News Feed

Dokumenty 90x80
Ziemia w naszych rekach 90x80
nekrolog J. Szeszko_1 90x80
Wielkanoc 2024 90x80

Krasnale

CZERWIEC u „Krasnoludków”

Tydzień I – Dzień Dziecka. 
  • Poznanie zwyczaju obchodzenia Dnia Dziecka.
  • Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa oraz reguł zabawy.
  • Uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych.
  • Rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.
  • Naturalne zabawy badawcze, np. poznawanie właściwości różnych materiałów w bezpośrednim z nimi kontakcie (budowanie babek z piasku, gniecenie papieru, lepienie bałwana itp.).
  • Odgrywanie różnych ról w zabawach tematycznych.
Tydzień II – Lubimy czytać książki.
  • Wdrażanie do szanowania książek.
  • Słuchanie utworów literatury dziecięcej,  nauka wybranych (krótkich) wierszy na pamięć.
  • Oglądanie książek i albumów, encyklopedii.
  • Budzenie zainteresowań książką. 
  • Oglądanie filmu edukacyjnego Jak powstaje książka?
  • Opowiadanie o sposobach spędzania wolnego czasu w różnych miejscach.
  • Porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. książka do książek, kredki do kredek).
Tydzień III – Nadchodzi lato!
  • Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie latem.
  • Poznanie pogody i zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla lata.
  • Wdrażamy się do zgodnej zabawy wspólnymi zabawkami, stosujemy zwroty grzecznościowe, nawiązujemy relacje rówieśnicze.
  • Przestrzegamy umów i zasad regulujących współżycie w grupie.
  • Kształtujemy nawyk odkładania zabawek na wyznaczone miejsce.
  • Dbamy o higienę poprzez prawidłowe mycie rąk po pobycie w toalecie i zabawach w ogrodzie przedszkolnym.
  • Podejmujemy próby wypowiadania się zdaniami na temat wysłuchanego tekstu, wzbogacamy swoje słownictwo.
  • Uczestniczymy w zabawach na świeżym powietrzu i spacerach w okolicy przedszkola.
  • Poznajemy sposoby ochrony przed słońcem.
Tydzień IV – To już wakacje!
  • Poznawanie wybranych regionów Polski: morze, góry.
  • Dzielenie się swoimi planami wakacyjnymi – budowanie wypowiedzi w sposób zrozumiały dla otoczenia.
  • Wymieniamy, dokąd można pojechać na wakacje i miło spędzić czas z rodziną.
  • Doskonalimy sprawność i koordynację ruchową, kształtujemy świadomość poprawnej postawy ciała, zwiększamy wytrzymałość i siłę mięśni.
  • Określamy, jakimi środkami transportu można wybrać się na wakacje z rodziną.
  • Określamy liczebność zbiorów i przeliczamy w dostępnym dla siebie zakresie.
  • Wymieniamy, co przyda się na wakacjach w górach, nad morzem, w lesie, nad jeziorem.
  • Dowiadujemy się, jakich zasad należy przestrzegać podczas wakacyjnego odpoczynku .
  • Kształtujemy codzienne nawyki higieniczne oraz dotyczące samoobsługi, ubierania i rozbierania się, samodzielnego jedzenia.

Maj u „Krasnoludków”

Tydzień I – Moja miejscowość, mój region 
  • Określanie miejsca zamieszkania (wieś, miasto).
  • Nazywanie swojej miejscowości, poznawanie jej historii, ważniejszych obiektów i miejsc.
  • Zwracanie uwagi na piękno najbliższego otoczenia (architektury, krajobrazu, zjawisk atmosferycznych, okazów przyrodniczych itp.).
  • Uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych.
  • Rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.
  • Naturalne zabawy badawcze, np. poznawanie właściwości różnych materiałów w bezpośrednim z nimi kontakcie (budowanie babek z piasku, gniecenie papieru, lepienie bałwana itp.).
  • Odgrywanie różnych ról w zabawach tematycznych.
Tydzień II – Moja ojczyzna
  • Poznawanie symboli narodowych: flagi, godła, hymnu narodowego.
  • Słuchanie utworów literatury dziecięcej, tematycznie związanej z Polską; nauka wybranych (krótkich) wierszy na pamięć.
  • Zabawy ruchowe: Polska i jej sąsiedzi, Biel i czerwień, Nasza flaga.
  • Oglądanie książek i albumów o miastach oraz o symbolach Polski.
  • Oglądanie filmu edukacyjnego Polak mały.
  • Opowiadanie o sposobach spędzania wolnego czasu w różnych miejscach.
  • Słuchanie wiersza Z. Dmitrocy Legenda o warszawskiej Syrence.
  • Porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).

Tydzień III – Łąka w maju
  • Obserwowanie, w sposób bezpośredni, zmian zachodzących latem w przyrodzie.
  • Poznawanie wybranych owadów, np.: pszczół, motyli.
  • Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, np. poprzez wspólne wykonywanie albumów tematycznych o wybranych grupach roślin lub zwierząt.
  • Liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
  • Malowanie: palcami, dłonią, pędzlem.
  • Zabawa ruchowa z chustą animacyjną – Mieszkańcy łąki.
  • Improwizacja ruchowa do muzyki poważnej Nad pięknym modrym Dunajem.
  • Ćwiczenia słuchowe Skąd ten dźwięk?
  • Ćwiczenia oddechowe Spokojnie oddychamy na łące.
  • Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Tęczowa łąka – wdrażanie do uważnego słuchania tekstów literackich.
Tydzień IV – Święto rodziców
  • Podawanie wiadomości na temat ważniejszych wydarzeń z życia rodzinnego.
  • Opowiadanie o ulubionych zajęciach domowych poszczególnych członków rodziny.
  • Dzielenie się informacjami dotyczącymi rodzinnych świąt.
  • Układanie historyjki obrazkowej (3 obrazki) według kolejności zdarzeń.
  • Wyrażanie swoich myśli, przeżyć w kontaktach z drugą osobą.
  • Zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała – Rośniemy…
  • Zabawa konstrukcyjna Budujemy domy dla naszych rodzin
  • Muzyczne improwizacje ruchowe w parach
  • Zabawa ruchowa Razem jest weselej – kształtowanie pozytywnych relacji w rodzinie.
  • Czytanie globalne wyrazów mama, tata.
  • Rysowanie członków własnej rodziny.
  • Prezentowanie na forum swoich umiejętności.

Kwiecień u „Krasnoludków”

Tydzień I –  Zwierzęta z dżungli i sawanny
  • Poznawanie przedstawicieli zwierząt egzotycznych.
  • Rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.
  • Wzbogacanie wiadomości na temat życia krokodyli.
  •  Rozwijanie koncentracji uwagi.
  • Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat.
  • Ilustrowanie ruchem tekstu piosenki o żyrafie.
  • Utrwalanie pojęcia: duży, mały.
  • Ćwiczenie graficzne Małpie figle.
  • Rozwijanie zainteresowania przyrodą.
  • Wzbogacenie zasobu słownictwa poprzez wysłuchanie opowiadań i wierszy o egzotycznych zwierzętach.
  • Rozwijanie zdolności plastycznych- malowanie po dużych pionowych powierzchniach.
  • Rozpoznawanie różnych odgłosów, dźwięków wydawanych przez zwierzęta.
Tydzień II – Wiosenne powroty
  • Omawianie życia ptaków wiosną (budowanie gniazd).
  • Nazywanie cech przedmiotów: kształt, barwa, faktura, wydawany dźwięk, funkcja (np. do czego służy samochód).
  • Układanie figur, patyczków, klocków według podanego wzoru.
  • Tworzenie konstrukcji przestrzennych według własnych pomysłów.
  • Wzbogacanie wiedzy o ptakach.
  • Wzbudzanie zainteresowania muzyką poważną.
  • Rozwijanie poczucia rytmu.
  • Usprawnianie umiejętności liczenia.
  • Poszerzanie mowy czynnej.
  • Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku z nadejściem wiosny – powroty ptaków, pojawiające się pierwsze kwiaty.
  • Uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.

Tydzień III – Wiosna na wsi
  • Wzbogacanie wiedzy o zwierzętach żyjących na wsi.
  • Poznawanie wybranych zwierząt hodowanych na wsi (dorosłych i młodych).
  • Rozpoznawanie i nazywanie zwierząt hodowlanych.
  • Porównywanie wyglądu zwierząt dorosłych i ich potomstwa, nazywanie zwierząt.
  • Poznawanie własnych możliwości w toku wykonywania różnych czynności i w konfrontacji z rówieśnikami (określanie: sam potrafię…)
  • Poznawanie świata poprzez doświadczenia – własne i innych ludzi.
  • Uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych.
  • Rozwijanie słuchu muzycznego.
    Rozwijanie sprawności dłoni poprzez zabawy paluszkowe.
Tydzień IV -Dbamy o przyrodę
  • Poznawanie sposobów ochrony środowiska.
  • Uczestniczenie w pracach na terenie ogródka przedszkolnego (np. grabienie ziemi, wysiewanie nasion, sadzenie roślin).
  • Porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość).
  • Wzbogacanie wiedzy o sposobach ochrony przyrody.
  • Wyrabianie nawyku segregowania śmieci.
  • Kształtowanie prawidłowej postawy wobec przyrody.
  • Rozwijanie umiejętności wokalnych.
  • Zapoznanie z pracami wykonywanymi w ogrodzie.
  • Rozwijanie zmysłu węchu poprzez wąchanie kwiatów.
  • Rozwijanie świadomości ekologicznej.
  • Poszerzanie wiedzy na temat kwiatów.

Marzec u „Krasnoludków”

Tydzień I –  Zwierzęta naszych pól i lasów
  • Poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt.
  • Rozpoznawanie różnych odgłosów, dźwięków dochodzących z bliskiego otoczenia.
  • Skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
  • Uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych.
  • Słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.
  • Odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
  • Lepienie z plasteliny
  • Wycinanie, wydzieranie, składanie papieru.
  • Porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek)
  • Malowanie pędzlem.
Tydzień II – Marcowa pogoda
  • Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną.
  • Uczestniczenie w wybranych zabawach badawczych, np. badanie tonięcia i pływania ciał.
  • Poznanie termometru.
  • Rozpoznawanie dźwięków poznanych instrumentów perkusyjnych.
  • Rozwijanie poczucia rytmu.
  • Rozpoznawanie dźwięków celowo wytworzonych.
  • Rozpoznawanie odgłosów przyrody.
  • Nazywanie elementów pogody, części mieszkania, pomieszczeń przedszkolnych itp.
  • Uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.
  • Liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
  • Śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.
  • Uczestniczenie w zabawach ilustracyjnych.
  • Próby akompaniowania do piosenek na wykonanych instrumentach.
  • Uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.
Tydzień III – Wiosenne przebudzenie
  • Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku z nadejściem wiosny – powroty ptaków, pojawiające się pierwsze kwiaty.
  • Rozpoznawanie oznak nadchodzącej wiosny.
  • Stworzenie własnego ogrodu.
  • Uczestniczenie w pracach dorosłych, dbających o rośliny w ich otoczeniu.
  • Rozróżnianie i nazywanie barw – podstawowych i pochodnych.
  • Nazywanie barw dostrzeganych wokół siebie.
  • Malowanie – korzystanie z różnych materiałów i przyborów
  • Stworzenie wiosennego kolażu.
Tydzień IV -Wielkanoc
  • Kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami Wielkanocy.
  • Eksperyment: Jak sprawdzić, czy jajko jest świeże?
  • Uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami. narządów artykulacyjnych.
  • Wyszukiwanie takich samych obrazków pisanek.
  • Układanie przedmiotów w koszyczku wielkanocnym według poleceń nauczyciela.
  • Rozwijanie wyobraźni plastycznej podczas ozdabiania pisanek.
  • Rytmiczne powtarzanie rymowanek.
  • Rytmiczny podział słów (na sylaby) z pomocą nauczyciela lub samodzielnie.
  • Wykorzystanie figur geometrycznych w ćwiczeniach matematycznych, zabawach, grach.

LUTY u „Krasnoludków”

Tydzień I –  Baśnie, bajki, bajeczki
  • Porównywanie dwóch schematycznych obrazków o tej samej treści, wskazywanie różnic.
  • Dobieranie elementów pasujących do całości.
  • Rytmiczny podział słów (na sylaby) z pomocą nauczyciela lub samodzielnie.
  • Obserwowanie nauczyciela czytającego książeczki i podejmowanie prób naśladowania go (zainteresowanie nabywaniem umiejętności czytania).
  • Wybieranie książeczek do czytania.
  • Samodzielne oglądanie książeczek, czytanie na niby.
  • Zachęcanie do oglądania książeczek oraz wypowiadania się na ich temat.
  • Słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów.
  • Dzielenie się informacjami na temat ulubionych książek.
  • Wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków.
  • Wskazywanie różnic pomiędzy dwoma przedmiotami, obrazkami.
  • Zapamiętywanie prostych, krótkich rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.
  • Poruszanie się odpowiednio do wystukiwanego na bębenku lub tamburynie rytmu: marsz, bieg, podskoki.
  • Dmuchanie na przedmioty, pasek papieru przyklejony do nosa, piłeczki, waciki…
  • nazywanie przedmiotów i ich kolorów (zabawek, ubrań, pojazdów, naczyń itp.).
  • Dostrzeganie rytmu w ciągu ułożonych przedmiotów lub ułożonego tworzywa przyrodniczego; próby kontynuowania dostrzeżonego rytmu.
  • Liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
  • Porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
  • Stosowanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki.
 Tydzień II – Muzyka wokół nas
  • Śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.
  • Słuchanie utworów instrumentalnych. 
  • Uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych: ze śpiewem, rytmicznych, ilustracyjnych.
  • Uczestniczenie w zabawach w kąciku muzycznym; poznawanie grzechotki, kołatki, bębenka, tamburynu.
  • Poznawanie sposobu gry na instrumentach perkusyjnych.
  • Tworzenie własnych instrumentów z dostępnych materiałów, w tym materiałów odpadowych.
  • Próby akompaniamentu do piosenek na wykonanych instrumentach.
  • Tworzenie podkładu rytmicznego do znanych wierszy, z użyciem dostępnych instrumentów perkusyjnych.
  • Rozpoznawanie różnych odgłosów, dźwięków dochodzących z bliskiego otoczenia.
  • Rozpoznawanie dźwięków poznanych instrumentów perkusyjnych.
  • Rozpoznawanie i naśladowanie różnych odgłosów, np.: wybranych zwierząt, pojazdów.
  • Odtwarzanie proponowanego rytmu (klaskanie, tupanie).
  • Słuchanie, rozpoznawanie i naśladowanie odgłosów zwierząt, pojazdów.
  • Słuchanie i rozpoznawanie odgłosów różnych zjawisk atmosferycznych.
  • Uczestniczenie w ćwiczeniach: szczęki dolnej, języka, warg, podniebienia miękkiego, mięśni zwierających pierścień gardłowy.
  • Uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa.
  • Uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.
Tydzień III – Nie jesteśmy sami w kosmosie
  • Oglądanie książek z ilustracjami przedstawiającymi obiekty nieznane z bezpośredniej obserwacji.
  • Przyswajanie nazw: globus, wszechświat, planety, Ziemia, Księżyc.
  • Poznawanie ciekawostek na temat Ziemi i wszechświata.
  • Poznawanie przyborów, narzędzi potrzebnych do obserwowania otoczenia, np. lupy, lornetki, mikroskopu.
  • Uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
  • Uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych).
  • Rozwiązywanie prostych zagadek.
  • Uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych.
  • Liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
  • Układanie dowolnych kompozycji z klocków w kształcie figur geometrycznych.
  • Rysowanie, malowanie – korzystanie z różnych materiałów i przyborów.
  • Uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa.
Tydzień IV – Chcę być matematykiem
  • Wskazywanie części ciała i ich nazywanie.
  • Rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych).
  • Nabywanie koordynacji ruchowej.
  • Uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych.
  • Reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu.
  • Rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała.
  • Słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.
  • Reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu.
  • Powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem.
  • Określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko.
  • Zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach.
  • Porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi.
  • Używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki.
  • Układanie prostych kompozycji z figur geometrycznych według podanego wzoru.
  • Obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie.

STYCZEŃ u „Krasnoludków”

Tydzień I – Mijają dni, miesiące, lata
  • Kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami (np.: Bożego Narodzenia, Wielkanocy), przejmowanych od pokoleń.
  • Współdecydowanie przy wyborze ubrania, zabawki, zabawy.
  • Poznawanie własnych możliwości w toku wykonywania różnych czynności i w konfrontacji z rówieśnikami (określanie: sam potrafię…).
  • Uczestniczenie we wspólnych zabawach organizowanych przez nauczyciela.
  • Odpowiadanie na zadane pytania.
  • dzielenie się swoimi przeżyciami.
  • Dostrzeganie rytmu w ciągu ułożonych przedmiotów lub ułożonego tworzywa przyrodniczego; próby kontynuowania dostrzeżonego rytmu.
  • Dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy.
  • Uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa.
Tydzień II – Zima i zwierzęta
  • Obserwowanie przyrody w naturalnym otoczeniu, podczas pobytu na świeżym powietrzu w ogrodzie przedszkolnym oraz podczas spacerów i wycieczek.
  • Nazywanie ptaków odwiedzających karmnik; dokarmianie ich.
  • Obserwowanie bliższego i dalszego otoczenia w różnych okolicznościach; dostrzeganie różnic, określanie ich (np. obserwowanie zmian zachodzących w otoczeniu podczas kolejnych pór roku).
  • Rozpoznawanie i nazywanie figur, znaków, symboli.
  • Wyszukiwanie przedmiotów po usłyszeniu ich nazw.
  • Liczenie na palcach.
  • Dostrzeganie w otoczeniu przedmiotów o różnych kształtach.
  • Układanie dowolnych kompozycji z klocków w kształcie figur geometrycznych.
  • Uczestniczenie we wspólnych zabawach organizowanych przez nauczyciela.
  • Słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
  • Uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa.
Tydzień III – Babcia i Dziadek
  • Nazywanie członków bliższej rodziny i dalszej rodziny: mama, tata, brat, siostra, babcia, dziadek, wujek, ciocia.
  • Dzielenie się informacjami dotyczącymi rodzinnych świąt.
  • Uczestniczenie w przedszkolnych spotkaniach (uroczystościach) z rodzicami, dziadkami z okazji ich świąt; wręczanie upominków, przedstawianie krótkiego programu artystycznego.
  • Wzajemne okazywanie sobie uczuć.
  • Uczestniczenie we wspólnych zabawach organizowanych przez nauczyciela.
  • Odpowiadanie na zadane pytania.
  • Występowanie w krótkich montażach słowno-muzycznych z okazji Dnia Babci i Dziadka.
  • Słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej
  • uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa.
Tydzień IV – Projekt TEATR
  • Uczestniczenie w różnych zabawach ruchowo-naśladowczych.
  • Recytowanie rymowanek, wierszy, połączone z odpowiednią mimiką, odpowiednim gestem, ruchem.
  • Odgrywanie różnych ról w zabawach tematycznych.
  • Uczestniczenie w przedstawieniach wystawianych przez starszych kolegów.
  • Uczestniczenie w przygotowywaniu rekwizytów, elementów scenografii, strojów do przedstawień parateatralnych.
  • Słuchanie utworów instrumentalnych, np. muzyki filmowej.
  • Słuchanie i powtarzanie podanych słów, zdań.
  • Organizowanie zabaw parateatralnych oraz tworzenie warunków do podejmowania twórczej aktywności dzieci związanej z szeroko pojętą twórczością teatralną.
  • Proponowanie różnych form aktywności twórczej w celu zaspokajania indywidualnych potrzeb dzieci oraz stwarzanie warunków do rozpoznawania przez dzieci własnych możliwości.
  • Rozwijanie kreatywności dzieci poprzez podejmowanie działań: ruchowych, językowych, plastycznych, muzycznych, parateatralnych.
  • Nabywanie umiejętności aktorskich (poprawna wymowa, modulowanie głosem, panowanie nad intonacją).
  • Wzbogacanie dziecięcego słownictwa o pojęcia związane z teatrem.
  • Rozwijanie sprawności językowej.
  • Wyzwalanie twórczej ekspresji i rozwijanie wyobraźni.
  • Rozwijanie umiejętności współpracy w grupie (szukanie kompromisu, branie odpowiedzialności za efekt końcowy wspólnych działań).
  • Tworzenie warunków do angażowania się rodziców w wydarzenia przedszkolne.

GRUDZIEŃ u „Krasnoludków”

Tydzień I – Jak wyglądał świat przed milionami lat
  • Poznawanie prehistorycznych zwierząt i roślin występujących na Ziemi przed milionami lat.
  • Słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.
    skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
  • Odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
  • Układanie przedmiotów według poleceń nauczyciela.
  • Rytmiczne powtarzanie rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.
  • Rozwijanie orientacji przestrzennej poprzez poznawanie części ciała oraz określanie położenia przedmiotów względem siebie.
  • Określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, w, przed, za, obok.
  • Liczenie wyodrębnianych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
  • Posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym.
  • Uczestniczenie we wspólnych zabawach.
  • Lepienie z masy solnej.
  • Słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
  • Uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych.
  • Uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa.
  • Uczestniczenie w zabawach ruchowych.
  • Ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku.
Tydzień II – Idzie zima ze śniegiem
  • Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie, w bliskim otoczeniu przedszkola.
  • Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie zimą.
  • Poznawanie wybranych zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy (niska temperatura, opady śniegu itp.).
  • Ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku.
  • Skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
  • Maszerowanie w rytmie wystukiwanym na bębenku lub wyklaskiwanym przez nauczyciela.
  • Nazywanie: elementów pogody, części mieszkania, pomieszczeń przedszkolnych itp.
  • Odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
  • Porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
  • Uczestniczenie we wspólnych zabawach
    oglądanie reprodukcji znanych powszechnie obrazów i swobodne wypowiadanie się na ich temat.
  • Rysowanie, malowanie – korzystanie z różnych materiałów i przyborów.
  • Wycinanie, wydzieranie, składanie papieru.
  • Tworzenie kompozycji z różnych materiałów i tworzyw (kolaż).
  • Słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
  • Śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.
  • Uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych.
  • Poznawanie sposobu gry na instrumentach perkusyjnych.
  • Uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa.
  • Uczestniczenie w zabawach ruchowych.
Tydzień III – W oczekiwaniu na święta
  • Kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami (np.: Bożego Narodzenia, Wielkanocy), przejmowanych od pokoleń.
  • Maszerowanie w rytmie wystukiwanym na bębenku lub wyklaskiwanym przez nauczyciela.
  • Słuchanie i powtarzanie podanych słów, zdań.
  • Odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
  • Obserwowanie czynności wykonywanych przez osoby i naśladowanie tych czynności.
  • Układanie przedmiotów według poleceń nauczyciela.
  • Rytmiczne powtarzanie rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.
  • Określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, w, przed, za, obok.
  • Liczenie wyodrębnianych przedmiotów, z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika, liczenie na palcach.
  • Porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność .
  • Dostrzeganie piękna wokół siebie, np. wystroju sali przedszkolnej, różnorodności roślin.
  • Rozpoznawanie i nazywanie barw podstawowych (czerwona, żółta, niebieska) i wybranych barw pochodnych (zielona, pomarańczowa, fioletowa).
  • Uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych.
  • Uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa.
  • Uczestniczenie w zabawach ruchowych.
Tydzień IV – Projekt Książka
  • Wybieranie książeczek do czytania.
  • Samodzielne oglądanie książeczek, czytanie na niby.
  • Wdrażanie do dbania o książki, właściwego obchodzenia się z nimi.
  • Wykonywanie dekoracji do kącika książki, np. ilustracji do ulubionych książek.
  • Poznawanie budowy książki (okładka, strona redakcyjna, ilustracje).
  • Ustalanie sposobu korzystania z książek.
  • Słuchanie wierszy, krótkich opowiadań o prostej fabule – polskich i zagranicznych autorów.
  • Tworzenie własnych książeczek o tematyce bliskiej dzieciom.
  • Wykonywanie czynności wymagających analizy, syntezy, porównywania, klasyfikowania.
  • Skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
  • Odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
  • Oglądanie ilustracji w książkach dla dzieci.
  • Dzielenie się wrażeniami na temat obejrzanych filmów.

LISTOPAD u „Krasnoludków”

Tydzień I – Rodzina – największy skarb
  • Podawanie imion: mamy, taty, brata, siostry.
  • Nazywanie członków bliższej rodziny i dalszej rodziny: mama, tata, brat, siostra, babcia, dziadek, wujek, ciocia.
  • Podawanie wiadomości na temat ważniejszych wydarzeń z życia rodzinnego.
  • Wzajemne okazywanie sobie uczuć.
  • Przestrzeganie istniejących (wprowadzonych w rodzinie, w grupie przedszkolnej) zasad społecznych.
  • Obserwowanie: tego, co znajduje się najbliżej dziecka; czynności wykonywanych przez różne osoby; próby ich naśladowania.
  • Rozwiązywanie prostych zagadek.
  • Zapamiętywanie prostych, krótkich rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.
  • Skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
  • Maszerowanie w rytmie wystukiwanym na bębenku lub wyklaskiwanym przez nauczyciela.
  • Słuchanie i powtarzanie podanych słów, zdań.
  • Odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
  • Wyszukiwanie takich samych obrazków, zabawek.
  • Układanie przedmiotów według poleceń nauczyciela.
  • Rytmiczne powtarzanie rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.
  • Wskazywanie u siebie części ciała wymienionych przez nauczyciela.
  • Nazywanie wybranych części ciała.
  • Porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
  • Dobieranie przedmiotów w pary funkcyjne (np. buty pasują na nogi).
  • Słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
  • Uczestniczenie w zabawach w kąciku muzycznym; poznawanie grzechotki, kołatki, bębenka, tamburynu.
  • Uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa.
  • Uczestniczenie w zabawach ruchowych organizowanych metodą opowieści ruchowej.
Tydzień II – Mój dom
  • Obserwowanie, poznawanie najbliższego środowiska.
  • Rozpoznawanie i nazywanie wybranych zwierząt hodowanych w domu.
  • Podawanie imion: mamy, taty, brata, siostry.
  • Nazywanie członków bliższej rodziny i dalszej rodziny: mama, tata, brat, siostra, babcia, dziadek, wujek, ciocia.
  • Podawanie wiadomości na temat ważniejszych wydarzeń z życia rodzinnego.
  • Nazywanie: elementów pogody, części mieszkania, pomieszczeń przedszkolnych itp.
  • Odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
  • Posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym.
  • Dostrzeganie w otoczeniu przedmiotów o różnych kształtach.
  • Układanie dowolnych kompozycji z klocków w kształcie figur geometrycznych.
  • Poznawanie wybranych urządzeń gospodarstwa domowego.
  • Słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
  • Uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa.
  • Uczestniczenie w zabawach ruchowych z elementem skoku, podskoku.
Tydzień III – Moje prawa i obowiązki
  • Dostrzeganie potrzeb wyższych innych osób.
  • Dzielenie się z innymi własnymi radościami i smutkami oraz przejawianie empatii.
  • Przestrzeganie umów dotyczących zgodnego funkcjonowania w grupie.
  • Przestrzeganie istniejących (wprowadzonych w rodzinie, w grupie przedszkolnej) zasad społecznych.
  • Nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.
  • Uczestniczenie we wspólnych zabawach organizowanych przez nauczyciela.
  • Mówienie o własnych potrzebach.
  • Odpowiadanie na zadane pytania.
  • Dzielenie się swoimi przeżyciami.
  • Skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
  • Odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
  • Porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
  • Dopasowywanie i dobieranie przedmiotów tak, aby tworzyły pewną całość (np. to są klocki do budowania wieży, a te – do ułożenia domku).
  • Dobieranie przedmiotów w pary funkcyjne (np. buty pasują na nogi).
  • Słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
  • Odpowiednie reagowanie na różne sygnały dźwiękowe.
  • Uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa.
  • Uczestniczenie w zabawach ruchowych z elementem czworakowania.
Tydzień IV – Moje zdrowie i bezpieczeństwo
  • Dbanie o higienę.
  • Częste mycie rąk, zwłaszcza przed jedzeniem.
  • Prawidłowe mycie zębów po posiłkach.
  • Codzienne mycie całego ciała.
  • Codzienna zmiana bielizny.
  • Dbanie o czystość odzieży, obuwia.
  • Korzystanie ze swojego ręcznika, grzebienia, swojej szczoteczki.
  • Samodzielne korzystanie z toalety.
  • Utrzymywanie porządku w miejscu zabawy.
  • Przezwyciężanie niechęci do jedzenia nieznanych potraw.
  • Spożywanie owoców i warzyw, ograniczanie spożywania słodyczy, chipsów.
  • Przestrzeganie ustalonych zasad korzystania ze sprzętu rekreacyjnego i sportowego.
  • Skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
  • Odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
  • Porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
  • Uczestniczenie we wspólnych zabawach.
  • Słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
  • Uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych.
  • Uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa.
  • Uczestniczenie w zabawach orientacyjno- porządkowych.

PAŹDZIERNIK u „Krasnoludków”

Tydzień I – Jesień w sadzie
  • Korzystanie z własnych zmysłów w tym rozpoznawanie smaku oraz zapachu.
  • Spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
  • Rozwijanie sprawności całego ciała, nabywanie koordynacji ruchowej.
  • Uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem.
  • Podejmowanie prób wspólnych zabaw, dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi.
  • Odpowiadanie na pytania, wypowiadanie się prostymi zdaniami.
  • Reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu.
  • Rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
  • Rozpoznawanie wybranych owoców po wyglądzie, kształcie, smaku.
  • Liczenie palców, przedmiotów itp.
  • Składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
  • Udział w spotkaniu z Policjantem – „Bezpieczna droga do domu”.
Tydzień II – Jesień w ogrodzie
  • Rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych).
  • Nabywanie koordynacji ruchowej.
  • Uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych ,rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
  • Ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku.
  • Nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie, oraz podejmowanie prób wspólnych zabaw.
  • Stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy).
  • Poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ubiór tych osób.
  • Słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia.
  • Słuchanie wierszy, opowiadań odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.
  • Wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu.
  • Używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki.
  • Układanie prostych kompozycji, mozaik, obrazków z figur geometrycznych.
  • Rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw; rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu.
  • Udział w koncercie organizowanym w ramach cyklu Klub Małego Muzyka.
Tydzień III – O sobie samym
  • Wskazywanie części ciała i ich nazywanie.
  • Określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu.
  • Składanie ubrań przed leżakowaniem.
  • Nazywanie wybranych części ciała,
  • Nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
  • Uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
  • Rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała.
  • Poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.
  • Określanie swoich ulubionych zabaw, zajęć.
  • Współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw.
  • Powtarzanie krótkich rymowanek.
  • Rozpoznawanie zapisu własnego imienia.
  • Dotykanie swojego ciała, zabawy z wykorzystaniem palców, dłoni, głowy, ramion itd.; oglądanie siebie w lustrze.
  • Wskazywanie wymienionych części ciała.
Tydzień IV – Moje zmysły
  • Korzystanie z własnych zmysłów.
  • Reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu.
  • Rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
  • Uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem.
  • Uważne słuchanie rozmówcy.
  • Sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki.
  • Wypowiadanie się prostymi zdaniami.
  • Śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą.
  • Uczestniczenie w zabawach rozwijających umiejętność poznawania samego siebie.
  • Rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu.
  • Wskazywanie wymienionych części ciała.

 WRZESIEŃ U „Krasnoludków” 

Tydzień I i II – Pierwszy raz w przedszkolu:
  • Poznajemy i utrwalamy imiona kolegów i koleżanek.
  • Poznajemy zasady bezpieczeństwa obowiązujące w naszej sali i  dotyczące korzystania ze sprzętu terenowego w ogrodzie przedszkolnym.
  • Wdrażamy się do zgodnej zabawy wspólnymi zabawkami.
  • Kształtujemy nawyk odkładania zabawek na wyznaczone miejsce.
  • Wdrażamy się do uważnego słuchania czytanego tekstu, reagowania na sygnały słowne i dźwiękowe, kształtujemy słuch i poczucie rytmu oraz wyobraźnię twórczą i odtwórczą.
  • Kształtujemy umiejętność poruszania się w kole wiązanym.
  • Rozwijamy umiejętność posługiwania się określeniami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni.
  • Poznajemy zasady zgodnej zabawy i kodeksu grupowego.
  • Rozpoznajemy i naśladujemy emocje: złość, smutek, radość, strach.
  • Kształtujemy codzienne nawyki higieniczne oraz dotyczące samoobsługi, ubierania i rozbierania się, samodzielnego jedzenia.
Tydzień III – Nadeszła jesień:
  • Przestrzegamy zasad zgodnej zabawy i  kodeksu grupowego.
  • Porządkujemy zabawki po skończonej zabawie.
  • Doskonalimy codzienne nawyki higieniczne i samoobsługowe.
  • Wdrażamy się do uważnego słuchania wierszy i opowiadań.
  • Poznajemy nazwy wybranych drzew oraz segregujemy liście według kształtu i dopasowujemy je do ich rysunków.
  • Obserwujemy zmieniającą się przyrodę oraz poznajemy charakterystyczne oznaki jesieni.
  • Uczymy się rozpoznawać dźwięki wysokie i niskie , śpiewamy piosenki.
  • Poznajemy określenia: długi, krótki, dłuższy, krótszy, węższy, szerszy.
  • Wyklejamy sylwety zwierząt oraz naśladujemy ich głosy i dźwięki.
  • Uczestniczymy w zabawach ruchowych, orientacyjno-porządkowych, rozwijających spostrzegawczość oraz utrwalających znajomość kolorów.
Tydzień IV – Co robią zwierzęta jesienią:
  • Przestrzegamy zasad zgodnej zabawy i  kodeksu grupowego.
  • Porządkujemy zabawki po skończonej zabawie.
  • Doskonalimy codzienne nawyki higieniczne i samoobsługowe.
  • Kształtujemy umiejętność odpowiadania na pytania dotyczące utworów literackich (wierszy, opowiadań, bajek).
  • Rozpoznajemy i nazywamy wybrane zwierzęta leśne.
  • Wskazujemy i wymieniamy wybrane części ciała.
  • Kształtujemy poczucie szacunku i opiekuńczy stosunek względem zwierząt.
  • Uczestniczymy w zabawach ruchowych na świeżym powietrzu.
  • Świętujemy Dzień Przedszkolaka oraz Dzień Chłopaka.
Skip to content