News Feed

wpis rekrutacja wkrotce 90x80
wpis nowa strona 90x80
red clock 90x80
post 2 90x80

Krasnale

LUTY u „Krasnoludków”

Tydzień I –  Baśnie, bajki, bajeczki
  • porównywanie dwóch schematycznych obrazków o tej samej treści, wskazywanie różnic
  • dobieranie elementów pasujących do całości.
  • rytmiczny podział słów (na sylaby) z pomocą nauczyciela lub samodzielnie.
  • obserwowanie nauczyciela czytającego książeczki i podejmowanie prób naśladowania go (zainteresowanie nabywaniem umiejętności czytania).
  • wybieranie książeczek do czytania
  • samodzielne oglądanie książeczek, czytanie na niby
  • zachęcanie do oglądania książeczek oraz wypowiadania się na ich temat.
  • słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów
  • dzielenie się informacjami na temat ulubionych książek.
  • wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków
  • wskazywanie różnic pomiędzy dwoma przedmiotami, obrazkami.
  • zapamiętywanie prostych, krótkich rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.
  • poruszanie się odpowiednio do wystukiwanego na bębenku lub tamburynie rytmu: marsz, bieg, podskoki.
  • dmuchanie na przedmioty, pasek papieru przyklejony do nosa, piłeczki, waciki…
  • nazywanie przedmiotów i ich kolorów (zabawek, ubrań, pojazdów, naczyń itp.).
  • dostrzeganie rytmu w ciągu ułożonych przedmiotów lub ułożonego tworzywa przyrodniczego; próby kontynuowania dostrzeżonego rytmu.
  • liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
  • porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
  • stosowanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki.
 Tydzień II – Muzyka wokół nas
  • śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście
  • słuchanie utworów instrumentalnych. 
  • uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych: ze śpiewem, rytmicznych, ilustracyjnych.
  • uczestniczenie w zabawach w kąciku muzycznym; poznawanie grzechotki, kołatki, bębenka, tamburynu
  • poznawanie sposobu gry na instrumentach perkusyjnych
  • tworzenie własnych instrumentów z dostępnych materiałów, w tym materiałów odpadowych
  • próby akompaniamentu do piosenek na wykonanych instrumentach.
  • tworzenie podkładu rytmicznego do znanych wierszy, z użyciem dostępnych instrumentów perkusyjnych.
  • rozpoznawanie różnych odgłosów, dźwięków dochodzących z bliskiego otoczenia
  • rozpoznawanie dźwięków poznanych instrumentów perkusyjnych
  • rozpoznawanie i naśladowanie różnych odgłosów, np.: wybranych zwierząt, pojazdów
  • odtwarzanie proponowanego rytmu (klaskanie, tupanie).
  • słuchanie, rozpoznawanie i naśladowanie odgłosów zwierząt, pojazdów
  • słuchanie i rozpoznawanie odgłosów różnych zjawisk atmosferycznych.
  • uczestniczenie w ćwiczeniach: szczęki dolnej, języka, warg, podniebienia miękkiego, mięśni zwierających pierścień gardłowy.
  • uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
  • uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.
Tydzień III – Nie jesteśmy sami w kosmosie
  • oglądanie książek z ilustracjami przedstawiającymi obiekty nieznane z bezpośredniej obserwacji
  • przyswajanie nazw: globus, wszechświat, planety, Ziemia, Księżyc
  • poznawanie ciekawostek na temat Ziemi i wszechświata.
  • poznawanie przyborów, narzędzi potrzebnych do obserwowania otoczenia, np. lupy, lornetki, mikroskopu.
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
  • uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych).
  • rozwiązywanie prostych zagadek.
  • uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych.
  • liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
  • układanie dowolnych kompozycji z klocków w kształcie figur geometrycznych.
  • rysowanie, malowanie – korzystanie z różnych materiałów i przyborów.
  • uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
Tydzień IV – Chcę być matematykiem
  • wskazywanie części ciała i ich nazywanie,
  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
  • nabywanie koordynacji ruchowej.
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych ,
  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu.
  • rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała,
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.
  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu,
  • powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem,
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko,
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach,
  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi,
  • używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki,
  • układanie prostych kompozycji z figur geometrycznych według podanego wzoru,
  • obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie

STYCZEŃ u „Krasnoludków”

Tydzień I – Mijają dni, miesiące, lata
  • kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami (np.: Bożego Narodzenia, Wielkanocy), przejmowanych od pokoleń.
  • współdecydowanie przy wyborze ubrania, zabawki, zabawy
  • poznawanie własnych możliwości w toku wykonywania różnych czynności i w konfrontacji z rówieśnikami (określanie: sam potrafię…).
  • uczestniczenie we wspólnych zabawach organizowanych przez nauczyciela.
  • odpowiadanie na zadane pytania
  • dzielenie się swoimi przeżyciami.
  • dostrzeganie rytmu w ciągu ułożonych przedmiotów lub ułożonego tworzywa przyrodniczego; próby kontynuowania dostrzeżonego rytmu
  • dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy.
  • uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
Tydzień II – Zima i zwierzęta
  • obserwowanie przyrody w naturalnym otoczeniu, podczas pobytu na świeżym powietrzu w ogrodzie przedszkolnym oraz podczas spacerów i wycieczek.
  • nazywanie ptaków odwiedzających karmnik; dokarmianie ich.
  • obserwowanie bliższego i dalszego otoczenia w różnych okolicznościach; dostrzeganie różnic, określanie ich (np. obserwowanie zmian zachodzących w otoczeniu podczas kolejnych pór roku)
  • rozpoznawanie i nazywanie figur, znaków, symboli.
  • wyszukiwanie przedmiotów po usłyszeniu ich nazw.
  • liczenie na palcach.
  • dostrzeganie w otoczeniu przedmiotów o różnych kształtach
  • układanie dowolnych kompozycji z klocków w kształcie figur geometrycznych.
  • uczestniczenie we wspólnych zabawach organizowanych przez nauczyciela.
  • słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
  • uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa.
Tydzień III – Babcia i Dziadek
  • nazywanie członków bliższej rodziny i dalszej rodziny: mama, tata, brat, siostra, babcia, dziadek, wujek, ciocia.
  • dzielenie się informacjami dotyczącymi rodzinnych świąt
  • uczestniczenie w przedszkolnych spotkaniach (uroczystościach) z rodzicami, dziadkami z okazji ich świąt; wręczanie upominków, przedstawianie krótkiego programu artystycznego.
  • wzajemne okazywanie sobie uczuć.
  • uczestniczenie we wspólnych zabawach organizowanych przez nauczyciela.
  • odpowiadanie na zadane pytania.
  • występowanie w krótkich montażach słowno-muzycznych z okazji Dnia Babci i Dziadka
  • słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej
  • uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa.
Tydzień IV – Projekt TEATR
  • uczestniczenie w różnych zabawach ruchowo-naśladowczych
  • recytowanie rymowanek, wierszy, połączone z odpowiednią mimiką, odpowiednim gestem, ruchem
  • odgrywanie różnych ról w zabawach tematycznych
  • uczestniczenie w przedstawieniach wystawianych przez starszych kolegów
  • uczestniczenie w przygotowywaniu rekwizytów, elementów scenografii, strojów do przedstawień parateatralnych.
  • słuchanie utworów instrumentalnych, np. muzyki filmowej.
  • słuchanie i powtarzanie podanych słów, zdań.
  • organizowanie zabaw parateatralnych oraz tworzenie warunków do podejmowania twórczej aktywności dzieci związanej z szeroko pojętą twórczością teatralną
  • proponowanie różnych form aktywności twórczej w celu zaspokajania indywidualnych potrzeb dzieci oraz stwarzanie warunków do rozpoznawania przez dzieci własnych możliwości
  • rozwijanie kreatywności dzieci poprzez podejmowanie działań: ruchowych, językowych, plastycznych, muzycznych, parateatralnych
  • nabywanie umiejętności aktorskich (poprawna wymowa, modulowanie głosem, panowanie nad intonacją)
  • wzbogacanie dziecięcego słownictwa o pojęcia związane z teatrem
  • rozwijanie sprawności językowej
  • wyzwalanie twórczej ekspresji i rozwijanie wyobraźni
  • rozwijanie umiejętności współpracy w grupie (szukanie kompromisu, branie odpowiedzialności za efekt końcowy wspólnych działań),
  • tworzenie warunków do angażowania się rodziców w wydarzenia przedszkolne

GRUDZIEŃ u „Krasnoludków”

Tydzień 1 – Jak wyglądał świat przed milionami lat
  • poznawanie prehistorycznych zwierząt i roślin występujących na Ziemi przed milionami lat
  • słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.
    skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela
  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu
  • układanie przedmiotów według poleceń nauczyciela
  • rytmiczne powtarzanie rymowanek, wierszy, tekstów piosenek
  • rozwijanie orientacji przestrzennej poprzez poznawanie części ciała oraz określanie położenia przedmiotów względem siebie
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, w, przed, za, obok
  • liczenie wyodrębnianych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika
  • posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym
  • uczestniczenie we wspólnych zabawach
  • lepienie z masy solnej
  • słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii
  • uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych
  • uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych:
  • ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku
Tydzień 2 – Idzie zima ze śniegiem
  • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie, w bliskim otoczeniu przedszkola
  • dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie zimą
  • poznawanie wybranych zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy (niska temperatura, opady śniegu itp.).
  • ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku
  • skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela
  • maszerowanie w rytmie wystukiwanym na bębenku lub wyklaskiwanym przez nauczyciela
  • nazywanie: elementów pogody, części mieszkania, pomieszczeń przedszkolnych itp.
  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
  • porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek)
  • uczestniczenie we wspólnych zabawach
    oglądanie reprodukcji znanych powszechnie obrazów i swobodne wypowiadanie się na ich temat
  • rysowanie, malowanie – korzystanie z różnych materiałów i przyborów
  • wycinanie, wydzieranie, składanie papieru
  • tworzenie kompozycji z różnych materiałów i tworzyw (kolaż)
  • słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii
  • śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.
  • uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
  • poznawanie sposobu gry na instrumentach perkusyjnych.
  • uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych
Tydzień 3 – W oczekiwaniu na święta
  • kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami (np.: Bożego Narodzenia, Wielkanocy), przejmowanych od pokoleń
  • maszerowanie w rytmie wystukiwanym na bębenku lub wyklaskiwanym przez nauczyciela
  • słuchanie i powtarzanie podanych słów, zdań
  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
  • obserwowanie czynności wykonywanych przez osoby i naśladowanie tych czynności (np. zabawa Rób to co ja)
  • układanie przedmiotów według poleceń nauczyciela
  • rytmiczne powtarzanie rymowanek, wierszy, tekstów piosenek
  • – określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, w, przed, za, obok
  • liczenie wyodrębnianych przedmiotów, z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika,liczenie na palcach
  • porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek)
  • dostrzeganie piękna wokół siebie, np. wystroju sali przedszkolnej, różnorodności roślin (kolorów, zapachów, kształtów kwiatów) występujących w ogrodzie przedszkolnym
  • rozpoznawanie i nazywanie barw podstawowych (czerwona, żółta, niebieska) i wybranych barw pochodnych (zielona, pomarańczowa, fioletowa)
  • uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych
  • uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych
Tydzień 4 – Projekt Książka
  • wybieranie książeczek do czytania
  • samodzielne oglądanie książeczek, czytanie na niby
  • wdrażanie do dbania o książki, właściwego obchodzenia się z nimi
  • wykonywanie dekoracji do kącika książki, np. ilustracji do ulubionych książek
  • poznawanie budowy książki (okładka, strona redakcyjna, ilustracje)
  • ustalanie sposobu korzystania z książek
  • słuchanie wierszy, krótkich opowiadań o prostej fabule – polskich i zagranicznych autorów
  • tworzenie własnych książeczek o tematyce bliskiej dzieciom.
  • wykonywanie czynności wymagających analizy, syntezy, porównywania, klasyfikowania.
  • skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela
  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu
  • oglądanie ilustracji w książkach dla dzieci
  • dzielenie się wrażeniami na temat obejrzanych filmów

LISTOPAD u „Krasnoludków”

Tydzień 1 – Rodzina – największy skarb
  • podawanie imion: mamy, taty, brata, siostry
  • nazywanie członków bliższej rodziny i dalszej rodziny: mama, tata, brat, siostra, babcia, dziadek, wujek, ciocia
  • podawanie wiadomości na temat ważniejszych wydarzeń z życia rodzinnego.
  • wzajemne okazywanie sobie uczuć.
  • przestrzeganie istniejących (wprowadzonych w rodzinie, w grupie przedszkolnej) zasad społecznych.
  • obserwowanie: tego, co znajduje się najbliżej dziecka; czynności wykonywanych przez różne osoby; próby ich naśladowania.
  • rozwiązywanie prostych zagadek.
  • zapamiętywanie prostych, krótkich rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.
  • skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
  • maszerowanie w rytmie wystukiwanym na bębenku lub wyklaskiwanym przez nauczyciela.
  • słuchanie i powtarzanie podanych słów, zdań.
  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
  • wyszukiwanie takich samych obrazków, zabawek
  • układanie przedmiotów według poleceń nauczyciela.
  • rytmiczne powtarzanie rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.
  • wskazywanie u siebie części ciała wymienionych przez nauczyciela
  • nazywanie wybranych części ciała.
  • porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek)
  • dobieranie przedmiotów w pary funkcyjne (np. buty pasują na nogi).
  • słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
  • uczestniczenie w zabawach w kąciku muzycznym; poznawanie grzechotki, kołatki, bębenka, tamburynu.
  • uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych organizowanych metodą opowieści ruchowej
Tydzień 2 – Mój dom
  • obserwowanie, poznawanie najbliższego środowiska.
  • rozpoznawanie i nazywanie wybranych zwierząt hodowanych w domu.
  • podawanie imion: mamy, taty, brata, siostry
  • nazywanie członków bliższej rodziny i dalszej rodziny: mama, tata, brat, siostra, babcia, dziadek, wujek, ciocia
  • podawanie wiadomości na temat ważniejszych wydarzeń z życia rodzinnego.
  • nazywanie: elementów pogody, części mieszkania, pomieszczeń przedszkolnych itp.
  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
  • posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym.
  • dostrzeganie w otoczeniu przedmiotów o różnych kształtach
  • układanie dowolnych kompozycji z klocków w kształcie figur geometrycznych.
  • poznawanie wybranych urządzeń gospodarstwa domowego.
  • słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
  • uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych z elementem skoku, podskoku
Tydzień 3 – Moje prawa i obowiązki
  • dostrzeganie potrzeb wyższych innych osób
  • dzielenie się z innymi własnymi radościami i smutkami oraz przejawianie empatii.
  • przestrzeganie umów dotyczących zgodnego funkcjonowania w grupie
  • przestrzeganie istniejących (wprowadzonych w rodzinie, w grupie przedszkolnej) zasad społecznych.
  • nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie
  • uczestniczenie we wspólnych zabawach organizowanych przez nauczyciela.
  • mówienie o własnych potrzebach
  • odpowiadanie na zadane pytania
  • dzielenie się swoimi przeżyciami.
  • skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
  • porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek)
  • dopasowywanie i dobieranie przedmiotów tak, aby tworzyły pewną całość (np. to są klocki do budowania wieży, a te – do ułożenia domku)
  • dobieranie przedmiotów w pary funkcyjne (np. buty pasują na nogi).
  • słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
  • odpowiednie reagowanie na różne sygnały dźwiękowe.
  • uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych z elementem czworakowania
Tydzień 4 – Moje zdrowie i bezpieczeństwo
  • dbanie o higienę poprzez:
  • częste mycie rąk, zwłaszcza przed jedzeniem
  • prawidłowe mycie zębów po posiłkach
  • codzienne mycie całego ciała
  • codzienną zmianę bielizny
  • dbanie o czystość odzieży, obuwia
  • korzystanie ze swojego ręcznika, grzebienia, swojej szczoteczki
  • samodzielne korzystanie z toalety
  • utrzymywanie porządku w miejscu zabawy.
  • przezwyciężanie niechęci do jedzenia nieznanych potraw
  • spożywanie owoców i warzyw, ograniczanie spożywania słodyczy, chipsów.
  • przestrzeganie ustalonych zasad korzystania ze sprzętu rekreacyjnego i sportowego.
  • skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
  • porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
  • uczestniczenie we wspólnych zabawach.
  • słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
  • uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych
  • uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
  • uczestniczenie w zabawach orientacyjno- porządkowych

PAŹDZIERNIK u „Krasnoludków”

Tydzień 1 – Jesień w sadzie
  • korzystanie z własnych zmysłów w tym rozpoznawanie smaku oraz zapachu
  • spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
  • rozwijanie sprawności całego ciała, nabywanie koordynacji ruchowej.
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,.
  • podejmowanie prób wspólnych zabaw, dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi.
  • odpowiadanie na pytania, wypowiadanie się prostymi zdaniami.
  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowani,
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
  • rozpoznawanie wybranych owoców po wyglądzie, kształcie, smaku,
  • liczenie palców, przedmiotów itp.,
  • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
  • Udział w spotkaniu z Policjantem – „Bezpieczna droga do domu
Tydzień 2 – Jesień w ogrodzie
  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych)
  • nabywanie koordynacji ruchowej
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych ,rytmiczne poruszanie się przy muzyce
  • ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku
  • nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie, oraz podejmowanie prób wspólnych zabaw
  • stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy)
  • poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ubiór tych osób
  • słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia
  • słuchanie wierszy, opowiadań odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego
  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu
  • używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki
  • układanie prostych kompozycji, mozaik, obrazków z figur geometrycznych
  • rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw; rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu
  • udział w koncercie organizowanym w ramach cyklu Klub Małego Muzyka
Tydzień 3 – O sobie samym
  • wskazywanie części ciała i ich nazywanie,
  • określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu
  • składanie ubrań przed leżakowaniem.
  • nazywanie wybranych części ciała,
  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych,
  • rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała,
  • poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności,
  • określanie swoich ulubionych zabaw, zajęć,
  • współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw.
  • powtarzanie krótkich rymowanek,
  • rozpoznawanie zapisu własnego imienia.
  • dotykanie swojego ciała, zabawy z wykorzystaniem palców, dłoni, głowy, ramion itd.; oglądanie siebie w lustrze,
  • wskazywanie wymienionych części ciała
Tydzień 4 – Moje zmysły
  • korzystanie z własnych zmysłów,
  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu,
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
  • uważne słuchanie rozmówcy,
  • sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki,
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami.
  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
  • uczestniczenie w zabawach rozwijających umiejętność poznawania samego siebie,
  • rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu,
  • wskazywanie wymienionych części ciała

 WRZESIEŃ U „Krasnoludków” 

Tydzień I i II – Pierwszy raz w przedszkolu:
  • Poznajemy i utrwalamy imiona kolegów i koleżanek.
  • Poznajemy zasady bezpieczeństwa obowiązujące w naszej sali i  dotyczące korzystania ze sprzętu terenowego w ogrodzie przedszkolnym.
  • Wdrażamy się do zgodnej zabawy wspólnymi zabawkami.
  • Kształtujemy nawyk odkładania zabawek na wyznaczone miejsce.
  • Wdrażamy się do uważnego słuchania czytanego tekstu, reagowania na sygnały słowne i dźwiękowe, kształtujemy słuch i poczucie rytmu oraz wyobraźnię twórczą i odtwórczą.
  • Kształtujemy umiejętność poruszania się w kole wiązanym.
  • Rozwijamy umiejętność posługiwania się określeniami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni.
  • Poznajemy zasady zgodnej zabawy i kodeksu grupowego.
  • Rozpoznajemy i naśladujemy emocje: złość, smutek, radość, strach.
  • Kształtujemy codzienne nawyki higieniczne oraz dotyczące samoobsługi, ubierania i rozbierania się, samodzielnego jedzenia.
Tydzień III – Nadeszła jesień:
  • Przestrzegamy zasad zgodnej zabawy i  kodeksu grupowego.
  • Porządkujemy zabawki po skończonej zabawie.
  • Doskonalimy codzienne nawyki higieniczne i samoobsługowe.
  • Wdrażamy się do uważnego słuchania wierszy i opowiadań.
  • Poznajemy nazwy wybranych drzew oraz segregujemy liście według kształtu i dopasowujemy je do ich rysunków.
  • Obserwujemy zmieniającą się przyrodę oraz poznajemy charakterystyczne oznaki jesieni.
  • Uczymy się rozpoznawać dźwięki wysokie i niskie , śpiewamy piosenki.
  • Poznajemy określenia: długi, krótki, dłuższy, krótszy, węższy, szerszy.
  • Wyklejamy sylwety zwierząt oraz naśladujemy ich głosy i dźwięki.
  • Uczestniczymy w zabawach ruchowych, orientacyjno-porządkowych, rozwijających spostrzegawczość oraz utrwalających znajomość kolorów.
Tydzień IV – Co robią zwierzęta jesienią:
  • Przestrzegamy zasad zgodnej zabawy i  kodeksu grupowego.
  • Porządkujemy zabawki po skończonej zabawie.
  • Doskonalimy codzienne nawyki higieniczne i samoobsługowe.
  • Kształtujemy umiejętność odpowiadania na pytania dotyczące utworów literackich (wierszy, opowiadań, bajek).
  • Rozpoznajemy i nazywamy wybrane zwierzęta leśne.
  • Wskazujemy i wymieniamy wybrane części ciała.
  • Kształtujemy poczucie szacunku i opiekuńczy stosunek względem zwierząt.
  • Uczestniczymy w zabawach ruchowych na świeżym powietrzu.
  • Świętujemy Dzień Przedszkolaka oraz Dzień Chłopaka.
Skip to content