CZERWIEC U „LEŚNYCH LUDKÓW”.
- Prawa dzieci.
- Cele ogólne:
- Kształtowanie postawy szacunku i równości w odniesieniu do wszystkich ludzi bez względu na narodowość, wygląd, kolor skóry, płeć, itp.
- Motywowanie do zgodnego udziału w życiu grupy przedszkolnej; uświadamianie dzieciom ich praw oraz obowiązków.
- Utrwalanie znajomości miejsca zamieszkania.
- Rozpoznawanie wartości tj. przyjaźń, tolerancja w utworach literatury dziecięcej, a także podczas różnych sytuacji w przedszkolu.
- Kim zostanę?
- Cele ogólne:
- Poznanie różnych zawodów związanych z zainteresowaniami dzieci.
- Rozwijanie orientacji w przestrzeni.
- Rozwijanie percepcji słuchowej i wzrokowej jako warunku dobrego przygotowania do pisania i czytania.
- Wdrażanie do śpiewu umiarkowanym głosem, z zachowaniem linii melodycznych piosenek.
- Zachęcanie do gry na instrumentach melodycznych.
- Wdrażanie do samodzielności w codziennych sytuacjach oraz stosowania zasad kulturalnego zachowania się przy stole, w czasie uroczystości, w miejscach publicznych.
- Kolory lata.
- Cele ogólne:
- Poznawanie cech charakterystycznych nadchodzącej pory roku –lata.
- Obserwowanie lata w różnych środowiskach :łąka, las, strumyk-kanał.
- -Słuchanie opowiadań i wierszy o tematyce letniej.
- -Opisywanie różnych miejsc, w które można pojechać na wakacje.
- Rozwijanie kreatywności dzieci podczas tworzenia prac plastycznych i improwizacji muzycznych i ruchowych.
- Rozwijanie umiejętności porozumiewania się werbalnego i niewerbalnego.
- Wakacje tuż, tuż.
- Cele ogólne:
- Opisywanie różnych miejsc, w które można pojechać na wakacje.
- Rozwijanie umiejętności związanych z porządkowaniem, klasyfikowaniem, przeliczaniem.
- Rozwijanie umiejętności rozumienia i porządkowania zdarzeń przyczynowo – skutkowych i sekwencji czasowych.
- Zachęcanie i motywowanie do codziennego pobytu na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i sprawności fizycznej.
- Uświadamianie konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa w sytuacji zagrożenia.
- Kształtowanie umiejętności proszenia o pomoc w sytuacji zagrożenia.
MAJ U „LEŚNYCH LUDKÓW”.
12.05. br. (czwartek) – warsztaty z panią ratownik pt. „Uratuj misia”
17.05 br. (wtorek) – wycieczka dla całego przedszkola do Gospodarstwa Agroturystycznego Kids Farm k/Przecławia.
MAJ U „LEŚNYCH LUDKÓW”.
- Jak powstaje książka?
- Cele ogólne:
- Poszerzanie wiedzy na temat procesu powstawania książki.
- Doskonalenie umiejętności wzrokowych – wyróżniania elementów na obrazku; łączenia przedmiotu z jego konturem, składania obrazka z wielu części, itp.
- Doskonalenie umiejętności wypowiadania się zdaniami na temat sytuacji przedstawionej na obrazku – posługiwanie się czasownikami i przymiotnikami podczas opowiadania treści ilustracji.
- Budzenie zainteresowania książką i czytaniem .
- Moje zwierzątko.
- Cele ogólne:
- Rozwijanie zainteresowania światem zwierząt domowych.
- Kształtowanie postawy szacunku dla zwierząt.
- Kształtowanie umiejętności przeliczania – poszerzanie zakresu liczenia; działanie na zbiorach; wdrażanie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi.
- Doskonalenie umiejętności dostrzegania i rozumienia rytmów.
- Mama i Tata.
- Cele ogólne:
- Budzenie szacunku i miłości do swoich rodziców.
- Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat zawodów i zainteresowań rodziców.
- Motywowanie do interesowania się życiem rodziny i uczestniczenia w nim.
- Stwarzanie sytuacji umożliwiających dzieciom dostrzegania wprowadzanych zmian – dokładanie, odkładanie i określanie wyniku dodawania i odejmowania.
- Uświadamianie dzieciom sensu zdarzeń przyczynowo-skutkowych oraz umożliwianie przewidywania następstw.
- Rozwijanie zainteresowań muzycznych i tanecznych.
KWIECIEŃ U „LEŚNYCH LUDKÓW”.
- Kolory Wielkanocy(2 tygodnie).
- Cele ogólne:
- Poznawanie zwyczajów regionalnych oraz ogólnopolskich odnoszących się do tradycji świąt Wielkanocnych.
- Doskonalenie umiejętności nakrywania do stołu oraz kulturalnego zachowywania się podczas posiłków.
- Kształtowanie zachowań żywieniowych sprzyjających zdrowiu – zachęcanie do próbowania nowych potraw.
- Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
- Wdrażanie do właściwego zachowania się przy stole i używania zwrotów proszę, dziękuję.
- Uświadamianie sensu zdarzeń przyczynowo- skutkowych i umożliwianie przewidywania następstw.
- Chcę być przyjacielem przyrody.
- Cele ogólne:
- Propagowanie postawy proekologicznej – szacunku i ochrony przyrody.
- Kształtowanie szacunku dla ludzi wykonujących zawód pracownika służb komunalnych.
- Rozwijanie sprawności grafomotorycznej ręki wiodącej.
- Rozwijanie umiejętności właściwego reagowania na przegraną, znoszenie porażek.
- Zachęcanie do codziennych spacerów i zabaw na świeżym powietrzu.
- Doskonalenie percepcji słuchowej – wyróżnianie samogłosek w nagłosie; przelicznie sylab w słowie.
- Doskonalenie percepcji wzrokowej podczas układania według wzoru i wskazywania takich samych znaków i symboli.
- Polska nasza ojczyzna.
- Cele ogólne:
- Kształtowanie postawy patriotycznej w kontekście tożsamości narodowej.
- Rozwijanie zainteresowania dziełami sztuki, tradycjami i obrzędami ludowymi swojego regionu.
- Kształtowanie umiejętności liczenia i działania na zbiorach.
- Rozwijanie umiejętności dostrzegania i rozumienia rytmów.
- Rozwijanie myślenia logicznego podczas zabaw z kodowaniem, odgadywanie zagadek.
MARZEC U „LEŚNYCH LUDKÓW”.
- Oznaki wiosny.
- Cele ogólne:
- Wdrażanie do właściwego ubierania się podczas wczesnej wiosny.
- Kształtowanie samodzielności w ubieraniu się.
- Nabywanie odporności poprzez pobyt na świeżym powietrzu jako warunek zdrowia.
- Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmiana pory roku – wiosenne kwiaty, przyloty ptaków.
- Zapamiętanie cech typowych dla wczesnej wiosny: zmienna pogoda, pierwsze kwiaty, pąki liściowe na drzewach.
- Wszystko rośnie.
- Cele ogólne:
- Kształtowanie myślenia przyczynowo -skutkowego podczas obserwacji wprowadzanych zmian, porządkowania zdarzeń w historyjce obrazkowej.
- Kształtowanie umiejętności wnioskowania na podstawie obserwacji wprowadzanych zmian.
- Kształtowanie umiejętności oceniania odwracalności wprowadzanych zmian na podstawie obserwacji.
- Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności.
- Pracowita wiosna.
- Cele ogólne:
- Wdrażanie do opieki nad hodowlą w kąciku przyrody, systematycznej obserwacji i wyciągania wniosków na podstawie jej wyników.
- Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu jordanowskiego w ogrodzie przedszkolnym.
- Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej sylabowej.
- Rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym – dźwięki.
- Co słychać na wsi?
- Cele ogólne:
- Rozwijanie umiejętności związanych z poznawaniem świata zwierząt ze szczególnym uwzględnieniem zwierząt hodowlanych.
- Kształtowanie umiejętności liczenia i działania na zbiorach.
- Zachęcanie do codziennego spożywania mleka i przetworów mlecznych –przełamywanie niechęci.
- Rozwijanie sprawności grafomotorycznej ręki wiodącej.
- Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów – stałe poszerzanie zakresu liczenia.
- Kształtowanie umiejętności odkodowywania i kodowania informacji za pomocą znaków, symboli.
KOMUNIKAT- BALIK!
Drodzy Rodzice przypominamy, że 3 lutego (czwartek) w grupie Leśnych ludków odbędzie się „Bal u Neptuna”. Będzie on tematycznie związany z tematyką morską. Uprzejmie prosimy o ubranie dzieci w stroje balowe w domu(to co jest możliwe wcześniej do założenia), ułatwi nam to bardzo pracę i przyśpieszy rozpoczęcie zabawy tanecznej.
LUTY U „LEŚNYCH LUDKÓW”.
- Karnawał.
- Cele ogólne:
- Wzbogacanie wiedzy na temat karnawału, poznawanie rodzajów bali, poszerzanie słownika czynnego
- Zachęcanie do prezentowania siebie, swoich upodobań oraz osiągnięć przed grupą, przezwyciężanie nieśmiałości.
- Stwarzanie atmosfery zabawy i radości podczas wspólnych tańców.
- Zachęcanie do uzasadniania swojego zdania w swobodnych rozmowach.
- Dawno temu.
- Cele ogólne:
- Wzbogacanie wiedzy o wiadomości z zakresu prehistorii, życia człowieka, gatunków zwierząt(dinozaury).
- Poznawanie zawodu archeologa oraz jego narzędzi pracy.
- Rozwijanie koncentracji uwagi i szybkości reakcji w zabawach ruchowych.
- Rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowo-wzrokowej, pamięci ruchowej.
- Rozwijanie umiejętności poprawnego przeliczania, porządkowania, porównywania liczebności.
- Tworzenie zbiorów czteroelementowych.
- Kształtowanie odporności na porażki poprzez wprowadzanie do zabaw elementów rywalizacji.
- Kiedy patrzę w niebo…
- Cele ogólne:
- Rozwijanie czynnego słownika dziecka – zachęcanie do posługiwania się wprowadzanymi pojęciami dotyczącymi nieba, ziemi i kosmosu.
- Wdrażanie do rozumienia następstw czasowych podczas układania sekwencji czasowych; posługiwanie się pojęciami najpierw, potem, na końcu.
- Rozwijanie umiejętności współdziałania w małym zespole.
- Dawanie możliwości swobodnego wypowiadania się słowem, ruchem, rysunkiem.
- Na starej fotografii.
- Cele ogólne:
- Budzenie szacunku dla wszystkich członków swojej rodziny.
- Poznawanie zawodu fotografa i narzędzi jego pracy.
- Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej sylabowej; wyróżnianie pierwszej i ostatniej sylaby, dopowiadanie ostatniej sylaby, przeliczanie sylab w wyrazach.
- Kształtowanie odporności na porażki poprzez wprowadzanie do zabaw elementów rywalizacji.
- Wykonywanie poleceń według instrukcji słownej lub obrazkowej.
- Tworzenie improwizacji ruchowych, rytmicznych, itp.
- Rozwijanie umiejętności twórczych podczas rysowania i malowania.
STYCZEŃ U „LEŚNYCH LUDKÓW”.
- Skok w Nowy Rok.
- Cele ogólne:
- Uświadamianie następstwa dni tygodnia, miesięcy, pór roku.
- Zapamiętanie cech typowych dla zimy.
- Wdrażanie do właściwego ubierania się podczas zimy.
- Rozwijanie samodzielności w zapinaniu guzików i zasuwaniu suwaków.
- Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
- Wyodrębnianie elementów pierwszo i drugoplanowych na ilustracji podczas jej opowiadania.
- Rozwijanie myślenia przyczynowo– skutkowego podczas porządkowania zdarzeń w historyjkach obrazkowych.
- Rozwijanie percepcji wzrokowej podczas składania obrazków z części.
- Kochamy Babcie i Dziadków.
- Cele ogólne:
- Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
- Nauka piosenek i pląsów.
- Zachęcanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
- Wdrażanie do pamiętania o najbliższych przy różnych okazjach, np. Dzień Babci i Dziadka.
- Budowanie poczucia szacunku do innym ludzi, szczególnie osób starszych.
- Rozwijanie umiejętności współdziałania z rówieśnikami w zabawie.
- Wdrażanie do stosowania zwrotów grzecznościowych w sytuacjach codziennych i sytuacji zabawy.
- Zimowe zabawy.
- Cele ogólne:
- Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku.
- Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu sportowego (sanki) w ogrodzie przedszkolnym.
- Rozwijanie umiejętności przeliczania podczas zabaw z kostką.
- Doskonalenie analizy i syntezy słuchowej – przeliczanie sylab w wyrazach.
- Zwierzęta zimą.
- Cele ogólne:
- Kształtowanie nawyku pomagania zwierzętom w przetrwaniu zimy – dokarmianie ptaków, pomoc zwierzętom w schronisku.
- Rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym – przeliczanie dźwięków.
- Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności.
- Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
UWAGA!
Drodzy Państwo! Nareszcie naprawiono moją pocztę i mogę znowu się z Państwem kontaktować. A przede wszystkim miło mi będzie przesyłać kolejne fotorelacje. Mam też do Państwa prośbę o ubiór w kolorze czerwonym w Mikołajki(w miarę możliwości oczywiście). Proszę również, jeśli Państwo posiadają, o czapki mikołajowe, opaski z rogami reniferów czy innymi świątecznymi ozdobami. Zatrzymam je w przedszkolu przez 2 tygodnie, będą nam potrzebne do zabaw. Bardzo proszę w miarę możliwości o podpisanie każdej rzeczy, ponieważ nie wszystkie dzieci potrafią potem rozpoznać swoje przedmioty. Z góry bardzo dziękuję. Pozdrawiam serdecznie.
GRUDZIEŃ U „LEŚNYCH LUDKÓW”.
- Świąteczne pocztówki.
- Cele ogólne:
- Kształtowanie umiejętności całościowego czytania swoich imion oraz wyrazów: koperta, karta, poczta.
- Kształtowanie umiejętności budowania zdań na temat obrazka; rozwijanie zdań prostych.
- Zwracanie uwagi na czynności wykonywane przez bohaterów na ilustracjach.
- Wyodrębnianie elementów pierwszo i drugoplanowych na ilustracji podczas jej opowiadania.
- Rozwijanie myślenia przyczynowo– skutkowego podczas porządkowania zdarzeń w historyjkach obrazkowych.
- Rozwijanie percepcji wzrokowej podczas składania obrazków z części.
- Wszędzie biało.
- Cele ogólne:
- Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku.
- Wdrażanie do współdziałania z rówieśnikami w zabawie.
- Wdrażanie do stosowania zwrotów grzecznościowych w sytuacjach codziennych i sytuacji zabawy.
- Wdrażanie do właściwego ubierania się zgodnego z porą roku.
- Zachęcanie do podejmowania prób samodzielnego zapinania guzików, zakładania szalików, itp.
- Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
- Świąteczne zwyczaje.
- Cele ogólne:
- Kształtowanie przywiązania do tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia.
- Zachęcanie do udziału w różnego rodzaju akcjach charytatywnych na rzecz innych osób lub zwierząt.
- Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów.
- Rozwijanie umiejętności porównywania długości – posługiwanie się pojęciami: długi, krótki, dłuższy, krótszy.
- Przy wigilijnym stole.
- Cele ogólne:
- Kształtowanie przywiązania do tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia.
- Budzenie szacunku dla członków rodziny; rozumienie wartości , jaką jest rodzina.
- Rozwijanie umiejętności orientacji w przestrzeni– posługiwanie się zwrotami z tej strony, z drugiej strony, pomiędzy.
- Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej.
- Rozwijanie percepcji słuchowej.
LISTOPAD U „LEŚNYCH LUDKÓW”.
- Dni Postaci z Bajek.
- Cele ogólne:
- Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
- Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem;
- Rozwijanie aktywności twórczej przez wspólne wykonywanie form przestrzennych z różnego rodzaju materiałów.
- Poszerzanie wiedzy dzieci o literaturze dla dzieci szczególnie o bajkach.
- Bogacenie przeżyć dzieci przez zabawy z wcielaniem się w role.
- Organizowanie zabaw sprzyjających rozwinięciu się pożądanych cech charakteru: cierpliwości, godzenia się z niepowodzeniem;
- Jesienna muzyka.
- Cele ogólne:
- Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku.
- Zapamiętanie cech typowych dla późnej jesieni: szarugi jesienne, słota.
- Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu jordanowskiego w ogrodzie przedszkolnym.
- Rozwijanie umiejętności klasyfikowania według dwóch cech, przeliczania oraz porządkowania zbiorów.
- Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej sylabowej; wyodrębnianie pierwszej sylaby; łączenie nazw zaczynających się taką samą sylabą, przeliczanie sylab w wyrazach.
- Mali artyści.
- Cele ogólne:
- Rozbudzanie ciekawości poznawczej – poznanie zawodów malarza, rzeźbiarza i ich roli w życiu społecznym.
- Rozwijanie sprawności manualnej podczas klejenia, lepienia.
- Rozwijanie sprawności w posługiwaniu się nożyczkami – próby cięcia po linii prostej.
- Nauka piosenek i pląsów.
- Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
- Pokaz mody na jesienne chłody.
- Cele ogólne:
- Wdrażanie do ubierania się zgodnie z porą roku.
- Rozwijane sprawności manualnej podczas przewlekania sznurówki przez dziurki, zapinanie guzików.
- Kształtowanie umiejętności prawidłowego, samodzielnego nakładania butów i ubrań wierzchnich.
- Rozbudzanie ciekawości poznawczej – poznanie zawodów krawca, szewca i ich roli w życiu społecznym.
PAŹDZIERNIK U „LEŚNYCH LUDKÓW”.
- W zdrowym ciele zdrowy duch.
- Cele ogólne:
- Odbieranie otaczającego nas świata poprzez różne zmysły.
- Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią – w ogrodzie
- Kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci.
- Kształtowanie umiejętności klasyfikowania warzyw według jednej cechy.
- Rozwijanie umiejętności składania obrazków z części.
- Zachęcanie do aktywnego współdziałania podczas przygotowywania różnorodnych potraw – próbowanie własnych wyrobów.
- Jesienią w parku.
- Cele ogólne:
- Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów: park, klon, kasztanowiec, dąb.
- Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów.
- Rozwijanie zainteresowania pracą weterynarza, leśniczego.
- Motywowanie do wypowiadania się w różnorodnych formach plastycznych nt. jesiennego parku.
- Kolory jesieni.
- Cele ogólne:
- Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów: las, borowik, maślak.
- Poznawanie i nazywanie kolorów lasu jesienią.
- Uczenie się wnikliwej obserwacji zmian zachodzących w przyrodzie: zmiana barw, opadanie liści. Nazywanie niektórych drzew liściastych i ich owoców , grzybów.
- Przygotowania do zimy.
- Cele ogólne:
- Poznawanie sposobów przygotowywania się zwierząt do zimy.
- Kształtowanie wrażliwości na potrzeby zwierząt.
- Wykorzystywanie wiedzy o przygotowaniach ludzi do zimy podczas samodzielnego robienia przetworów z warzyw i owoców.
- Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
WRZESIEŃ U „LEŚNYCH LUDKÓW”.
- W przedszkolu.
- Cele ogólne:
- Integrowanie się z grupą rówieśniczą.
- Poznanie topografii przedszkola.
- Ustalenie i przestrzeganie zasad panujących w przedszkolu.
- Stosowanie podstawowych zwrotów grzecznościowych dzień dobry, do widzenia, proszę, przepraszam, dziękuję.
- Wdrażanie do samodzielności w codziennych czynnościach porządkowych, samoobsługowych, higienicznych.
- Poznawanie podstawowych zasad korzystania z placu zabaw.
- Wdrażanie do zgodnej zabawy w małych grupach, dzielenie się zabawkami, przestrzenią do zabawy; równe traktowanie wszystkich kolegów.
- Rozwijanie słownika czynnego o nazwy atrybutów w zawodach osób pracujących w przedszkolu
- Moja miejscowość.
- Cele ogólne:
- Poznawanie podstawowych zasad ruchu drogowego.
- Poznanie funkcji instytucji niosących pomoc: policja.
- Poznanie pracy policjanta i jego atrybutów.
- Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
- Układanie krótkich zdań na podany temat.
- Kształtowanie analizy i syntezy sylabowej wyrazów.
- Ja, ty i środowisko.
- Cele ogólne:
- Poznawanie pracy lekarza, pielęgniarki – atrybuty zawodów.
- Opanowanie umiejętności prawidłowego mycia rąk i zębów.
- Poznanie budowy własnego ciała, nazywanie poszczególnych części ciała, szczegółów twarzy.
- Nazywanie stanów emocjonalnych; rozpoznawanie ich na podstawie mimiki.
- Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
- Dary jesieni.
- Cele ogólne:
- Dostrzeganie i nazywanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku ze zmianą pory roku.
- Kształtowanie umiejętności nazywania owoców krajowych i zagranicznych.
- Kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci.
- Kształtowanie umiejętności klasyfikowania według jednej cechy.
- Wdrażanie do posługiwanie się pojęciami oznaczającymi cechy przedmiotów – kolor, wielkość, przeznaczenie.
- Kształcenie umiejętności porównywania, klasyfikowania, szeregowania, kontynuowania rytmu.