GRUDZIEŃ u „Krasnoludków”
Tydzień 1 – Jak wyglądał świat przed milionami lat
- poznawanie prehistorycznych zwierząt i roślin występujących na Ziemi przed milionami lat
- słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów. skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu
- układanie przedmiotów według poleceń nauczyciela
- rytmiczne powtarzanie rymowanek, wierszy, tekstów piosenek
- rozwijanie orientacji przestrzennej poprzez poznawanie części ciała oraz określanie położenia przedmiotów względem siebie
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, w, przed, za, obok
- liczenie wyodrębnianych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika
- posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym
- uczestniczenie we wspólnych zabawach
- lepienie z masy solnej
- słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
- uczestniczenie w zabawach ruchowych:
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku
Tydzień 2 – Idzie zima ze śniegiem
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie, w bliskim otoczeniu przedszkola
- dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie zimą
- poznawanie wybranych zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy (niska temperatura, opady śniegu itp.).
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku
- skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela
- maszerowanie w rytmie wystukiwanym na bębenku lub wyklaskiwanym przez nauczyciela
- nazywanie: elementów pogody, części mieszkania, pomieszczeń przedszkolnych itp.
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek)
- uczestniczenie we wspólnych zabawach oglądanie reprodukcji znanych powszechnie obrazów i swobodne wypowiadanie się na ich temat
- rysowanie, malowanie – korzystanie z różnych materiałów i przyborów
- wycinanie, wydzieranie, składanie papieru
- tworzenie kompozycji z różnych materiałów i tworzyw (kolaż)
- słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii
- śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- poznawanie sposobu gry na instrumentach perkusyjnych.
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
- uczestniczenie w zabawach ruchowych
Tydzień 3 – W oczekiwaniu na święta
- kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami (np.: Bożego Narodzenia, Wielkanocy), przejmowanych od pokoleń
- maszerowanie w rytmie wystukiwanym na bębenku lub wyklaskiwanym przez nauczyciela
- słuchanie i powtarzanie podanych słów, zdań
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
- obserwowanie czynności wykonywanych przez osoby i naśladowanie tych czynności (np. zabawa Rób to co ja)
- układanie przedmiotów według poleceń nauczyciela
- rytmiczne powtarzanie rymowanek, wierszy, tekstów piosenek
- – określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, w, przed, za, obok
- liczenie wyodrębnianych przedmiotów, z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika,liczenie na palcach
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek)
- dostrzeganie piękna wokół siebie, np. wystroju sali przedszkolnej, różnorodności roślin (kolorów, zapachów, kształtów kwiatów) występujących w ogrodzie przedszkolnym
- rozpoznawanie i nazywanie barw podstawowych (czerwona, żółta, niebieska) i wybranych barw pochodnych (zielona, pomarańczowa, fioletowa)
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
- uczestniczenie w zabawach ruchowych
Tydzień 4 – Projekt Książka
- wybieranie książeczek do czytania
- samodzielne oglądanie książeczek, czytanie na niby
- wdrażanie do dbania o książki, właściwego obchodzenia się z nimi
- wykonywanie dekoracji do kącika książki, np. ilustracji do ulubionych książek
- poznawanie budowy książki (okładka, strona redakcyjna, ilustracje)
- ustalanie sposobu korzystania z książek
- słuchanie wierszy, krótkich opowiadań o prostej fabule – polskich i zagranicznych autorów
- tworzenie własnych książeczek o tematyce bliskiej dzieciom.
- wykonywanie czynności wymagających analizy, syntezy, porównywania, klasyfikowania.
- skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu
- oglądanie ilustracji w książkach dla dzieci
- dzielenie się wrażeniami na temat obejrzanych filmów
LISTOPAD u „Krasnoludków”
Tydzień 1 – Rodzina – największy skarb
- podawanie imion: mamy, taty, brata, siostry
- nazywanie członków bliższej rodziny i dalszej rodziny: mama, tata, brat, siostra, babcia, dziadek, wujek, ciocia
- podawanie wiadomości na temat ważniejszych wydarzeń z życia rodzinnego.
- wzajemne okazywanie sobie uczuć.
- przestrzeganie istniejących (wprowadzonych w rodzinie, w grupie przedszkolnej) zasad społecznych.
- obserwowanie: tego, co znajduje się najbliżej dziecka; czynności wykonywanych przez różne osoby; próby ich naśladowania.
- rozwiązywanie prostych zagadek.
- zapamiętywanie prostych, krótkich rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.
- skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
- maszerowanie w rytmie wystukiwanym na bębenku lub wyklaskiwanym przez nauczyciela.
- słuchanie i powtarzanie podanych słów, zdań.
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
- wyszukiwanie takich samych obrazków, zabawek
- układanie przedmiotów według poleceń nauczyciela.
- rytmiczne powtarzanie rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.
- wskazywanie u siebie części ciała wymienionych przez nauczyciela
- nazywanie wybranych części ciała.
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek)
- dobieranie przedmiotów w pary funkcyjne (np. buty pasują na nogi).
- słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
- uczestniczenie w zabawach w kąciku muzycznym; poznawanie grzechotki, kołatki, bębenka, tamburynu.
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
- uczestniczenie w zabawach ruchowych organizowanych metodą opowieści ruchowej
Tydzień 2 – Mój dom
- obserwowanie, poznawanie najbliższego środowiska.
- rozpoznawanie i nazywanie wybranych zwierząt hodowanych w domu.
- podawanie imion: mamy, taty, brata, siostry
- nazywanie członków bliższej rodziny i dalszej rodziny: mama, tata, brat, siostra, babcia, dziadek, wujek, ciocia
- podawanie wiadomości na temat ważniejszych wydarzeń z życia rodzinnego.
- nazywanie: elementów pogody, części mieszkania, pomieszczeń przedszkolnych itp.
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
- posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym.
- dostrzeganie w otoczeniu przedmiotów o różnych kształtach
- układanie dowolnych kompozycji z klocków w kształcie figur geometrycznych.
- poznawanie wybranych urządzeń gospodarstwa domowego.
- słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
- uczestniczenie w zabawach ruchowych z elementem skoku, podskoku
Tydzień 3 – Moje prawa i obowiązki
- dostrzeganie potrzeb wyższych innych osób
- dzielenie się z innymi własnymi radościami i smutkami oraz przejawianie empatii.
- przestrzeganie umów dotyczących zgodnego funkcjonowania w grupie
- przestrzeganie istniejących (wprowadzonych w rodzinie, w grupie przedszkolnej) zasad społecznych.
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie
- uczestniczenie we wspólnych zabawach organizowanych przez nauczyciela.
- mówienie o własnych potrzebach
- odpowiadanie na zadane pytania
- dzielenie się swoimi przeżyciami.
- skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek)
- dopasowywanie i dobieranie przedmiotów tak, aby tworzyły pewną całość (np. to są klocki do budowania wieży, a te – do ułożenia domku)
- dobieranie przedmiotów w pary funkcyjne (np. buty pasują na nogi).
- słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
- odpowiednie reagowanie na różne sygnały dźwiękowe.
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
- uczestniczenie w zabawach ruchowych z elementem czworakowania
Tydzień 4 – Moje zdrowie i bezpieczeństwo
- dbanie o higienę poprzez:
- częste mycie rąk, zwłaszcza przed jedzeniem
- prawidłowe mycie zębów po posiłkach
- codzienne mycie całego ciała
- codzienną zmianę bielizny
- dbanie o czystość odzieży, obuwia
- korzystanie ze swojego ręcznika, grzebienia, swojej szczoteczki
- samodzielne korzystanie z toalety
- utrzymywanie porządku w miejscu zabawy.
- przezwyciężanie niechęci do jedzenia nieznanych potraw
- spożywanie owoców i warzyw, ograniczanie spożywania słodyczy, chipsów.
- przestrzeganie ustalonych zasad korzystania ze sprzętu rekreacyjnego i sportowego.
- skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
- uczestniczenie we wspólnych zabawach.
- słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
- uczestniczenie w zabawach orientacyjno- porządkowych
PAŹDZIERNIK u ” Krasnoludków”
Tydzień 1 – Jesień w sadzie
- korzystanie z własnych zmysłów w tym rozpoznawanie smaku oraz zapachu
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
- rozwijanie sprawności całego ciała, nabywanie koordynacji ruchowej.
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,.
- podejmowanie prób wspólnych zabaw, dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi.
- odpowiadanie na pytania, wypowiadanie się prostymi zdaniami.
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowani,
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
- rozpoznawanie wybranych owoców po wyglądzie, kształcie, smaku,
- liczenie palców, przedmiotów itp.,
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
- Udział w spotkaniu z Policjantem – „Bezpieczna droga do domu
Tydzień 2 – Jesień w ogrodzie
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych)
- nabywanie koordynacji ruchowej
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych ,rytmiczne poruszanie się przy muzyce
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie, oraz podejmowanie prób wspólnych zabaw
- stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy)
- poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ubiór tych osób
- słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia
- słuchanie wierszy, opowiadań odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu
- używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki
- układanie prostych kompozycji, mozaik, obrazków z figur geometrycznych
- rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw; rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu
- udział w koncercie organizowanym w ramach cyklu Klub Małego Muzyka
Tydzień 3 – O sobie samym
- wskazywanie części ciała i ich nazywanie,
- określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu
- składanie ubrań przed leżakowaniem.
- nazywanie wybranych części ciała,
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych,
- rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała,
- poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności,
- określanie swoich ulubionych zabaw, zajęć,
- współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw.
- powtarzanie krótkich rymowanek,
- rozpoznawanie zapisu własnego imienia.
- dotykanie swojego ciała, zabawy z wykorzystaniem palców, dłoni, głowy, ramion itd.; oglądanie siebie w lustrze,
- wskazywanie wymienionych części ciała
Tydzień 4 – Moje zmysły
- korzystanie z własnych zmysłów,
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu,
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
- uważne słuchanie rozmówcy,
- sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki,
- wypowiadanie się prostymi zdaniami.
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
- uczestniczenie w zabawach rozwijających umiejętność poznawania samego siebie,
- rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu,
- wskazywanie wymienionych części ciała
WRZESIEŃ U ,,Krasnoludków”
Tydzień I i II – Pierwszy raz w przedszkolu:
- Poznajemy i utrwalamy imiona kolegów i koleżanek.
- Poznajemy zasady bezpieczeństwa obowiązujące w naszej sali i dotyczące korzystania ze sprzętu terenowego w ogrodzie przedszkolnym.
- Wdrażamy się do zgodnej zabawy wspólnymi zabawkami.
- Kształtujemy nawyk odkładania zabawek na wyznaczone miejsce.
- Wdrażamy się do uważnego słuchania czytanego tekstu, reagowania na sygnały słowne i dźwiękowe, kształtujemy słuch i poczucie rytmu oraz wyobraźnię twórczą i odtwórczą.
- Kształtujemy umiejętność poruszania się w kole wiązanym.
- Rozwijamy umiejętność posługiwania się określeniami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni.
- Poznajemy zasady zgodnej zabawy i kodeksu grupowego.
- Rozpoznajemy i naśladujemy emocje: złość, smutek, radość, strach.
- Kształtujemy codzienne nawyki higieniczne oraz dotyczące samoobsługi, ubierania i rozbierania się, samodzielnego jedzenia.
Tydzień III – Nadeszła jesień:
- Przestrzegamy zasad zgodnej zabawy i kodeksu grupowego.
- Porządkujemy zabawki po skończonej zabawie.
- Doskonalimy codzienne nawyki higieniczne i samoobsługowe.
- Wdrażamy się do uważnego słuchania wierszy i opowiadań.
- Poznajemy nazwy wybranych drzew oraz segregujemy liście według kształtu i dopasowujemy je do ich rysunków.
- Obserwujemy zmieniającą się przyrodę oraz poznajemy charakterystyczne oznaki jesieni.
- Uczymy się rozpoznawać dźwięki wysokie i niskie , śpiewamy piosenki.
- Poznajemy określenia: długi, krótki, dłuższy, krótszy, węższy, szerszy.
- Wyklejamy sylwety zwierząt oraz naśladujemy ich głosy i dźwięki.
- Uczestniczymy w zabawach ruchowych, orientacyjno-porządkowych, rozwijających spostrzegawczość oraz utrwalających znajomość kolorów.
Tydzień IV – Co robią zwierzęta jesienią:
- Przestrzegamy zasad zgodnej zabawy i kodeksu grupowego.
- Porządkujemy zabawki po skończonej zabawie.
- Doskonalimy codzienne nawyki higieniczne i samoobsługowe.
- Kształtujemy umiejętność odpowiadania na pytania dotyczące utworów literackich (wierszy, opowiadań, bajek).
- Rozpoznajemy i nazywamy wybrane zwierzęta leśne.
- Wskazujemy i wymieniamy wybrane części ciała.
- Kształtujemy poczucie szacunku i opiekuńczy stosunek względem zwierząt.
- Uczestniczymy w zabawach ruchowych na świeżym powietrzu.
- Świętujemy Dzień Przedszkolaka oraz Dzień Chłopaka.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.