Leśne ludki

Grudzień u ,,Leśnych Ludków”

Czekamy na Mikołaja

  • Wdrażanie do życia w grupie społecznej poprzez naukę czerpania radości ze wspólnej zabawy, przestrzegania reguł oraz zasad bezpieczeństwa.
  • Kształtowanie nawyku zachowywania porządku w najbliższym otoczeniu.
  • Doskonalenie umiejętności wypowiadania się poprzez wyrażanie swych pragnień w sposób zrozumiały dla otoczenia, utrwalanie zasady, że mówi tylko jedna osoba, wzbogacanie słownika czynnego.
  • Wdrażanie do poszanowania prac własnych i kolegów.
  • Rozwijanie pamięci, spostrzegawczości oraz syntezy wzrokowej.
  • Doskonalenie sprawności manualnej, wdrażanie do właściwego trzymania narzędzia malarskiego, zapełnianie kolorem konturów obrazka.
  • Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, słowno-ruchowej oraz zmysłu dotyku, rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała.
  • Uwrażliwianie na muzykę, rozwijanie poczucia rytmu oraz spostrzegawczości słuchowej poprzez rozpoznawanie dźwięków wysokich i niskich, cichych i głośnych.
  • Wdrażanie do używania określeń : lekki, ciężki, miękki , twardy, gładki , szorstki.

Zimą pamiętamy o ptakach.

  • Zachęcanie do pomagania sobie nawzajem w codziennych sytuacjach.
  • Przygotowanie do życia w grupie społecznej poprzez wdrażanie do zgodnej zabawy wspólnymi zabawkami.
  • Rozpoznawanie i nazywanie: wróbla, gołębia, sikory i wrony; różnicowanie wielkości duży- mały, grupowanie elementów według wielkości.
  • Rozumienie potrzeby dokarmiania ptaków w zimie.
  • Odwzorowywanie układu elementów z figur geometrycznych, wdraża nie do estetycznego wykonania pracy.
  • Ustalanie kolejności zdarzeń i używanie określeń z tym związanych: na początku, potem, na koniec.
  • Doskonalenie liczenia w dostępnym zakresie, wprowadzanie dzieci w sens rozwiązywania zadań z treścią wymagających dodawania i odejmowania.
  • Wdrażanie do uważnego słuchania, obserwowania i wykonywania poleceń.
  • Kształcenie umiejętności wyrażania emocji poprzez ruch i muzykę/elementy muzykoterapii/.

Coraz bliżej Święta 

  • Doskonalenie umiejętności budowania poprawnej gramatycznie wypowiedzi na dany temat.
  • Kształtowanie poczucia własnej wartości poprzez doświadczanie sprawstwa i kreatywnego działania podczas prac plastycznych.
  • Zapoznanie z tradycją Świąt Bożego Narodzenia , śpiewania kolęd w czasie świąt oraz ze zwyczajem składania życzeń świątecznych.
  • Podawanie nazw ozdób choinkowych , określanie ich wielkości, kształtu, koloru, posługiwanie się określeniami : na górze, niżej, wyżej, na dole, obok, nad, pod, na środku.
  • Kształtowanie umiejętności dostrzegania następstwa czasu i używanie określeń :na początku, potem, na końcu.
  • Wdrażanie do życia w grupie społecznej poprzez naukę czerpania radości ze wspólnej zabawy, przestrzegania reguł oraz zasad bezpieczeństwa, poszanowania efektów pracy.
  • Rozwijanie pomysłowości i wyobraźni przy tworzeniu własnych kompozycji.
  • Ćwiczenia oddechowe jako utrwalanie prawidłowych nawyków oddechowych, kontrolowanie fazy wydechu, wdrażanie do kontrolowania i zmian natężenia głosu.

LISTOPAD U ,,LEŚNYCH LUDKÓW”

Deszczowa pogoda

  • Wzbogacanie słownictwa o wyrazy określające pogodę.
  • Doskonalenie umiejętności formułowania wypowiedzi ustnych na podany temat.
  • Wdrażanie do uważnego słuchania, wykonywania poleceń i obserwowania.
  • Doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej, odwzorowywanie układu o powtarzającym się rytmie.
  • Rozwijanie sprawności manualnej, ruchowej, uwagi i pamięci.
  • Doskonalenie umiejętności liczenia i posługiwania się liczebnikami porządkowymi.
  • Rozwijanie umiejętności tworzenia rytmicznego układu wg wzoru.
  • Kształcenie słuchu i poczucia rytmu oraz umiejętności rozwijanie wyobraźni dźwiękotwórczej.

Jest coraz chłodniej

  • Zachęcanie do pomagania sobie nawzajem w codziennych sytuacjach.
  • Wdrażanie do uważnego słuchania, obserwowania i wykonywania poleceń.
  • Kształcenie umiejętności wyrażania emocji poprzez ruch i muzykę/elementy muzykoterapii/
  • Wdrażanie do podejmowania samodzielnych decyzji.
  • Zwrócenie uwagi na ubieranie się stosownie do warunków pogodowych.
  • Doskonalenie umiejętności przeliczania, porównywania i stosowania określeń : długi- dłuższy-najdłuższy, krótki-krótszy-najkrótszy.

Zwierzęta przygotowują się do zimy

  • Rozwijanie wrażliwości na świat przyrody, wzbogacanie wiedzy na temat zwierząt żyjących w lesie, ich mieszkań, zapoznanie ze sposobem odżywiania i zwyczajami.
  • Kształtowanie poczucia własnej wartości poprzez doświadczanie sprawstwa i kreatywnego działania podczas prac plastycznych.
  • Wdrażanie do życia w grupie społecznej poprzez naukę czerpania radości ze wspólnej zabawy, przestrzegania reguł oraz zasad bezpieczeństwa, poszanowania efektów pracy.
  • Wyrabianie zainteresowania książką jako źródłem wiedzy.
  • Doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie 5, porównywanie liczebności, określanie cech wielkościowych.
  • Rozwijanie pomysłowości i wyobraźni przy tworzeniu własnych kompozycji.

Dbamy o czystość

  • Rozwijanie wiedzy na temat wagi przestrzegania zasad higieny osobistej , wdrażanie do dbania o swój wygląd, rozumienie konieczności używania swoich przyborów do higieny.
  • Kształtowanie nawyku porozumiewania się umiarkowanym głosem.
  • Kształcenie słuchu i poczucia rytmu, rozwijanie wyobraźni twórczej i odtwórczej.
  • Doskonalenie umiejętności porządkowania zdarzeń w czasie z użyciem określeń czasowych: na początku, później, na koniec.
  • Wzbogacanie słownictwa o określenia : pełno, pusto, dużo, mniej, wysoko, nisko, niżej, wyżej.
  • Wiązanie opisu słownego z przedmiotem.
  • Doskonalenie umiejętności wykorzystywania określeń opisujących kolejność wykonywanych czynności
  • Wdrażanie do przestrzegania reguł, zasad bezpieczeństwa i zgodnej zabawy.

PAŹDZIERNIK U  „LEŚNYCH LUDKÓW”

Jesień daje nam owoce

  • Poznanie drzew owocowych: jabłoni, gruszy, śliwy oraz znaczenia jedzenia owoców dla zdrowia.
  • Doskonalenie umiejętności przeliczania oraz grupowania według określonej cechy.
  • Wdrażanie do uważnego słuchania, wykonywania poleceń i obserwowania.
  • Poprawne posługiwanie się pojęciami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni.
  • Rozwijanie sprawności manualnej, ruchowej, uwagi i pamięci.
  • Nabywanie doświadczeń związanych z konstruowaniem.
  • Rozwijanie umiejętności tworzenia rytmicznego układu wg wzoru.
  • Kształcenie słuchu i poczucia rytmu oraz umiejętności rozpoznawania dźwięków wysokich i niskich.

Jesień daje nam warzywa

  • Rozwijanie zmysłu dotyku i węchu.
  • Poznanie znaczenia jedzenia warzyw dla zdrowia.
  • Kształtowanie umiejętności różnicowania kształtów: podłużny , okrągły.
  • Utrwalanie nazw i kolorów warzyw.
  • Porównywanie wyglądu i smaku ogórków surowych i kiszonych.
  • Doskonalenie umiejętności przeliczania, porównywania i stosowania określeń : dużo- mało, mniej, więcej, tyle samo.
  • Poznanie jadalnych części roślin : korzeń, łodyga , liść.
  • Rozwijanie umiejętności modelowania podstawowych kształtów z masy plastycznej, wdrażanie do właściwego trzymania kredki.
  • Wdrażanie do porozumiewania się umiarkowanym głosem.

Dary jesieni

  • Poznawanie nazw drzew liściastych: dąb, kasztanowiec, jarząb oraz ich owoców.
  • Wdrażanie do rozumienia określeń : pień, gałęzie, liście, żołądź, kasztan, korale jarzębiny a także rząd , szereg, długi, krótki, taki sam.
  • Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej, koordynacji wzrokowo- ruchowej i sprawności manualnej, szybkiej reakcji na sygnał słuchowy.
  • Kształcenie umiejętności słyszenia w separacji od widzenia , uwrażliwianie na dźwięki płynące z otoczenia, rozwijanie poczucia rytmu.
  • Doskonalenie umiejętności liczenia , kształtowanie pojęcia liczb 1,2,3,4, porównywanie liczebności zbiorów i tworzenie zbiorów równolicznych. Posługiwanie się liczebnikami porządkowymi.
  • Utrwalanie wiadomości o darach jesieni.
  • Rozwijanie pomysłowości i wyobraźni przy tworzeniu własnych kompozycji.

Grzyby

  • Poznanie zasad bezpiecznego zachowania w lesie .
  • Poszerzanie wiedzy przyrodniczej na temat zwierząt i roślin leśnych, poznanie budowy grzyba.
  • Kształcenie słuchu i poczucia rytmu, rozwijanie wyobraźni twórczej i odtwórczej.
  • Doskonalenie umiejętności porządkowania zdarzeń w czasie z użyciem określeń czasowych: na początku, później, na koniec.
  • Rozwijanie umiejętności układania elementów od najmniejszego do największego z użyciem liczebników porządkowych.
  • Utrwalanie znajomości kolorów, doskonalenie umiejętności kolorowania obszaru określonego konturem.
  • Wdrażanie do przestrzegania reguł, zasad bezpieczeństwa i zgodnej zabawy.

WRZESIEŃ U ,,LEŚNYCH LUDKÓW” 

  • W przedszkolu:
  • Utrwalamy znajomość imion kolegów i koleżanek.
  • Poznajemy zasady bezpieczeństwa obowiązującej w naszej sali i dotyczących korzystania ze sprzętu terenowego.
  • Wdrażamy do zgodnej zabawy wspólnymi zabawkami.
  • Kształtujemy nawyk odkładania zabawek na wyznaczone miejsce.
  • Wdrażamy do uważnego słuchania czytanego tekstu, reagowania na sygnały słowne i dźwiękowe, kształtujemy słuch i poczucie rytmu, wyobraźnię twórczą i odtwórczą.
  • Doskonalimy umiejętność poruszania się w kole wiązanym.
  • Rozwijamy umiejętność posługiwania się określeniami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni.
  • Jestem przedszkolakiem:
  • Przestrzegamy zasad zgodnej zabawy i  kodeksu grupowego.
  • Kształtujemy codzienne nawyki higieniczne- zwłaszcza poprawne mycie rąk.
  • Wdrażamy do używania zwrotów grzecznościowych; proszę, dziękuję, dzień dobry, do widzenia.
  • Doskonalimy spostrzegawczość , pamięć wzrokową , sprawność manualną i ruchową.
  • Ćwiczymy pamięć słuchową.
  • Kształtujemy pojęcie- para.
  • Rozwijamy orientację w schemacie własnego ciała i ciała innego człowieka.
  • Zapoznajemy się z liczebnikami od 1-5.
  • Doskonalimy umiejętność odwzorowywania i manipulowania figurami geometrycznymi.
  • Poprawnie posługujemy się określeniami – wysoki, niski, najwyższy.
  • Wspólne zabawy:
  • Wdrażamy do porozumiewania się miarkowanym głosem .
  • Kształtujemy postawy szanowania wytworów pracy kolegów , rozwijamy empatię.
  • Zachęcamy do respektowania umów.
  • Wyrabiamy szybką reakcję na sygnały słowne i dźwiękowe.
  • Doskonalimy sprawność manualną i ruchową, nabywamy doświadczenia związane z konstruowaniem.
  • Utrwalamy  nazwy kolorów podstawowych.
  • Określamy wielkość: mały, średni, duży.
  • Rozwijamy zdolność obserwacji oraz swobodnej ekspresji twórczej.
  • Na ulicy:
  • Zapoznajemy się  z podstawowymi zasadami  bezpiecznego poruszania się.
  • Rozumiemy i posługujemy się wyrazami i wyrażeniami : przejście dla pieszych, pasy, sygnalizator świetlny, pasy bezpieczeństwa, ścieżka rowerowa.
  • Rozumiemy konieczność stosowania pasów bezpieczeństwa i fotelików w czasie jazdy samochodem.
  • Zapoznajemy się z pracą policjanta oraz wyglądem munduru.
  • Kształtujemy umiejętność rozpoznawania wybranych znaków drogowych, ich znaczenia i klasyfikowanie ze względu na kształt.
  • Rozwijamy sprawność manualną  i ruchową, koordynację wzrokowo-ruchową i poczucie rytmu.
  • Wdrażamy do umiejętnego posługiwania się nożyczkami , rozwijamy kreatywność  poprzez komponowanie.
  • Ćwiczenia z zakresu profilaktyki logopedycznej, usprawnianie narządów mowy.