu(to co jest możliwe wcześniej do założenia), ułatwi nam to bardzo pracę i przyśpieszy rozpoczęcie zabawy tanecznej.

 

LUTY U „LEŚNYCH LUDKÓW”.

  • Karnawał.
  • Cele ogólne:
  • Wzbogacanie wiedzy na temat karnawału, poznawanie rodzajów bali, poszerzanie słownika czynnego
  • Zachęcanie do prezentowania siebie, swoich upodobań oraz osiągnięć przed grupą, przezwyciężanie nieśmiałości.
  • Stwarzanie atmosfery zabawy i radości podczas wspólnych tańców.
  • Zachęcanie do uzasadniania swojego zdania w swobodnych rozmowach. 
  • Dawno temu.
  • Cele ogólne:
  • Wzbogacanie wiedzy o wiadomości z zakresu prehistorii, życia człowieka, gatunków zwierząt(dinozaury).
  • Poznawanie zawodu archeologa oraz jego narzędzi pracy.
  • Rozwijanie koncentracji uwagi i szybkości reakcji w zabawach ruchowych.
  • Rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowo-wzrokowej, pamięci ruchowej.
  • Rozwijanie umiejętności poprawnego przeliczania, porządkowania, porównywania liczebności.
  • Tworzenie zbiorów czteroelementowych.
  • Kształtowanie odporności na porażki poprzez wprowadzanie do zabaw elementów rywalizacji. 
  • Kiedy patrzę w niebo…
  • Cele ogólne:
  • Rozwijanie czynnego słownika dziecka – zachęcanie do posługiwania się wprowadzanymi pojęciami dotyczącymi nieba, ziemi i kosmosu.
  • Wdrażanie do rozumienia następstw  czasowych podczas układania sekwencji czasowych; posługiwanie się pojęciami najpierw, potem, na końcu.
  • Rozwijanie umiejętności współdziałania w małym zespole.
  • Dawanie możliwości swobodnego wypowiadania się słowem, ruchem, rysunkiem.
  • Na starej fotografii.
  • Cele ogólne:
  • Budzenie szacunku dla wszystkich członków swojej rodziny.
  • Poznawanie zawodu fotografa i narzędzi jego pracy.
  • Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej sylabowej; wyróżnianie pierwszej i ostatniej sylaby, dopowiadanie ostatniej sylaby, przeliczanie sylab w wyrazach.
  • Kształtowanie odporności na porażki poprzez wprowadzanie do zabaw elementów rywalizacji.
  • Wykonywanie poleceń według instrukcji słownej lub obrazkowej.
  • Tworzenie improwizacji ruchowych, rytmicznych, itp.
  • Rozwijanie umiejętności twórczych podczas rysowania i malowania.

 

STYCZEŃ  U „LEŚNYCH LUDKÓW”.

  • Skok w Nowy Rok.
  • Cele ogólne:
  • Uświadamianie następstwa dni tygodnia, miesięcy, pór roku.
  • Zapamiętanie cech typowych dla zimy.
  • Wdrażanie do właściwego ubierania się podczas zimy.
  • Rozwijanie samodzielności w zapinaniu guzików i zasuwaniu suwaków.
  • Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
  • Wyodrębnianie elementów pierwszo i drugoplanowych na ilustracji podczas jej opowiadania.
  • Rozwijanie myślenia przyczynowo– skutkowego podczas porządkowania zdarzeń w historyjkach obrazkowych.
  • Rozwijanie percepcji wzrokowej podczas składania obrazków z części.
  • Kochamy Babcie i Dziadków.
  • Cele ogólne:
  • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
  • Nauka piosenek i pląsów.
  • Zachęcanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
  • Wdrażanie do pamiętania o najbliższych przy różnych okazjach, np. Dzień Babci i Dziadka.
  • Budowanie poczucia szacunku do innym ludzi, szczególnie osób starszych.
  • Rozwijanie umiejętności współdziałania z rówieśnikami w zabawie.
  • Wdrażanie do stosowania zwrotów grzecznościowych w sytuacjach codziennych i sytuacji zabawy.
  • Zimowe zabawy.
  • Cele ogólne:
  • Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku.
  • Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu sportowego (sanki) w ogrodzie przedszkolnym.
  • Rozwijanie umiejętności przeliczania podczas zabaw z kostką.
  • Doskonalenie analizy i syntezy słuchowej – przeliczanie sylab w wyrazach.
  •  Zwierzęta zimą.
  • Cele ogólne:
  • Kształtowanie nawyku pomagania zwierzętom w przetrwaniu zimy – dokarmianie ptaków, pomoc zwierzętom w schronisku.
  • Rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym – przeliczanie dźwięków.
  • Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności.
  • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.

UWAGA!

Drodzy Państwo! Nareszcie naprawiono moją pocztę i mogę znowu się z Państwem kontaktować. A przede wszystkim miło mi będzie przesyłać kolejne fotorelacje. Mam też do Państwa prośbę o ubiór w kolorze czerwonym w Mikołajki(w miarę możliwości oczywiście). Proszę również, jeśli Państwo posiadają, o czapki mikołajowe, opaski z rogami reniferów czy innymi świątecznymi ozdobami. Zatrzymam je w przedszkolu przez 2 tygodnie, będą nam potrzebne do zabaw. Bardzo proszę w miarę możliwości o podpisanie każdej rzeczy, ponieważ nie wszystkie dzieci potrafią potem rozpoznać swoje przedmioty.  Z góry bardzo dziękuję. Pozdrawiam serdecznie.

GRUDZIEŃ  U „LEŚNYCH LUDKÓW”.

  • Świąteczne pocztówki.
  • Cele ogólne:
  • Kształtowanie umiejętności całościowego czytania swoich imion oraz wyrazów: koperta, karta, poczta.
  • Kształtowanie umiejętności budowania zdań na temat obrazka; rozwijanie zdań prostych.
  • Zwracanie uwagi na czynności wykonywane przez bohaterów na ilustracjach.
  • Wyodrębnianie elementów pierwszo i drugoplanowych na ilustracji podczas jej opowiadania.
  • Rozwijanie myślenia przyczynowo– skutkowego podczas porządkowania zdarzeń w historyjkach obrazkowych.
  • Rozwijanie percepcji wzrokowej podczas składania obrazków z części.
  • Wszędzie biało.
  • Cele ogólne:
  • Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku.
  • Wdrażanie do współdziałania z rówieśnikami w zabawie.
  • Wdrażanie do stosowania zwrotów grzecznościowych w sytuacjach codziennych i sytuacji zabawy.
  • Wdrażanie do właściwego ubierania się zgodnego z porą roku.
  • Zachęcanie do podejmowania prób samodzielnego zapinania guzików, zakładania szalików, itp.
  • Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
  • Świąteczne zwyczaje.
  • Cele ogólne:
  • Kształtowanie przywiązania do tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia.
  • Zachęcanie do udziału w różnego rodzaju akcjach charytatywnych na rzecz innych osób lub zwierząt.
  • Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów.
  • Rozwijanie umiejętności porównywania długości – posługiwanie się pojęciami: długi, krótki, dłuższy, krótszy. 
  • Przy wigilijnym stole.
  • Cele ogólne:
  • Kształtowanie przywiązania do tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia.
  • Budzenie szacunku dla członków rodziny; rozumienie wartości , jaką jest rodzina.
  • Rozwijanie umiejętności orientacji w przestrzeni– posługiwanie się zwrotami z tej strony, z drugiej strony, pomiędzy.
  • Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej.
  • Rozwijanie percepcji słuchowej.

LISTOPAD  U „LEŚNYCH LUDKÓW”.

  • Dni Postaci z Bajek.
  • Cele ogólne:
  • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
  • Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem;
  • Rozwijanie aktywności twórczej przez wspólne wykonywanie form przestrzennych z różnego rodzaju materiałów.
  •  Poszerzanie wiedzy dzieci o  literaturze dla dzieci szczególnie o bajkach.
  • Bogacenie przeżyć dzieci przez zabawy z wcielaniem się w role.
  • Organizowanie zabaw sprzyjających rozwinięciu się pożądanych cech charakteru: cierpliwości, godzenia się z niepowodzeniem;
  • Jesienna muzyka.
  • Cele ogólne:
  • Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku.
  • Zapamiętanie cech typowych dla późnej jesieni: szarugi jesienne, słota.
  • Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu jordanowskiego w ogrodzie przedszkolnym.
  • Rozwijanie umiejętności klasyfikowania według dwóch cech, przeliczania oraz porządkowania zbiorów.
  • Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej sylabowej; wyodrębnianie pierwszej sylaby; łączenie nazw zaczynających się taką samą sylabą, przeliczanie sylab w wyrazach.
  • Mali artyści.
  • Cele ogólne:
  • Rozbudzanie ciekawości poznawczej – poznanie zawodów malarza, rzeźbiarza i  ich roli w życiu społecznym.
  • Rozwijanie sprawności manualnej podczas klejenia, lepienia.
  • Rozwijanie sprawności w posługiwaniu się nożyczkami – próby cięcia po linii prostej.
  • Nauka piosenek i pląsów.
  • Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom. 
  • Pokaz mody na jesienne chłody.
  • Cele ogólne:
  • Wdrażanie do ubierania się zgodnie z porą roku.
  • Rozwijane sprawności manualnej podczas przewlekania sznurówki przez dziurki, zapinanie guzików.
  • Kształtowanie umiejętności prawidłowego, samodzielnego nakładania butów i ubrań wierzchnich.
  • Rozbudzanie ciekawości poznawczej – poznanie zawodów krawca, szewca i  ich roli w życiu społecznym.

PAŹDZIERNIK  U „LEŚNYCH LUDKÓW”.

  • W zdrowym ciele zdrowy duch.
  • Cele ogólne:
  • Odbieranie otaczającego nas świata poprzez różne zmysły.
  • Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią – w ogrodzie
  • Kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci.
  • Kształtowanie umiejętności klasyfikowania  warzyw według jednej cechy.
  • Rozwijanie umiejętności składania obrazków z części.
  • Zachęcanie do aktywnego współdziałania podczas przygotowywania różnorodnych potraw – próbowanie własnych wyrobów.
  • Jesienią w parku.
  • Cele ogólne:
  • Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów: park, klon, kasztanowiec, dąb.
  • Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów.
  • Rozwijanie zainteresowania pracą weterynarza, leśniczego.
  • Motywowanie do wypowiadania się w różnorodnych formach plastycznych nt. jesiennego parku.
  • Kolory jesieni.
  • Cele ogólne:
  • Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów: las, borowik, maślak.
  • Poznawanie i nazywanie kolorów  lasu jesienią.
  • Uczenie się wnikliwej obserwacji  zmian zachodzących w przyrodzie: zmiana barw, opadanie liści. Nazywanie niektórych drzew liściastych  i ich owoców , grzybów.
  • Przygotowania do zimy.
  • Cele ogólne:
  • Poznawanie sposobów przygotowywania się zwierząt do zimy.
  • Kształtowanie wrażliwości na potrzeby zwierząt.
  • Wykorzystywanie wiedzy o przygotowaniach ludzi do zimy podczas samodzielnego robienia przetworów z warzyw i owoców.
  • Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.

 

 

WRZESIEŃ  U „LEŚNYCH LUDKÓW”.

  • W przedszkolu.
  • Cele ogólne:
  • Integrowanie się z grupą rówieśniczą.
  • Poznanie topografii przedszkola.
  • Ustalenie i przestrzeganie zasad panujących w przedszkolu.
  • Stosowanie podstawowych zwrotów grzecznościowych dzień dobry, do widzenia, proszę, przepraszam, dziękuję.
  • Wdrażanie do samodzielności w codziennych czynnościach porządkowych, samoobsługowych, higienicznych.
  • Poznawanie podstawowych zasad korzystania z placu zabaw.
  • Wdrażanie do zgodnej zabawy w małych grupach, dzielenie się zabawkami, przestrzenią do zabawy; równe traktowanie wszystkich kolegów.
  • Rozwijanie słownika czynnego o nazwy atrybutów w zawodach osób pracujących w przedszkolu
  • Moja miejscowość.
  • Cele ogólne:
  • Poznawanie podstawowych zasad ruchu drogowego.
  • Poznanie funkcji instytucji niosących pomoc: policja.
  • Poznanie pracy policjanta i jego atrybutów.
  • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
  • Układanie krótkich zdań na podany temat.
  • Kształtowanie analizy i syntezy sylabowej wyrazów.
  • Ja, ty i środowisko.
  • Cele ogólne:
  • Poznawanie pracy lekarza, pielęgniarki – atrybuty zawodów.
  • Opanowanie umiejętności prawidłowego mycia rąk i zębów.
  • Poznanie budowy własnego ciała, nazywanie poszczególnych części ciała, szczegółów twarzy.
  • Nazywanie stanów emocjonalnych; rozpoznawanie ich na podstawie mimiki.
  • Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
  • Dary jesieni.
  • Cele ogólne:
  • Dostrzeganie i nazywanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku ze zmianą pory roku.
  • Kształtowanie umiejętności nazywania owoców krajowych i zagranicznych.
  • Kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci.
  • Kształtowanie umiejętności klasyfikowania według jednej cechy.
  • Wdrażanie do posługiwanie się pojęciami oznaczającymi cechy przedmiotów – kolor, wielkość, przeznaczenie.
  • Kształcenie umiejętności porównywania, klasyfikowania, szeregowania, kontynuowania rytmu.