News Feed

Dokumenty 90x80
Ziemia w naszych rekach 90x80
nekrolog J. Szeszko_1 90x80
Wielkanoc 2024 90x80

Koszałki-Opałki

CZERWIEC u „Koszałków-Opałków”

Tydzień I  – Niby tacy sami, a jednak inni.
  • Posiadanie wiedzy na temat Światowego Dnia Dziecka obchodzonego przez wszystkie dzieci 1 czerwca.
  • Poznawanie praw przysługujących dzieciom na całym świecie np. prawo do bezpieczeństwa; do zabawy do  odpoczynku.
  • Dostrzeganie swojej niepowtarzalności przez każde dziecko, a także niepowtarzalności innych, szanowanie jej.
  • Poznawanie świata poprzez: nazywanie ludzi różnych ras, określanie miejsc ich zamieszkania, warunków klimatycznych, w jakich żyją, zwyczajów ludzi różnych ras (ubiór, mieszkanie),zabawy.
  • Uczenie tolerancji i szacunku dla osób niepełnosprawnych.
Tydzień II – Projekt edukacyjny SPORT. 
  • Budowanie wiedzy na temat sportu i różnych dyscyplin sportowych.
  • Rozwijanie zainteresowania sportem.
  • Uświadomienie korzyści zdrowotnych płynących z aktywnego spędzania czasu wolnego w przedszkolu i w domu.
  • Zachęcanie do aktywności ruchowej i uprawiania sportu.
  • Poznawanie sylwetek znanych polskich sportowców.
Tydzień III – Nadchodzi lato.
  • Określanie charakterystycznych cech lata, np.: długie dni, wyższa temperatura.
  • Poznanie zjawisk atmosferycznych występujących o tej porze roku, np.: burzy, tęczy.
  • Obserwowanie w sposób bezpośredni lub pośredni, zmian zachodzących latem w przyrodzie w wybranych środowiskach (np.: lesie, na łące).
  • Wyjaśnianie znaczenia pobytu (zabaw) na świeżym powietrzu (kąpiele słoneczne) wraz z przyswajaniem zasad właściwego ubierania się (noszenie nakrycia głowy) i zachowania (chowanie się do cienia w czasie upału).
  • „Smaki lata”- doświadczenia węchowe, smakowe, czuciowe.
Tydzień IV – Wakacje tuż-tuż.
  • Poznawanie zasad bezpieczeństwa, przestrzeganie ich  podczas wakacji.
  • Przestrzeganie odpowiedniego zachowania się podczas burzy, huraganu, pobytu nad wodą, w górach.
  • Prowadzenie rozmów o roli taty w życiu dzieci w związku z ich świętem – 23 czerwca.
  • Rozróżnianie typów krajobrazów występujących w Polsce. Nazywanie ważniejszych miast Polski, rzek – Wisły i Odry, morza – Bałtyku, gór – Tatr.
  • Dostrzeganie piękna Polski poprzez bezpośrednią obserwację, zdjęcia, wiersze, opowiadania.

MAJ u „Koszałków-Opałków”

Tydzień I – Moja miejscowość, mój region.
  • Nazywanie swojej miejscowości, poznawanie jej historii, ważniejszych obiektów i miejsc.
  • Poznawanie legend związanych ze swoją miejscowością, swoim regionem.
  • Poznawanie zapisu nazwy oraz herbu swojej miejscowości.
  • Kultywowanie tradycji związanych ze swoim regionem.
  • Poznawanie ważniejszych punktów usługowych znajdujących się w pobliżu, określanie pełnionych przez nie funkcji.
  • Poznawanie, na podstawie swojej miejscowości, sposobów budowania domów dawniej i obecnie oraz wykorzystywanych materiałów budowlanych.
  • Zwracanie uwagi na architekturę wnętrz oraz architekturę zieleni zwiedzanych obiektów w swojej miejscowości
  • Poznawanie zawodów związanych z wybraną dziedziną życia społecznego, np.: budownictwem, szkolnictwem, służbą zdrowia.
  • Poznanie miejsc użyteczności publicznej m.in. Biblioteki Publicznej w Mosinie.
  • Kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania.
  • Rozwijanie wyobraźni i koordynacji wzrokowo-ruchowej w zabawach plastycznych i konstrukcyjnych.
 Tydzień II – Łąka w maju.
  • Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych przez poznanie ekosystemu łąki oraz jej mieszkańców.
  • Doskonalenie umiejętności spostrzegania cech zewnętrznych i formułowania ustnej charakterystyki.
  • Zachęcanie do obserwowania przyrody w różnych porach roku, w różnych miejscach i w różnym czasie.
  • Poznawanie wybranych owadów i ich roli w rozwoju roślin.
  • Wyjaśnianie znaczenia barwy ochronnej w życiu zwierząt.
  • Wyjaśnianie zjawiska tęczy.
  • Poznawanie wybranych roślin zielnych (np.: rumianek, pokrzywa, koniczyna, mniszek lekarski itp.) i ich znaczenia dla ludzi (ziołolecznictwo, kosmetyki).
  • Wyjaśnianie znaczenia pszczół i mrówek dla człowieka i przyrody.
  • Uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych z wykorzystaniem metod: m.in. R. Labana i innych metod twórczych – W. Sherborne, A. i M. Kniessów, C. Orffa.
  •  Rozwijanie wrażliwości słuchowej.
  •  Rozwijanie zdolności do przeprowadzania analizy i syntezy słuchowej.
  •  Rozwijanie mowy przez ćwiczenia oddechowe.
  •  Kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania.
  •  Rozwijanie umiejętności współpracy w zespole z uwzględnieniem samodzielnego podziału zadań.
  •  Rozwijanie wyobraźni i koordynacji wzrokowo-ruchowej w zabawach plastycznych i konstrukcyjnych.
Tydzień III –  Święto rodziców.
  • Kształtowanie u dzieci świadomości własnej roli społecznej w rodzinie oraz ról innych jej członków i związanych z tym obowiązków.
  • Uwrażliwienie dzieci na potrzebę dzielenia się z innymi.
  • Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat w sposób zrozumiały dla otoczenia i formułowania myśli w formie zdań poprawnych gramatycznie i składniowo.
  • Budzenie u dzieci poczucia własnej wartości i wiary we własne siły przez angażowanie ich w organizowanie przyjęcia i przedstawienia.
  • Stwarzanie dzieciom sytuacji, w których mogą nabierać pozytywnych doświadczeń w prezentowaniu się na scenie, i wspieranie ich w pokonywaniu tremy i nieśmiałości.
  • Wykonujemy laurki i upominki dla swoich rodziców.
  • Rozwijamy umiejętność przeliczania w dostępnym zakresie.
  • Poszerzamy wiedzę o członkach swojej rodziny.
  • Doskonalimy sprawność ruchową, kształtujemy świadomość poprawnej postawy ciała, zwiększamy wytrzymałość i siłę mięśni.
Tydzień IV – Projekt edukacyjny „Pieniądze”.
  • Posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym.
  • Klasyfikowanie tych samych obiektów wielokrotnie, każdorazowo według innych cech.
  • Prezentowanie i ocenianie własnych wytworów zadań i obowiązków.
  • Łączenie pracy zawodowej rodziców z otrzymywaniem wynagrodzenia jako źródła budżetu.
  • Gromadzenie informacji na temat pracy osób w różnych zawodach (dostępnych bezpośredniej obserwacji)
  • Określanie roli różnych zawodów w życiu społecznym.
  • Poznawanie ważniejszych punktów usługowych znajdujących się w pobliżu, określanie pełnionych przez nie funkcji.
  • Wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
  • Czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
  • Rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej.
  • Odróżnianie druku od pisma.
  • Wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych.
  • Lepienie z plasteliny, masy solnej, masy papierowej.
  • Uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.

KWIECIEŃ u „Koszałków-Opałków”

Tydzień I – Wiosenne powroty.  
  • Zachęcanie do obserwowania przyrody w różnych porach roku, w różnych miejscach i w różnym czasie.
  • Poznawanie życia ptaków wiosną – budowanie gniazd, składanie jaj, wyleganie się młodych, dbanie o nie.
  • Wyjaśnianie określeń: rośliny chronione, zwierzęta chronione; poznawanie przedstawicieli ginących gatunków.
  • Skupianie uwagi na osobach, przedmiotach, obrazkach, wyjaśnieniach, treściach przedstawianych wierszy, opowiadań
  • Uczestniczenie w ćwiczeniach narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem głosek, sylab i krótkich tekstów.
  • Opowiadanie o obrazkach przedstawiających różne sytuacje
  • Wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich używając zdań złożonych.
  • Wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
  • Rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej
  • Wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
  • Wykonywanie prac plastyczno-konstrukcyjnych różnymi technikami
  • Posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym
  • Próby dodawania i odejmowania w zakresie 10, z wykorzystywaniem zbiorów
  • Rozróżnianie zbiorów nierównolicznych i zbiorów nierównolicznych (rozumienie liczby w aspekcie kardynalnym).
  • Uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.
Tydzień II – Wiosna na wsi.
  • Umożliwienie dzieciom zdobywania wiedzy na temat wsi i zwierząt hodowlanych (uświadomienie potrzeby hodowania zwierząt, wskazanie, jakie korzyści przynosi to człowiekowi).
  • Tworzenie ciągów słów na zasadzie skojarzeń (np. ryba – woda – statek…)
  • Tworzenie uogólnień do podanych nazw przedmiotów, roślin, zwierząt.
  • Stosowanie pojęć ogólnych (np.: ubrania, owoce, zwierzęta )
  • Wymyślanie zdrobnień i zgrubień (np. kot – kotek – kocisko).
  • Poprawne stosowanie przymiotników (ciepły, mokry…), przysłówków (ciepło, mokro, daleko…), spójników (i, bo…).
  • Wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
  • Czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków lub równoważników zdań.
  • Układanie rymów do podanych słów.
  • Rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej.
  • Wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
  • Wykonywanie prac plastyczno-konstrukcyjnych różnymi technikami.
  • Posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym.
  • Próby dodawania i odejmowania w zakresie 10, z wykorzystywaniem zbiorów.
  • Rozróżnianie zbiorów równolicznych i zbiorów nierównolicznych.
  • Uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.
Tydzień III – Dbamy o przyrodę.
  • Poznawanie etapów rozwojowych: żaby, motyla.
  • Poznawanie sposobów ochrony środowiska naturalnego.
  • Poznawanie idei obchodów Światowego Dnia Ziemi (zainicjowanego przez Uniwersytet Stanforda w Kalifornii).
  • Poznawanie przejawów działalności ekologicznej: segregowanie odpadów, oczyszczanie ścieków, zakładanie filtrów na kominy, ochrona roślin i zwierząt, oszczędne korzystanie z surowców i materiałów (oszczędzanie wody i energii), tworzenie parków narodowych i rezerwatów przyrody, sadzenie drzew i krzewów, dokarmianie zwierząt.
  • Poznawanie norm ekologicznych – nakazu: segregowania odpadów, oszczędnego gospodarowania materiałami i oszczędnego korzystania z wody.
  • Układanie historyjki obrazkowej według kolejności zdarzeń.
  • Wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
  • Czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków.
  • Rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej.
  • Wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych.
  • Wykonywanie prac plastyczno-konstrukcyjnych różnymi technikami.
  • Określanie położenia przedmiotów względem innych przedmiotów.
  • Wykorzystywanie orientacji przestrzennej w grach i zabawach ruchowych.
  • Posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym.
  • Odczytywanie zapisów matematycznych (zakodowane czynności matematyczne) i ich rozwiazywanie.
  • Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
  • Rozwiązywanie zadań tekstowych o tematyce bliskiej dzieciom; stosowanie metody symulacji.
  • Tworzenie kolekcji, porządkowanie elementów według jednej cechy: najpierw te, które widzimy – kolor, wielkość, kształt, grubość, a potem według niewidocznych cech, np.: przeznaczenia, smaku.
  • Przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków.
  • Uczestniczenie w zabawach z barwną plamą, kreską, wzorem, np. projektowanie wzorów tkanin obrusowych, zasłonowych, ubraniowych; projektowanie wzorów na wazony, kubeczki itp.
  • Tworzenie kompozycji z różnych materiałów i tworzyw (kolaż).
  • Wyrażanie stanów emocjonalnych, pojęć i zjawisk pozamuzycznych różnymi środkami aktywności instrumentalnej, wokalnej i ruchowej.
  • Uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.
Tydzień IV –  Moja ojczyzna.
  • Podawanie nazwy swojej ojczyzny i jej stolicy oraz poznawanie symboli narodowych: flagi, godła, hymnu narodowego
  • Wskazywanie Polski na mapie Europy; nazywanie państw – sąsiadów Polski.
  • Wyjaśnienie znaczenia zwrotów: jesteśmy Polakami, jesteśmy Europejczykami.
  • Poznawanie nazw wybranych państw należących do Unii Europejskiej, flagi i hymnu.
  • Kształtowanie uważnego słuchania, pytanie o niezrozumiałe fakty i formułowanie własnych wypowiedzi o ważnych sprawach
  • Zwracanie uwagi na fakt, że mowa nie tylko łączy, ale i dzieli (języki innych narodów/kultur).
  • Uczestniczenie w zabawach opartych na wybranych technikach i metodach aktywizujących, np.: wizualizacja, personifikacja, analogia, drama.
  • Uczestniczenie w prezentacji wytworów różnych form własnej ekspresji na forum grupy.
  • Poznawanie i stosowanie różnych technik plastycznych, np.: batiku, kolażu, frotażu, mokrego w mokrym, origami itp.
  • Dostrzeganie własnych możliwości i uzdolnień; odczuwanie satysfakcji z własnej pracy.
  • Próby planowania swoich czynności podczas działań plastycznych.
  • Uczestniczymy w zabawach ruchowych, orientacyjno-porządkowych, rozwijających spostrzegawczość oraz świadomość przestrzeni.
  • Poznanie legend: o powstaniu Państwa Polskiego oraz Wars i Sawa.
  • Nauka kroków tańca ludowego- „krakowiaka”.  

 

MARZEC u „Koszałków-Opałków”

Tydzień I – Zwierzęta z dżungli i sawanny.
  • Poznawanie zwierząt egzotycznych z innych stref klimatycznych.
  • Wyjaśnianie roli ogrodów zoologicznych.
  • Poznawanie modelu kuli ziemskiej – globusa: wskazywanie kontynentów, oceanów, mórz, zabawy z globusem, np. zabawa Palcem po świecie.
  • Rozwiazywanie zagadek, rebusów, układanie zagadek, porównywanie wyglądu przedmiotów, zwierząt, roślin.
  • Powtarzanie z pamięci wierszy, piosenek.
  • Wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
  • Czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
  • Rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej
  • Wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
  • Posługiwanie się liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym
  • Uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.
Tydzień II – Zwierzęta naszych pól i lasów.
  • Zachęcanie do obserwowania przyrody w różnych porach roku, w różnych miejscach i w różnym czasie.
  • Poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt (przestrzeń życiowa, bezpieczeństwo, pokarm).
  • Obserwowanie, w sposób bezpośredni lub pośredni (zdjęcia, obrazki, filmy), łąki wiosną; zwracanie uwagi na rośliny i zwierzęta tam żyjące.
  • Poznawanie wybranych owadów i ich roli w rozwoju roślin.
  • Wyjaśnianie pojęć: ptaki, ssaki, owady.
  • Tworzenie uogólnień do podanych nazw przedmiotów, roślin, zwierząt.
  • Uczestniczenie w ćwiczeniach narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem głosek, sylab i krótkich tekstów.
  • Wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
  • Tworzenie kolekcji, porządkowanie elementów według jednej cechy: najpierw te, które widzimy – kolor, wielkość, kształt, grubość, a potem według niewidocznych cech, np. przeznaczenia, smaku.
  • Klasyfikowanie tych samych obiektów wielokrotnie, każdorazowo według innych cech.
  • Kształtowanie umiejętności wycinania, wydzierania, składania papieru.
  • Uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.
Tydzień III – Marcowa pogoda.
  • Poznawanie oznak nadchodzącej wiosny.
  • Uroczyste powitanie wiosny – poznawanie wybranych obrzędów ludowych związanych z tym dniem.
  • Obserwowanie zmieniających się warunków pogodowych; poznawanie składników pogody: temperatura, wiatr, opady, ciśnienie; poznawanie przyrządów służących do pomiaru składników pogody (np. wiatromierz itp.)
  • Poznawanie kalendarza pogody – systematyczne jego prowadzenie.
  • Odczytywanie stosownych oznaczeń i symboli.
  • Rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach manualnych i plastycznych.
  • Posługiwanie się różnymi narzędziami pisarskimi (kredką, ołówkiem, długopisem itp.).
  • Dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy.
  • Rozumienie potrzeby dbania o prawidłową postawę ciała, uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.
Tydzień IV – Wiosenne przebudzenia.
  • Obserwowanie zmian zachodzących przed zbliżającą się wiosną (przedwiośnie) – coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu, lodu, pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy), powracające pierwsze ptaki (skowronki, czajki, szpaki), kwitnienie wierzby i leszczyny; pojawianie się paków na drzewach i krzewach.
  • Poznawanie czynników potrzebnych do rozwoju roślin (światło, temperatura, wilgotność).
  • Obserwowanie prac wiosennych na działkach i w polu.
  • Poznawanie etapów rozwojowych np. żaby, motyla.
  • Zachęcanie do uprawy roślin doniczkowych w sali– dbanie o nie: umieszczania w nasłonecznionym miejscu, podlewania, rozsadzania.
  • Poznawanie właściwości fizycznych: lodu, śniegu, wody, powietrza, piasku, gliny, węgla kamiennego i soli kamiennej.
  • Wspólne przeprowadzanie eksperymentów; wyciąganie wniosków, poznawanie przyborów, narzędzi potrzebnych do obserwowania i badania otoczenia, np. lupy, lornetki, mikroskopu.
  • Skupianie uwagi na osobach, przedmiotach, obrazkach, wyjaśnieniach, treściach przedstawianych wierszy, opowiadań.
  • Wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich.
Tydzień V – Wielkanoc !
  • Zapoznanie dzieci z tradycją świąt wielkanocnych.
  • Doskonalenie umiejętności tworzenia zbiorów, przeliczania i porównywania liczby elementów w zbiorze.
  •  Rozwijanie samodzielności w zakresie samoobsługi i wykonywania prac użytecznych.
  •  Rozwijanie zdolności uważnego słuchania ze zrozumieniem i krytycznego odbioru utworu literackiego (dostrzeganie jego humorystycznych treści, nazywanie pozytywnych i negatywnych cech charakteru bohaterów).
  •  Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, rozumienie zmian odwracalnych i nieodwracalnych.
  • Przygotowanie do nauki pisania – kształtowanie lepszej koordynacji wzrokowo-ruchowej i wyrabianie płynności ruchów ręki w kreśleniu szlaczków literopodobnych zgodnie z kierunkiem kreślenia.

LUTY u „Koszałków-Opałków”

Tydzień I – Baśnie, bajki, bajeczki.
  • Wprowadzanie dzieci w świat sztuki teatralnej, umożliwienie zdobywania wiedzy i wzbogacenia słownictwa w tym zakresie (scena, scenografia, aktor, rekwizyty, reżyser, rola).
  • Odgrywanie ról w zabawach parateatralnych; posługiwanie się mową, gestem i ruchem.
  • Ocenianie zachowań postaci z literatury dziecięcej.
  • Rozwiazywanie zagadek, rebusów. 
  • Rozwijanie wyobraźni i ekspresji twórczej.
  • Doskonalenie umiejętności liczenia, numerowania i prawidłowego posługiwania się liczebnikami porządkowymi.
  • Rozwijanie sprawności manualnej.
  • Zachęcanie do uczestnictwa w zabawach teatralnych, dramowych i pantomimicznych.
  • Doskonalenie umiejętności tworzenia dłuższych wypowiedzi ustnych, poprawnych logicznie, gramatycznie i składniowo na temat wysłuchanych utworów literackich.
  • Opowiadanie historyjek obrazkowych ułożonych wg kolejności zdarzeń.
  • Rozwijanie zdolności analizy i syntezy słuchowej.
Tydzień II – Muzyka wokół nas.
  • Zachęcanie dzieci do aktywności fizycznej i rozwijanie ich sprawności w zakresie dużej i małej motoryki podczas zabaw na śniegu i lodzie, ćwiczeń gimnastycznych i zabaw pantomimicznych.
  • Wdrażanie dzieci do zgodnej zabawy i zachowania podstawowych zasad bezpieczeństwa.
  • Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego oraz umiejętności układania i opowiadania historyjek obrazkowych.
  • Rozwijanie zdolności skupiania uwagi na drugiej osobie oraz sprawnego wykonywania poleceń nauczyciela.
  • Uwrażliwienie na piękno różnego rodzaju muzyki (instrumentacje utworów, taniec, relaksacja).
  • Poznawanie nazw różnych instrumentów oraz sposobu gry na nich.
  • Akompaniowanie do piosenek na instrumentach indywidualnie i grupowo.
  • Tworzenie muzyki z wykorzystaniem różnych przedmiotów, według podanego kodu.
  • Poznanie zawodów związanych z muzyką oraz znanych Polaków np. Fryderyka Chopina.
  • Kształtowanie słuchu fonematycznego.
  • Kształtowanie u dzieci zdolności do podejmowania wysiłku intelektualnego w sytuacjach trudnych, a także do znoszenia porażek bez zbędnych frustracji.
  • Kształtowanie umiejętności prawidłowego akcentowania i mówienia w sposób zrozumiały dla innych.
Tydzień III – Nie jesteśmy sami w kosmosie.
  • Wdrażamy się do uważnego słuchania czytanego przez nauczyciela tekstu, odpowiadamy zdaniami na temat treści utworu.
  • Poznajemy i utrwalamy wiedzę na temat planet Układu Słonecznego, kosmosu, wszechświata.
  • Poznajemy zawód astronauty, historię Neila Armstronga oraz dowiadujemy się ciekawostek ma temat NASA. 
  • Podejmujemy próby odnajdywania różnic pomiędzy planetami.
  • Układamy obrazki ufoludków zgodnie z usłyszaną instrukcją.
  • Tworzymy ufoludki, rakiety z figur geometrycznych.
  • Utrwalamy określenia mały, większy, największy, mniej, więcej, tyle samo oraz tworzymy zbiory.
  • Podejmujemy próbę stworzenia historyjki o kosmosie.
  • Poszerzamy wiedzę o pojazdach kosmicznych.
  • Doskonalimy sprawność ruchową, kształtujemy świadomość poprawnej postawy ciała, zwiększamy wytrzymałość i siłę mięśni.
  • Uczestniczymy w zabawach ruchowych, orientacyjno-porządkowych, rozwijających spostrzegawczość oraz świadomość przestrzeni.
  • Kształtowanie właściwych nawyków i zachowania podczas spacerów i wycieczek w miejscach publicznych.
Tydzień IV – Projekt edukacyjny „Pieniądze”.
  • Posługiwanie się liczebnikami w aspektach kardynalnych i porządkowych
  • Wspieranie dzieci w rozwijaniu pamięci i spostrzegawczości.
  • Umożliwienie zdobywania wiedzy na temat różnych typów pieniędzy, oszczędzania i wydawania.
  • Rozwijanie mowy przez ćwiczenia artykulacyjne.
  • Wdrażanie dzieci do odpowiedzialnej, zgodnej pracy w zespołach i całej grupie.
  • Uświadomienie znaczenia dokładności i estetyki podczas wykonywania prac plastyczno-konstrukcyjnych.
  • Rozwijanie umiejętności wychwytywania powtarzających się regularności, i uzupełniania i kontynuowania rytmów.
  • Rozwijanie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej.
  • Kształtowanie umiejętności liczenia i przeliczania monet, pomaganie dzieciom w uświadomieniu sobie wartości pieniędzy.
  • Wspomaganie dzieci w kształtowaniu umiejętności dodawania i odejmowania, a także rozdzielania po kilka.

STYCZEŃ u „Koszałków-Opałków”

Tydzień I – Mijają dni, miesiące, lata…
  • Nazywanie i dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy.
  • Poznanie roli kalendarza, jego roli w określaniu miesięcy i dni tygodnia.
  • Rozwijanie wyobraźni i ekspresji twórczej przez łączenie różnych form jej wyrazu (muzyka, plastyka, taniec).
  • Wdrażanie dzieci do uczenia się na pamięć oraz recytowania utworu literackiego.
  • Kształtowanie umiejętności obserwowania następstwa czasu i jego rytmicznej organizacji – wdrażanie do posługiwania się zegarem i kalendarzem (poprawne posługiwanie się jednostkami czasu).
  • Rozwijanie zdolności dostrzegania i wyodrębniania powtarzających się rytmów i sekwencji.
  • Doskonalenie umiejętności dostrzegania elementów fantastycznych  w utworach oraz różnic między światem realnym i fantastycznym;
  •  Kształtowanie umiejętności wnioskowania i uogólniania.
  • Usprawnianie narządów artykulacyjnych przez ćwiczenia ortofoniczne.
  • Umożliwienie dzieciom zdobywania pozytywnych doświadczeń związanych z wypowiadaniem się oraz prezentowaniem siebie i swoich prac.
Tydzień II – Zima i zwierzęta. 
  • Zapoznanie dzieci z różnymi gatunkami zwierząt żyjącymi w środowisku naturalnym, uwrażliwienie na ich potrzeby.
  • Rozpoznajemy wybrane ptaki (wronę, wróbla, gila, sikorkę, jemiołuszkę).
  • Poznajemy znaczenie pracy leśnika.
  • Dowiadujemy się dlaczego zimą należy dokarmiać ptaki i leśne zwierzęta oraz, które pokarmy są bezpieczne dla ptaków.
  • Dokarmiamy ptaki, dosypując systematycznie ziarna do karmnika znajdującego się w ogrodzie przedszkolnym.
  • Tworzenie warunków sprzyjających rozwijaniu sprawności fizycznej dzieci przez uczestniczenie w zabawach ruchowych (kształtowanie postawy, równowagi, doskonalenie umiejętności skoku i podskoku oraz rzutu i chwytu).
  • Rozwijanie umiejętności rozumienia informacji zakodowanych w formie podpisów obok obrazków.
  • Kształtowanie orientacji przestrzennej (poprawne stosowanie wyrażeń przyimkowych).
  • Budzenie w dzieciach zainteresowań czytelniczych, chęci do samodzielnego czytania.
  • Rozwijanie umiejętności odpoczynku i relaksacji przy muzyce.
Tydzień III – Babcia i Dziadek. 
  • Budzenie poczucia przynależności do rodziny oraz zainteresowania jej historią, wzbudzanie szacunku i przywiązania wobec dziadków.
  • Wyjaśniamy, kim są babcia i dziadek dla rodziców, tworzymy „drzewo genealogiczne”.
  • Opowiadamy o swoich dziadkach (jak mają na imię, co najbardziej lubią z nimi robić, w co się bawili jak byli dziećmi).
  • Przygotowujemy laurki i upominki dla dziadków.
  • Klasyfikujemy przedmioty ze względu na kilka cech.
  • Przygotowujemy się do występów z okazji Dnia Babci i Dziadka.
  • Rozwijanie zdolności porządkowania zdarzeń, posługiwanie się określeniami czasu.
  • Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem.
  • Zapoznawanie z kulturą i sztuką ludową wybranego regionu Polski.
  • Wspieranie dzieci w liczeniu oraz dodawaniu i odejmowaniu (ustalanie wyniku dodawania i odejmowania w zakresie 10 przez manipulowane przedmiotami).
  • Kształtowanie właściwych postaw oraz kulturalnych zachowań związanych z przygotowywaniem i spożywaniem poczęstunku.
  • Umożliwienie dzieciom zdobywania doświadczeń w występowaniu przed publicznością.
Tydzień IV – Projekt edukacyjny „Zabawki”. 
  • Wzbudzanie ciekawości oraz aktywności poznawczej dziecka.
  • Budowanie wiedzy na temat rozwoju techniki i jej wpływu na życie człowieka.
  • Zdobywania informacji na temat dawnych zabaw i zabawek.
  • Poznanie prostych zjawisk przyrodniczo-fizycznych w toku przeprowadzania doświadczeń.
  • Stawianie i rozwiązywanie problemów, dostrzeganie związków między przyczyną a skutkiem.
  • Zainteresowanie dzieci grami planszowymi, stworzenie grupowej gry planszowej oraz ułożenie do niej zasad. 
  • Organizowanie sytuacji edukacyjnych wspomagających umiejętność ustalania przebiegu różnych czynności w sytuacjach życiowych (próby planowania pracy w grupie: wyznaczanie celu, planowanie czynności, wykonanie).
  • Rozwijanie w dzieciach zdolności do podejmowania działań w sytuacjach trudnych (problemowych) oraz umiejętności radzenia sobie w nich (godzenie się z porażką).
  • Zaspokajanie dziecięcej potrzeby ruchu i rozwijanie sprawności fizycznej przez uczestniczenie w zabawach ruchowych i zręcznościowych.
  • Wspieranie dzieci w umiejętności rysowania, kodowania i dekodowania informacji.

GRUDZIEŃ u „Koszałków-Opałków”

  • 13.12.2023 r. o godz. 16:00 – Jasełka w wykonaniu starszaków
Tydzień I – Zasypało cały świat, nocą śnieżek z nieba spadł.
  • Wspieranie dzieci w poznawaniu zimowej przyrody oraz rozpoznawaniu zmian odwracalnych i nieodwracalnych przez inicjowanie zabaw badawczych, eksperymentowanie oraz obserwację.
  • Uświadomienie dzieciom potrzeby dostosowania ubioru do warunków atmosferycznych charakterystycznych dla danej pory roku.
  • Tworzenie prac plastycznych inspirowanych kontaktem ze środowiskiem przyrodniczym – zwrócenie uwagi na estetykę wykonywanych prac oraz sprzątnięcie swojego miejsca pracy.
  •  Budzenie zainteresowania różnymi środkami przekazu i zdobywania informacji (telewizja, radio, encyklopedia, książki, czasopisma).
  • Wspomaganie dzieci w coraz precyzyjniejszej klasyfikacji przez oglądanie i porównywanie obiektów.
  • Uświadomienie dzieciom, że zima jest trudnym okresem dla roślin i zwierząt, zapoznanie z gatunkami i zwyczajami ptaków zimujących w Polsce oraz z różnymi sposobami zabezpieczania roślin oraz dokarmiania zwierząt.
  • Rozwijanie prawidłowej wymowy przez ćwiczenia artykulacyjne.
Tydzień II – Porządkami czas się zająć, zaraz goście przybywają.
  • Zapoznanie dzieci z urządzeniami domowymi oraz sposobami bezpiecznego posługiwania się nimi.
  • Rozwijanie słuchu oraz usprawnianie aparatu artykulacyjnego przez ćwiczenia ortofoniczne na trudniejszych spółgłoskach i grupach spółgłoskowych.
  • Uświadomienie dzieciom potrzeby współuczestniczenia w życiu rodziny (również w dzieleniu się obowiązkami) – kształtowanie właściwych postaw i zachowań moralnych wobec innych.
  • Zachęcanie dzieci do odgrywania scenek dramowych (tworzenie sytuacji edukacyjnych pomagających dzieciom zrozumieć umowną rolę rekwizytu i posługiwać się nim w zabawach teatralnych i odgrywanych scenkach).
  •  Rozwijanie poczucia odpowiedzialności oraz wdrażanie dzieci do rozumienia sensu sprzątania przez wspólne wykonywanie określonych prac (sprzątanie po posiłkach, porządkowanie półek itd.).
  •  Usprawnianie precyzji w zakresie motoryki małej przez zajęcia plastyczne i konstrukcyjne.
  •  Kształtowanie świadomości własnego „ja” oraz orientacji przestrzennej. Doskonalenie umiejętności poruszania się w przestrzeni według podanej instrukcji.
Tydzień III i IV – W całym domu pachnie lasem, bo już święta są za pasem.
  • Zapoznanie dzieci ze świąteczną tradycją w Polsce i na świecie (rozwijanie w dzieciach potrzeby szanowania zwyczajów religijnych i ludowych kultywowanych w Polsce oraz uwrażliwienie na potrzeby innych ludzi, uświadomienie i różnicowanie potrzeb materialnych i niematerialnych).
  • Wspieranie dzieci we wzbogacaniu słownictwa i formułowaniu wypowiedzi poprawnych pod względem gramatycznym, składniowym i logicznym.
  • Rozwijanie wyobraźni i koordynacji wzrokowo-ruchowej przez wykonywanie papierowych składanek.
  • Zachęcanie do radosnego muzykowania i śpiewania piosenek z uwzględnieniem rytmu, tempa muzycznego, wysokości dźwięku oraz zmiany dynamiki muzyki.
  • Budzenie poczucia estetyki podczas tworzenia sztuki użytkowej (komponowania ozdób świątecznych z różnych materiałów).
  • Rozwijanie pamięci przez uczenie się tekstów na pamięć (z uwzględnieniem rozumienia ich treści, przekazu i walorów literackich).

LISTOPAD U „Koszałków-Opałków”

Tydzień I – Mały człowiek czy też duży, dobrze, gdy pomocą służy.
  • Uwrażliwienie na potrzeby innych i kształtowanie postawy niesienia pomocy potrzebującym.
  • Zapoznanie dzieci ze specyfiką zawodu weterynarza oraz z warunkami hodowli zwierząt w warunkach domowych.
  •  Rozwijanie umiejętności dostrzegania zdolności i umiejętności u siebie i innych (budowanie poczucia własnej wartości).
  •  Kształtowanie zdolności świadomego poruszania się w przestrzeni oraz ustalania położenia przedmiotów względem siebie i innych.
  •  Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego i kreatywności.
  •  Kształtowanie ekspresji twórczej i doskonalenie umiejętności tworzenia swobodnych dialogów w zabawach teatralnych.
  •  Rozwijanie słuchu fonematycznego.
Tydzień II –  Hula, psoci, hałasuje, to jesienny wiatr figluje.
  • Doskonalenie percepcji słuchowej i poczucia rytmu.
  • Wspomaganie prawidłowego rozwoju aparatu artykulacyjnego przez aktywny udział w ćwiczeniach oddechowych.
  • Tworzenie sytuacji edukacyjnych umożliwiających samodzielne eksperymentowanie i poznawanie zjawisk atmosferycznych.
  •  Uświadomienie konieczności planowania i dokładnego wykonywania prac konstrukcyjno-plastycznych.
  •  Zwrócenie uwagi na zachowanie zasad bezpieczeństwa oraz odpowiedzialne wykonywanie zadań w zespole.
  •  Wdrażanie dzieci do przekładania dostrzeżonych regularności z jednej reprezentacji na inną, a potem jeszcze na inną.
  • Zachęcanie do zabaw ruchowych i rozwijanie sprawności fizycznej.
Tydzień III – Parasole czas wyciągać, jesień w pełni, deszcz nadciąga.
  • Wspieranie dzieci we wzbogacaniu słownictwa oraz formułowaniu poprawnych gramatycznie i stylistycznie wypowiedzi (zwrócenie uwagi na rozwijanie umiejętności poprawnego wypowiadania się w czasie przeszłym i przyszłym).
  • Usprawnianie narządów artykulacyjnych, ćwiczenia poprawnej artykulacji.
  • Zapoznanie z różnymi stanami skupienia wody.
  • Wdrażanie dzieci do prób formułowania wniosków na podstawie obserwacji i wyników przeprowadzonych doświadczeń.
  • Rozwijanie umiejętności manualnych i orientacji przestrzennej (na określonej przestrzeni kartki).
  •  Uwrażliwienie na piękno muzyki, eksperymentowanie z dźwiękiem – wykorzystywanie instrumentów melodycznych  i niemelodycznych.
 Tydzień IV – Wszyscy razem się bawimy, wszystkie strachy przegonimy.
  • Uświadomienie dzieciom potrzeby używania zwrotów grzecznościowych.
  • Wspieranie dzieci w budowaniu prawidłowych relacji społecznych w grupie.
  •  Rozwijanie umiejętności formułowania wypowiedzi na temat wysłuchanego utworu (zachęcanie do podejmowania prób oceny postaw bohaterów i uzasadniania swojej oceny).
  •  Rozwijanie umiejętności matematycznych w konstruowaniu gier planszowych (wdrażanie dzieci do współzawodnictwa i zasad fair play).
  •  Rozwijanie zdolności skupiania uwagi, uważnego słuchania i obserwowania.
  •  Rozwijanie wyobraźni i budzenie zainteresowań czytelniczych.
  •  Pomaganie dzieciom w uświadomieniu sobie stałości liczby elementów w zbiorze, chociaż obserwują zmiany sugerujące, że przedmiotów jest więcej lub mniej.

PAŹDZIERNIK u „Koszałków-Opałków”

Tydzień I – Idzie jesień …przez ogród i sad.
  • Poznanie drzew owocowych w sadach: jabłoni, gruszy, śliwy oraz znaczenia jedzenia owoców dla zdrowia.
  • Doskonalenie umiejętności przeliczania oraz grupowania według określonej cechy.
  • Wdrażanie do uważnego słuchania, wykonywania poleceń i obserwowania.
  • Poprawne posługiwanie się pojęciami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni.
  • Rozwijanie sprawności manualnej, ruchowej, uwagi i pamięci.
  • Nabywanie doświadczeń związanych z konstruowaniem.
  • Kształcenie słuchu i poczucia rytmu oraz umiejętności rozpoznawania dźwięków wysokich i niskich.
  • Rozwijanie zmysłu dotyku i węchu.
  • Poznanie znaczenia jedzenia warzyw dla zdrowia.
  • Kształtowanie umiejętności różnicowania kształtów: podłużny , okrągły.
  • Utrwalanie nazw owoców i warzyw.
  • Doskonalenie umiejętności przeliczania, porównywania i stosowania określeń : dużo- mało, mniej, więcej, tyle samo.
  • Poznanie jadalnych części roślin : korzeń, łodyga , liść.
  • Wdrażanie do porozumiewania się umiarkowanym głosem.
Tydzień II – Idzie jesień …do zwierząt.
  • Zapoznanie z popularnymi gatunkami zwierząt występujących w lesie oraz ich sposobem przygotowania się do zimy.
  • Doskonalenie umiejętności klasyfikowania zwierząt ze względu na różne kryteria związane z systematyką czy ich trybem życia.
  • Uwrażliwienie na piękno przyrody w okresie jesieni.
  • Uświadomienie zasad zachowania i bezpieczeństwa, jakich należy przestrzegać podczas pobytu w lesie.
  • Wzbogacenie pojęć i słownictwa z zakresu omawianej tematyki.
  • Dostrzeganie zmian w przyrodzie charakterystycznych dla późnej jesieni
  • Rozwijanie wyobraźni muzycznej oraz umiejętności swobodnego poruszania się w przestrzeni.
Tydzień III – Co z czego otrzymujemy ?
  • Poznanie pochodzenia różnych przedmiotów np.: wełny, mleka, cukru, czy chleba.
  • Poznanie zawodu rolnika, naukowca- ukazywanie korzyści z ich pracy dla społeczeństwa.
  • Projekt „Szkło” – poznanie właściwości fizycznych szkła, znaczenia szkła dla człowieka, odpowiedzi na pytanie czy produkty ze szkła są potrzebne?
  • Rozwijanie umiejętności plastycznych, kształtowanie poczucia estetyki.
  • Rozwijanie sprawności fizycznej, uświadamianie znaczenia prawidłowej postawy ciała i zdrowego odżywiania.
Tydzień IV – Idzie jesień … z deszczem.
  • Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np.: wiatru, padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia.
  • Wyjaśnienie roli wody w życiu ludzi i zwierząt.
  • Doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo- skutkowych podczas wykonywania doświadczeń przyrodniczych i prostych eksperymentów.
  • Wzbudzanie przeżyć estetycznych w kontaktach z przyrodą i sztuką.

WRZESIEŃ u „Koszałków-Opałków”

Tydzień I i II – Moje przedszkole i moja grupa.
  • Kształtowanie poczucia przynależności do grupy rówieśniczej.
  • Budowanie między dziećmi relacji pełnych ciepła i wzajemnej akceptacji.
  • Rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • Nabywanie świadomości własnego ciała (tzn. poprawnego nazywania części ciała, rozumienia ich funkcji, znajomości stron ciała).
  • Wdrażanie do dbałości o ład i porządek w najbliższym otoczeniu.
  • Rozumienie oraz przestrzeganie zasad zachowania i współżycia w grupie(Kodeks grupowy).
  • Wdrażanie do przestrzegania obowiązujących zasad bezpieczeństwa w budynku przedszkola i na placu zabaw.
  • Uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość.
  • Dostrzeganie w toku zabaw potrzeb dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych.
Tydzień III – Moja droga do przedszkola.
  • Poznawanie zasad zagrażających bezpieczeństwu: oddalania się od rodziców (opiekunów) w miejscach publicznych, bawienie się w miejscach niedozwolonych (np. przy ulicy), wpuszczanie do mieszkania, pod nieobecność rodziców, obcych ludzi; rozmawianie z obcymi ludźmi.
  • Wzbudzenie zaufania do przedstawicieli służb specjalnych, szczególnie policjanta.
  • Uświadomienie dzieciom zasad bezpieczeństwa dotyczących uczestnictwa w ruchu drogowym.
  • Rozpoznawanie i nazywanie podstawowych figur geometrycznych np. w kształcie znaków drogowych.
  • Kształtowanie orientacji przestrzennej, a w szczególności umiejętności określania kierunków.
Tydzień IV – Idzie jesień… przez las, park.
  • Zachęcanie do obserwacji różnych środowisk przyrodniczych: park, las, sad.
  • Dostrzeganie zmian w przyrodzie charakterystycznych dla wczesnej jesieni.
  • Wzbogacenie słownika czynnego o pojęcia związane z poznawaniem świata roślin. rozpoznawanie drzew owocowych po owocach; wyjaśnienie znaczenia słowa sad.
  • Poznawanie ogólnej budowy grzybów, sposobów ich zbierania oraz zagrożeń związanych z brakiem wiedzy na ich temat..
  • Zrozumienie procesów i zmian zachodzących w roślinach w związku z przygotowaniem do zimy.
  • Wzbudzenie przeżyć estetycznych w kontakcie z przyrodą i sztuką.
  • Rozwijanie wyobraźni muzycznej oraz umiejętności swobodnego poruszania się w przestrzeni.
  • Uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo- skutkowego, poznawania samego siebie.
Skip to content