Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa oraz reguł zabawy.
Uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych.
Rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.
Naturalne zabawy badawcze, np. poznawanie właściwości różnych materiałów w bezpośrednim z nimi kontakcie (budowanie babek z piasku, gniecenie papieru, lepienie bałwana itp.).
Odgrywanie różnych ról w zabawach tematycznych.
Tydzień II – Lubimy czytać książki.
Wdrażanie do szanowania książek.
Słuchanie utworów literatury dziecięcej, nauka wybranych (krótkich) wierszy na pamięć.
Oglądanie książek i albumów, encyklopedii.
Budzenie zainteresowań książką.
Oglądanie filmu edukacyjnego Jak powstaje książka?
Opowiadanie o sposobach spędzania wolnego czasu w różnych miejscach.
Porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. książka do książek, kredki do kredek).
Tydzień III – Nadchodzi lato!
Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie latem.
Poznanie pogody i zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla lata.
Wdrażamy się do zgodnej zabawy wspólnymi zabawkami, stosujemy zwroty grzecznościowe, nawiązujemy relacje rówieśnicze.
Przestrzegamy umów i zasad regulujących współżycie w grupie.
Kształtujemy nawyk odkładania zabawek na wyznaczone miejsce.
Dbamy o higienę poprzez prawidłowe mycie rąk po pobycie w toalecie i zabawach w ogrodzie przedszkolnym.
Podejmujemy próby wypowiadania się zdaniami na temat wysłuchanego tekstu, wzbogacamy swoje słownictwo.
Uczestniczymy w zabawach na świeżym powietrzu i spacerach w okolicy przedszkola.
Dzielenie się swoimi planami wakacyjnymi – budowanie wypowiedzi w sposób zrozumiały dla otoczenia.
Wymieniamy, dokąd można pojechać na wakacje i miło spędzić czas z rodziną.
Doskonalimy sprawność i koordynację ruchową, kształtujemy świadomość poprawnej postawy ciała, zwiększamy wytrzymałość i siłę mięśni.
Określamy, jakimi środkami transportu można wybrać się na wakacje z rodziną.
Określamy liczebność zbiorów i przeliczamy w dostępnym dla siebie zakresie.
Wymieniamy, co przyda się na wakacjach w górach, nad morzem, w lesie, nad jeziorem.
Dowiadujemy się, jakich zasad należy przestrzegać podczas wakacyjnego odpoczynku .
Kształtujemy codzienne nawyki higieniczne oraz dotyczące samoobsługi, ubierania i rozbierania się, samodzielnego jedzenia.
Maj u „Krasnoludków”
Tydzień I – Moja miejscowość, mój region
Określanie miejsca zamieszkania (wieś, miasto).
Nazywanie swojej miejscowości, poznawanie jej historii, ważniejszych obiektów i miejsc.
Zwracanie uwagi na piękno najbliższego otoczenia (architektury, krajobrazu, zjawisk atmosferycznych, okazów przyrodniczych itp.).
Uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych.
Rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.
Naturalne zabawy badawcze, np. poznawanie właściwości różnych materiałów w bezpośrednim z nimi kontakcie (budowanie babek z piasku, gniecenie papieru, lepienie bałwana itp.).
Zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach.
Porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi.
Używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki.
Układanie prostych kompozycji z figur geometrycznych według podanego wzoru.
Obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie.
STYCZEŃ u „Krasnoludków”
Tydzień I – Mijają dni, miesiące, lata
Kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami (np.: Bożego Narodzenia, Wielkanocy), przejmowanych od pokoleń.
Współdecydowanie przy wyborze ubrania, zabawki, zabawy.
Poznawanie własnych możliwości w toku wykonywania różnych czynności i w konfrontacji z rówieśnikami (określanie: sam potrafię…).
Uczestniczenie we wspólnych zabawach organizowanych przez nauczyciela.
Odpowiadanie na zadane pytania.
dzielenie się swoimi przeżyciami.
Dostrzeganie rytmu w ciągu ułożonych przedmiotów lub ułożonego tworzywa przyrodniczego; próby kontynuowania dostrzeżonego rytmu.
Dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy.
Uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa.
Tydzień II – Zima i zwierzęta
Obserwowanie przyrody w naturalnym otoczeniu, podczas pobytu na świeżym powietrzu w ogrodzie przedszkolnym oraz podczas spacerów i wycieczek.
Nazywanie ptaków odwiedzających karmnik; dokarmianie ich.
Obserwowanie bliższego i dalszego otoczenia w różnych okolicznościach; dostrzeganie różnic, określanie ich (np. obserwowanie zmian zachodzących w otoczeniu podczas kolejnych pór roku).
Rozpoznawanie i nazywanie figur, znaków, symboli.
Wyszukiwanie przedmiotów po usłyszeniu ich nazw.
Liczenie na palcach.
Dostrzeganie w otoczeniu przedmiotów o różnych kształtach.
Układanie dowolnych kompozycji z klocków w kształcie figur geometrycznych.
Uczestniczenie we wspólnych zabawach organizowanych przez nauczyciela.
Słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
Uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa.
Tydzień III – Babcia i Dziadek
Nazywanie członków bliższej rodziny i dalszej rodziny: mama, tata, brat, siostra, babcia, dziadek, wujek, ciocia.
Dzielenie się informacjami dotyczącymi rodzinnych świąt.
Uczestniczenie w przedszkolnych spotkaniach (uroczystościach) z rodzicami, dziadkami z okazji ich świąt; wręczanie upominków, przedstawianie krótkiego programu artystycznego.
Wzajemne okazywanie sobie uczuć.
Uczestniczenie we wspólnych zabawach organizowanych przez nauczyciela.
Odpowiadanie na zadane pytania.
Występowanie w krótkich montażach słowno-muzycznych z okazji Dnia Babci i Dziadka.
Słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej
uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa.
Tydzień IV – Projekt TEATR
Uczestniczenie w różnych zabawach ruchowo-naśladowczych.
Recytowanie rymowanek, wierszy, połączone z odpowiednią mimiką, odpowiednim gestem, ruchem.
Odgrywanie różnych ról w zabawach tematycznych.
Uczestniczenie w przedstawieniach wystawianych przez starszych kolegów.
Uczestniczenie w przygotowywaniu rekwizytów, elementów scenografii, strojów do przedstawień parateatralnych.
Słuchanie utworów instrumentalnych, np. muzyki filmowej.
Słuchanie i powtarzanie podanych słów, zdań.
Organizowanie zabaw parateatralnych oraz tworzenie warunków do podejmowania twórczej aktywności dzieci związanej z szeroko pojętą twórczością teatralną.
Proponowanie różnych form aktywności twórczej w celu zaspokajania indywidualnych potrzeb dzieci oraz stwarzanie warunków do rozpoznawania przez dzieci własnych możliwości.
Rozwijanie kreatywności dzieci poprzez podejmowanie działań: ruchowych, językowych, plastycznych, muzycznych, parateatralnych.
Nabywanie umiejętności aktorskich (poprawna wymowa, modulowanie głosem, panowanie nad intonacją).
Wzbogacanie dziecięcego słownictwa o pojęcia związane z teatrem.
Rozwijanie sprawności językowej.
Wyzwalanie twórczej ekspresji i rozwijanie wyobraźni.
Rozwijanie umiejętności współpracy w grupie (szukanie kompromisu, branie odpowiedzialności za efekt końcowy wspólnych działań).
Tworzenie warunków do angażowania się rodziców w wydarzenia przedszkolne.
GRUDZIEŃ u „Krasnoludków”
Tydzień I – Jak wyglądał świat przed milionami lat
Poznawanie prehistorycznych zwierząt i roślin występujących na Ziemi przed milionami lat.
Słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów. skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Układanie przedmiotów według poleceń nauczyciela.
Rytmiczne powtarzanie rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.
Rozwijanie orientacji przestrzennej poprzez poznawanie części ciała oraz określanie położenia przedmiotów względem siebie.
Liczenie wyodrębnianych przedmiotów, z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika, liczenie na palcach.
Porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność .
Dostrzeganie piękna wokół siebie, np. wystroju sali przedszkolnej, różnorodności roślin.
Rozpoznawanie i nazywanie barw podstawowych (czerwona, żółta, niebieska) i wybranych barw pochodnych (zielona, pomarańczowa, fioletowa).
Uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych.
Uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa.
Uczestniczenie w zabawach ruchowych.
Tydzień IV – Projekt Książka
Wybieranie książeczek do czytania.
Samodzielne oglądanie książeczek, czytanie na niby.
Wdrażanie do dbania o książki, właściwego obchodzenia się z nimi.
Wykonywanie dekoracji do kącika książki, np. ilustracji do ulubionych książek.
Poznawanie budowy książki (okładka, strona redakcyjna, ilustracje).
Ustalanie sposobu korzystania z książek.
Słuchanie wierszy, krótkich opowiadań o prostej fabule – polskich i zagranicznych autorów.
Tworzenie własnych książeczek o tematyce bliskiej dzieciom.
Skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Oglądanie ilustracji w książkach dla dzieci.
Dzielenie się wrażeniami na temat obejrzanych filmów.
LISTOPAD u „Krasnoludków”
Tydzień I – Rodzina – największy skarb
Podawanie imion: mamy, taty, brata, siostry.
Nazywanie członków bliższej rodziny i dalszej rodziny: mama, tata, brat, siostra, babcia, dziadek, wujek, ciocia.
Podawanie wiadomości na temat ważniejszych wydarzeń z życia rodzinnego.
Wzajemne okazywanie sobie uczuć.
Przestrzeganie istniejących (wprowadzonych w rodzinie, w grupie przedszkolnej) zasad społecznych.
Obserwowanie: tego, co znajduje się najbliżej dziecka; czynności wykonywanych przez różne osoby; próby ich naśladowania.
Rozwiązywanie prostych zagadek.
Zapamiętywanie prostych, krótkich rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.
Skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Maszerowanie w rytmie wystukiwanym na bębenku lub wyklaskiwanym przez nauczyciela.
Słuchanie i powtarzanie podanych słów, zdań.
Odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Wyszukiwanie takich samych obrazków, zabawek.
Układanie przedmiotów według poleceń nauczyciela.
Rytmiczne powtarzanie rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.
Wskazywanie u siebie części ciała wymienionych przez nauczyciela.
Nazywanie wybranych części ciała.
Porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
Dobieranie przedmiotów w pary funkcyjne (np. buty pasują na nogi).
Słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
Uczestniczenie w zabawach w kąciku muzycznym; poznawanie grzechotki, kołatki, bębenka, tamburynu.
Uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa.
Uczestniczenie w zabawach ruchowych organizowanych metodą opowieści ruchowej.
Tydzień II – Mój dom
Obserwowanie, poznawanie najbliższego środowiska.
Rozpoznawanie i nazywanie wybranych zwierząt hodowanych w domu.
Podawanie imion: mamy, taty, brata, siostry.
Nazywanie członków bliższej rodziny i dalszej rodziny: mama, tata, brat, siostra, babcia, dziadek, wujek, ciocia.
Podawanie wiadomości na temat ważniejszych wydarzeń z życia rodzinnego.
Nazywanie: elementów pogody, części mieszkania, pomieszczeń przedszkolnych itp.
Odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym.
Dostrzeganie w otoczeniu przedmiotów o różnych kształtach.
Układanie dowolnych kompozycji z klocków w kształcie figur geometrycznych.
Poznawanie wybranych urządzeń gospodarstwa domowego.
Słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
Uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa.
Uczestniczenie w zabawach ruchowych z elementem skoku, podskoku.
Tydzień III – Moje prawa i obowiązki
Dostrzeganie potrzeb wyższych innych osób.
Dzielenie się z innymi własnymi radościami i smutkami oraz przejawianie empatii.
Przestrzeganie umów dotyczących zgodnego funkcjonowania w grupie.
Przestrzeganie istniejących (wprowadzonych w rodzinie, w grupie przedszkolnej) zasad społecznych.
Nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.
Uczestniczenie we wspólnych zabawach organizowanych przez nauczyciela.
Mówienie o własnych potrzebach.
Odpowiadanie na zadane pytania.
Dzielenie się swoimi przeżyciami.
Skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
Dopasowywanie i dobieranie przedmiotów tak, aby tworzyły pewną całość (np. to są klocki do budowania wieży, a te – do ułożenia domku).
Dobieranie przedmiotów w pary funkcyjne (np. buty pasują na nogi).
Słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
Odpowiednie reagowanie na różne sygnały dźwiękowe.
Uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa.
Uczestniczenie w zabawach ruchowych z elementem czworakowania.
Tydzień IV – Moje zdrowie i bezpieczeństwo
Dbanie o higienę.
Częste mycie rąk, zwłaszcza przed jedzeniem.
Prawidłowe mycie zębów po posiłkach.
Codzienne mycie całego ciała.
Codzienna zmiana bielizny.
Dbanie o czystość odzieży, obuwia.
Korzystanie ze swojego ręcznika, grzebienia, swojej szczoteczki.
Samodzielne korzystanie z toalety.
Utrzymywanie porządku w miejscu zabawy.
Przezwyciężanie niechęci do jedzenia nieznanych potraw.
Spożywanie owoców i warzyw, ograniczanie spożywania słodyczy, chipsów.
Przestrzeganie ustalonych zasad korzystania ze sprzętu rekreacyjnego i sportowego.
Skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
Uczestniczenie we wspólnych zabawach.
Słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
Uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych.
Uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa.
Uczestniczenie w zabawach orientacyjno- porządkowych.
PAŹDZIERNIK u „Krasnoludków”
Tydzień I – Jesień w sadzie
Korzystanie z własnych zmysłów w tym rozpoznawanie smaku oraz zapachu.
Spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
Rozwijanie sprawności całego ciała, nabywanie koordynacji ruchowej.
Uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem.
Podejmowanie prób wspólnych zabaw, dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi.
Odpowiadanie na pytania, wypowiadanie się prostymi zdaniami.
Reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu.
Rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
Rozpoznawanie wybranych owoców po wyglądzie, kształcie, smaku.
Liczenie palców, przedmiotów itp.
Składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
Udział w spotkaniu z Policjantem – „Bezpieczna droga do domu”.
Tydzień II – Jesień w ogrodzie
Rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych).
Nabywanie koordynacji ruchowej.
Uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych ,rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
Ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku.
Nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie, oraz podejmowanie prób wspólnych zabaw.
Stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy).
Poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ubiór tych osób.
Słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia.
Słuchanie wierszy, opowiadań odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.
Wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu.
Używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki.
Układanie prostych kompozycji, mozaik, obrazków z figur geometrycznych.
Rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw; rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu.
Udział w koncercie organizowanym w ramach cyklu Klub Małego Muzyka.
Tydzień III – O sobie samym
Wskazywanie części ciała i ich nazywanie.
Określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu.
Składanie ubrań przed leżakowaniem.
Nazywanie wybranych części ciała,
Nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała.
Poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.
Określanie swoich ulubionych zabaw, zajęć.
Współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw.
Powtarzanie krótkich rymowanek.
Rozpoznawanie zapisu własnego imienia.
Dotykanie swojego ciała, zabawy z wykorzystaniem palców, dłoni, głowy, ramion itd.; oglądanie siebie w lustrze.
Wskazywanie wymienionych części ciała.
Tydzień IV – Moje zmysły
Korzystanie z własnych zmysłów.
Reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu.
Rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
Uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem.
Uważne słuchanie rozmówcy.
Sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki.
Wypowiadanie się prostymi zdaniami.
Śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą.
Uczestniczenie w zabawach rozwijających umiejętność poznawania samego siebie.
Rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu.
Wskazywanie wymienionych części ciała.
WRZESIEŃ U „Krasnoludków”
Tydzień I i II – Pierwszy raz w przedszkolu:
Poznajemy i utrwalamy imiona kolegów i koleżanek.
Poznajemy zasady bezpieczeństwa obowiązujące w naszej sali i dotyczące korzystania ze sprzętu terenowego w ogrodzie przedszkolnym.
Wdrażamy się do zgodnej zabawy wspólnymi zabawkami.
Kształtujemy nawyk odkładania zabawek na wyznaczone miejsce.
Wdrażamy się do uważnego słuchania czytanego tekstu, reagowania na sygnały słowne i dźwiękowe, kształtujemy słuch i poczucie rytmu oraz wyobraźnię twórczą i odtwórczą.
Kształtujemy umiejętność poruszania się w kole wiązanym.
Rozwijamy umiejętność posługiwania się określeniami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni.
Poznajemy zasady zgodnej zabawy i kodeksu grupowego.
Rozpoznajemy i naśladujemy emocje: złość, smutek, radość, strach.
Kształtujemy codzienne nawyki higieniczne oraz dotyczące samoobsługi, ubierania i rozbierania się, samodzielnego jedzenia.
Tydzień III – Nadeszła jesień:
Przestrzegamy zasad zgodnej zabawy i kodeksu grupowego.
Porządkujemy zabawki po skończonej zabawie.
Doskonalimy codzienne nawyki higieniczne i samoobsługowe.
Wdrażamy się do uważnego słuchania wierszy i opowiadań.
Poznajemy nazwy wybranych drzew oraz segregujemy liście według kształtu i dopasowujemy je do ich rysunków.
Obserwujemy zmieniającą się przyrodę oraz poznajemy charakterystyczne oznaki jesieni.
Uczymy się rozpoznawać dźwięki wysokie i niskie , śpiewamy piosenki.